През 2010-та лекотоварното отделение на Volkswagen разшири гамата с добавянето на изцяло нов пикап с името Amarok. Моделът излезе на пазара през същата година и макар да претърпя лек фейслифт през 2017-та то пикапът остана с почти същата визия, като се продаваше по този начин до 2022-ра, когато официално бяха разпродадени и последните бройки на всички европейски пазари. Горе-долу по същото време, в средата на миналата година, бе показано и второто поколение на Amarok, което е разработено с помощта на Ford.
Всъщност разработено е меко казано, тъй като колата на практика е Ford Ranger с визия на Volkswagen и с някои технологии на Volkswagen. В това, както открихме по време на нашия тест, няма нищо лошо и дори напротив. Както ни споменаха и нашите домакини от Volkswagen, новото поколение на Amarok съществува единствено заради партньорството с Ford и ако това не беше така, то тази ниша вероятно щеше да е затворена страница за германците или поне за Европа.
Екстериор
Започваме с дизайна, тъй като честно казано това е и основната разлика с Ford Ranger. Макар и под обвивката двата пикапа да са еднакви, то трудно ще може да откриете това във външността. Новият Amarok се различава от своя американски братовчед, като също така се различава драстично и от своя предшественик с много по-агресивна визия, която лично на нас ни допадна много. В зависимост от оборудването, визията на пикапа варира, но главната новост в предната част е така наречения „X” мотив със светлини в двата края и голяма решетка свързана с долната част на бронята, където откриваме и допълнителна защита. Фаровете са с вградени дневни светлини и използват IQ.Light технологията на компанията с LED матрични светлини. Самата предна част вече е по-висока от преди, което придава допълнителна агресия към визията на пикапа.
Що се отнася до профила, там впечатление прави сравнително висока линия на калниците, както и джанти в размер от 16 до 21 цола, които могат да се комбинират с All-Terain гуми. Отново в зависимост от оборудването, пикапът може да получи допълнителен ролбар в товарната част, който може да бъде покрит с пластмасов капак, допълнителни греди на тавана за повече багаж или стъпенки на праговете.
Задницата отговаря на агресивната предница с огромното лого на Volkswagen и надпис Amarok точно под него. В двата края на товарното пространство има LED светлини с тънки форми. Тестовите коли бяха оборудвани и с теглич, който може да бъде поръчан допълнително. Клиентите могат да избират между пет нива на оборудване – Amarok, Life, Style, Panamericana и Aventura, като последните два са насочени повече към офроуда, докато първите две са в сравнително базови окомплектовки и вероятно ще бъдат предназначени за хората, които търсят „работни коне“.
По отношение на размерите, пикапът е пораснал значително и може да се похвали с междуосие от 3 270мм (със 173 мм повече от преди), като това се отразява главно на пътниците в задната част, които вече имат повече място за краката. Цялостната дължина е нараснала с 96 мм, като от Volkswagen са скъсили предна и задна част, което от своя страна помага при по-големи наклони извън пътя. Пикапът може да тегли до 3 500 килограма, а товароносимостта му е увеличена до 1 160 килограма.
Интериор
От Volkswagen са променили и интериора, макар това да не си личи на пръв поглед. Няма как да не започнем от 12-инчовия вертикален екран в средната част на таблото, просто защото той е първото нещо, което ви се набива на очи при влизане. Той е идентичен с този при Ford и използва тяхната SYNC система. При по-ниските нива на оборудване там стои 10-инчов екран, а заедно с него работи друг 10-инчов или 8-инчов дисплей точно пред погледа на водача. Макар от Volkswagen да са променили част от дизайна му, там също си личи осанката на Ford.
По отношение на останалата част от интериора, откриваме типичния за Volkswagen волан с по-харесваните физически бутони, както и големи седалки с електрическо регулиране при по-високите нива или механично при по-ниските. Трябва да уточним, че ние тествахме коли в нива на оборудване Style, Panamericana и Aventura, което обяснява част от разликите при по-бюджетните модели. Седалките са удобни и предлагат достатъчно място дори и за по-едри хора, както отпред, така и отзад.
Както вече споменахме Amarok е пораснал значително и на размери, като това се забелязва осезаемо на втория ред седалки, където може да се пътува съвсем спокойно. Седалките там са една идея по-твърди от тези отпред, но предлагат предостатъчно място за двама души, дори и за коленете, което често е проблем за пикапите с двойна кабина. На повечето места в салона материалите са качествени, но могат да бъдат открити и такива, където има по-твърди пластмаси.
