Няма спекулация с цените на яйцата – това е официалната позиция на Браншовия съюз на производителите на яйца към Асоциация на земеделските производители в България /АЗПБ/. Повод за декларацията, пратена до медиите, е увеличението на цените на яйцата през последните дни.
„Намалението на яйцата на пазара е предизвикано от унищожението на голям брой кокошки през февруари 2012 г. Производителите бяха принудени да прибягнат до такава мярка, за да могат да издържат финансово, поради големите инвестиции, които направиха за преоборудване, за да отговорят на изискванията за хуманно отношение към животните“, обясняват от Асоциация на земеделските производители в България.
Както е известно от началото на 2012 г. производителите на яйца от ЕС трябва да изпълняват изискванията на Регламент 74/1999 ЕО за хуманно отношение към животните. Според него се наложи подмяна на инсталациите за отглеждане на кокошки-носачки, въведени в експлоатация преди 2005 година. Поради тази причина в България голяма част от производителите намалиха капацитета на фермите, а друга част в момента реализират инвестиционни проекти. Трудностите за преоборудване са предизвикани от ограничените инвестиционни възможности на производителите, които през последните две години работеха нерентабилно в условията на финансова криза и постоянно повишаване на цените на зърнените култури и дъмпингови цени на яйцата от някои производители от страни членки на ЕС.
Великденските празници са характерни със завишеното потребление на яйца, но цената вероятно няма да отбележи голям ръст. Производителите на яйца са повече от 100, търговците са големи международни вериги, които работят в силна конкуренция и гарантират пазарното формиране на цената на яйцата.
Възстановяването на поголовието в страната ще се осъществи сравнително бързо, ако усвояването на средствата по европейските програми се подобри и се върне интересът на инвеститорите. Въвеждането на новите технологии изискват големи инвестиции, налагат високи стандарти и ще повишат себестойността на яйцата. При пазарна икономика цената се формира от търсенето и предлагането в условията на общия европейски пазар.