Още със самата си поява на бял свят, през 1950-а Transporter въплъщаваше на практика концепцията на минивана, за чието авторство десетилетия по-късно щяха да спорят Chrysler и Renault . С течение на времето обаче Волфсбургци ориентираха возилото, наречено Transporter, към категорията бусове.
И досега пътническата версия на Transporter е типичен бус. Хубавото днес е, че VW създаде модификацията Multivan. Този вариант, разработен на базата на Transporter T5, всъщност се позиционира в съвсем различен клас. Това на практика е голям седемместен ван, предназначен за активно живеещи хора. Той се предлага у нас в няколко нива на оборудване, носещи различни имена. Обстойният петдневен тест, който направихме засяга модификацията Multivan Startline, екипирана с 2.5-литров турбодизел и системата 4 motion. Ето и впечатленията ни.
Екстериор
Специалистите отлично знаят, че основното, с което са известни дизайнерите на Volkswgen, е консерватизмът. Точно поради тази причина и новият Multivan е запазил общата визия на донора си. Ако обаче се загледате по-внимателно ще откриете немалко различия. Повечето неща по външния вид обаче са стандартни за категорията ван - плъзгаща се задна врата, голямо ветруопорно стъкло и висока обща позиция. VW Multivan не блести с авангардни екстериорни решения, но въпреки това изглежда стилно и същевременно модерно. Моторният отсек отпред е къс, фаровете са с правилни форми, а предната броня и радиаторната решетка са онези елементи, които внасят необходимата доза агресия. Огромната четвърта врата (модификацията е снабдена само с една задна странична врата) се отваря нагоре до хоризонтално положение и може идеално да послужи за своеобразна тента. Единственият проблем е, че е доста тежка и затварянето є изисква малко повече усилие. Предвид габаритите си Multivan Startline поразява с компактна и стегната визия, със стилни линии, без каквито и да било елементи на кич.
Интериор
Много от различните бусове, ванове, миниванове и MPV-та носят към моделното си обозначение различни представки от типа на Grand, Multi и от сорта, но на практика не всички отговарят на гръмките си имена. Самото название на разглеждания от нас модел също дава да се разбере, че салонът е доста практичен и функционален. Интересното е, че в случая това наистина е така. От предното до задното стъкло подът е абсолютно равен. Отпред са монтирани две независими седалки, доста раздалечени една от друга и снабдени с по два подлакътника. Те са стандартни, като притежават всички необходими регулировки. Интересното обаче става назад. Вторият ред е аналогичен на първия, но креслата се движат по релси, интегрирани в пода, могат да се сгъват, разгъват и въртят на 360 градуса. Най-отзад се намира огромен триместен диван, който също се движи по релси в надлъжна посока. Между третия и втория ред може да се монтира маса, която е позиционирана в плъзгащата се врата, а задната седалка лесно може да служи и за легло. Под всички тези подвижни и удобни седалки се намират различни по големина ниши за багаж. В задната си част таванът разполага с мрежа за позициониране на различни вещи, а благодарение на подвижността на последната седалка обемът на основния багажник може с лекота да се увеличава и смалява, като това естесвено е за сметка на пасажерското пространство. Последното обаче не е никак малко. По стечение на обстоятелствата по време на теста в автомобила се вози едно петгодишно дете, което даде много точно и кратко описание на интериора: “В тази кола можеш да се разхождаш”. Иначе таблото не впечатлява с авангардни решения - информативни уреди, скоростен лост изнесен в горната средна част на арматурата и удобен регулируем волан. Единственият недотам сериозен проблем по отношение на салона е малко по-слабата шумоизолация между моторния отсек и купето.
Двигател и ходови характеристики
Както вече стана ясно, в оборудването присъства шестстепенна механична скоростна кутия, както и системата на VW за задвижване на четирите колела 4Motion. С други думи, Multivan притежава проходимост, достойна за уважение. Даже може да се каже, че тя е доста по-добра от тази на много от т.нар. SUV автомобили. Схемата е следната: предаването и на четирите колела не е перманентно. Въртящият момент се предава на задните колела само в случай на приплъзване. Това става благодарение на междуосева муфа, като разпределението на силата може да достигне до съотношение 50:50. Като се включи към това и електронната блокировка на диференциала, както и електронната стабилизираща програма, нещата стават доста сериозни. Окачването е по-скоро твърдо, но за сметка на това стабилността е перфектна. Управлението е изключително лесно, въпреки габаритите на автомобила. Отличен сервоусилител, много информативни странични огледала и добре реагиращ паркинг асистент. Тези опции са напълно достатъчни за управлението неа Multivan дори и в тежък градски трафик.