Задвижване и характеристики
Amarok се предлага само с дизелови двигатели у нас, като в това число влизат 2.0-литров мотор с механична трансмисия и 170 конски сили или същият двигател, но с мощност от 205 конски сили и автоматична трансмисия с 10 предавки. Същата трансмисия и 4х4 задвижване има и за топ модификациите, които тествахме ние, но там те се комбинират с 3.0-литров шестак с мощност от 241 конски сили. За разлика от дизайна, където Volkswagen има намеса, то под ламарините, всъщност германците нямат почти никаква дума и всичко е дело на Ford.
Една новост, която определено ще се хареса на хората, които ще вземат пикапа за работа е това, че в товарното пространство вече се събират два европалета. Максималната товароносимост там вече е увеличена до 1 160 килограма, а от Volkswagen казват, че можете да теглите до 3.5 тона с пикапа, независимо от това на кой двигател се спрете. Окачването отпред разчита на амортисьори, докато отзад е комбинация от амортисьор и ресор, които имат своите предимства, както ще споменем по-късно.
Това, че споменаваме хората, които ще закупят пикапа за работа не е случайно. Въпреки, че пикапът по презумпция е за хора, които често товарят обемни и тежки неща, то профилът на купувача в Европа не винаги е такъв и от Volkswagen изглежда знаят това отлично. Още когато се качите зад волана на Amarok, усещате позната среда и единственото с което трябва да свикнете са малко по-големите габарити и по-високата позиция на седене, като за последното дори бихме казали, че по-скоро ще ви трябва привикване, когато обратно се качите на по-нисък автомобил.
Ние имахме възможността да изпробваме 3.0-литровият дизелов двигател, който се комбинира с автоматичната трансмисия. По време на нашия тест имахме доста магистрално каране, извънградско шофиране, малко градска среда, както и няколко излизания извън пътя. Ще започнем с магистралното шофиране, което обикновено е най-нетипичното място за този тип превозни средства и където, честно казано не очаквахме нещо особено от пикапа. Истината е, че останахме изненадани, тъй като дори и празен, пикапът се усещане стабилен и „носеше“ на по-високи скорости, без да имате типичното люлеене и усещане за нестабилност. В комбинация със системите за подпомагане на водача, които позволяват полу-автономно шофиране, можем да кажем, че новият Amarok се представя съвсем прилично на магистралата.
Абсолютно същото важи и за извънградското шофиране по останалите пътища у нас, като тук открихме и друго предимство на пикапът, а именно окачването му. То е изключително меко и неравностите, които не липсват по пътищата ни се усещат минимално, поне при версията с по-малък цолаж гуми и джанти. При размерите над 19 цола, това не беше съвсем така и именно за това бихме ви препоръчали да заложите на по-малки джанти.
По отношение на динамиката, пикапът очаквано не е от най-бързите, но има предостатъчно мощност, за да се движите и изпреварвате спокойно. Недостатък, който тук открихме е работата на скоростната кутия, която както вече ви споменахме е дело на Ford. Тя работи една идея по-бавно от това с което сме свикнали и определено изисква време за адаптация. Това се усеща най-много когато искате да изпреварите по-бързо или при движение с междинна скорост, когато трансмисията трябва да реши на коя от десетте предавки иска да превключи.
Нашият тест приключи с леко офроуд трасе, където Amarok не се затрудни изобщо с оглед на просвета си и възможността за различни режими на шофиране в комбинация с бавни предавки и заключване на задния диференциал. Ако изберете този стил на шофиране, обаче, то ви препоръчваме да се оборудвате със специални за целта гуми, които да завършат способностите на пикапа извън пътя.
Цена
Новият Volkswagen Amarok и петте му нива на оборудване предлагат различни версии в зависимост от това какво клиентът търси и какъв бюджет може да отдели. Най-евтиният модел започва от 80 995 лева в базов вариант, а по-високото ниво на оборудване Life вдига тази сума до 87 800 лева. Модификацията Style без никакви екстри струва 95 645 лева, а двете върхови нива Panamericana и Aventura покачват цената до съответно 108 300 лева и 110 665 лева. Volkswagen позиционира добре Amarok, като най-прекият конкурент в лицето на Ranger се предлага с по-висока цена, като там базовият модел започва от 93 100 лева, а върховият достига до 136 400 лева. При Toyota например цените също са подобни на тези при Volkswagen като, двойната кабина на Hilux започва от 78 690 лева, докато най-високото ниво на оборудване достига 117 390 лева.