Що се касае до двигателя, то истински подходящ за Multivan е именно 2.5-литровият турбодизел от семейството TDi с мощност 130 к.с. Той харчи несравнимо по-малко от останалите мотори в гамата и притежава отлични динамични параметри.
Цена
Моделът Multivan Startline стартира с цена от 48 000 лв, но и тя може да се намали с 20% при положение, че притежавате фирма, регистрирана по ДДС. Ако сте любител на активния начин на живот - карате ски, сърф и ходите редовно в планината Multivan Startline е една от алтернативите, която непременно заслужава внимание. Въпреки някои недостатъци на колата, прецизното немско качество, икономичният и динамичен мотор, както и системата 4motion са достатъчен аргумент и напълно оправдават крайната цена на автомобила.
Volkswagen Multivan Startline 2.5 TDi 4motion
|
Технически характеристики
|
|
Двигател
|
Редови шестцилиндров
|
Работен обем
|
2 460 куб. см.
|
Максимална мощност
|
96 Kw/130 к.с. при 3 500 об./мин.
|
Максимален въртящ момент
|
340 Нм при 2 000 об/мин.
|
Скоростна кутия
|
механична шестстепенна
|
Степен на сгъстяване
|
18.0:1
|
Маса на единица мощност
|
16.9 кг/к.с. (22.9 кг/Kw)
|
Габарити:
дължина, мм широчина, мм височина, мм |
4 890 1 905 1 945 |
Междуосие
|
3 000 мм
|
Маса, кг
|
2 200 кг |
Допустимо натоварване, кг
|
800
|
Обем на багажника,л.
|
1 210 - 4 525
|
Вместимост на резервоара, л
|
80 л
|
Разход на гориво:
|
11.9 л/100км
7.7 л/100км 9.0 л/100км |
Ускорение:
от 0 до 100 км/ч, сек |
15.3
|
Максимална скорост
|
168
|
Гуми
|
215/65 R16
|
Спирачки:
отпред отзад |
дискови вентилирани дискови |
Цена на автомобила
|
|
Цена/лв. | 61 752 |
Базово оборудване
|
Тройна седалка с функция лежане и плъзгане в пътническата част и с вградени чекмеджета, ABS, Таван в задната част с фазерно покритие, Таван в предната част при водача с комфортна вътрешна облицовка, Тапицерия Panama, Сервоуправление и кормилна колона, регулируема във височина и дълбочина - обезопасена при челен удар, Седалка за водача и единична седалка за предния пътник - с настройка във височина и интегрирани подлакътници и лумбални опори, ASR - контрол на сцеплението с пътя, Силно затъмнени прозорци в задната част на купето, Товарен борд с покритие от пластмаса, Тонирани стъкла, Ламинирано челно стъкло, Частично поцинкована каросерия, EBV, EDS, ESP, Халогенни светлини и отделна оптика под прозрачен капак, Централно заключване с дистанционно управление, Брони и външни огледала в сив цвят, Два еърбега, Дясна странична плъзгаща врата със скрити водачи на вратата, Доотоплител, Допълнително отопление за пътническата зона с отделно регулиране и включване на обдухвател на С-колоната отзад в дясно, Електрически пакет - външни огледала с електрическа настройка и отопление, предни електрически прозорци, Заден фар за мъгла и трета стоп светлина, Имобилайзер електронен, Капаци в средната част на колелата, Къмпинг-маса с възможност за вграждане в салона отляво, Комуникационно сребристо дизайн-фолио отстрани на автомобила, Комфортен пакет - огледало в сенника, грифове за качване на А-колона, клаксон с два тона, допълнителни обдухватели на В-колона, Лампи за четене, Мрежа за багаж в тавана отзад, Отоплителна и вентилационна система с противопрахов и поленов филтър, Плъзгащ прозорец отляво в средата в пътническата зона, Плъзгащи шини за седалки в пътническата част, Подово покритие мокет отпред при водача и от синтетичен материал в задната част на купето и др.
|
Гаранция
|
2 години без ограничение на пробега
|
Допълнително оборудване
|
Климатик.............................................2005 лв.
Въртящи се седалки втори ред...................1594 лв. Асистент при потегляне....................................107 лв. Паркинг асистент.........................559 лв. |
Цените са за България с включени мита, такси и ДДС
|