България надмина заветните 80% запълненост на газохранилището в Чирен, но по-интересното е, че запълването продължава с висок темп, така че до края на месеца е реалистично да се надмине и 90% запълненост. Така България ще се приближи до средноевропейското ниво, което към момента е 91.67% и продължава да расте, макар и умерено. Засега нещата се движат според оптимистичните прогнози (песимистите твърдяха, че без руски газ въобще не могат да се запълнят газохранилищата дори на 80%, камо ли над 90% - но ето че може).
Това коментира във "Фейсбук" икономистът Георги Ангелов.
Германия, една от най-проблемните страни от гледна точка на зависимост от руски газ дори надмина 95% запълненост на газохранилищата и се доближава до съседните Франция и Полша (98%) и Белгия и Дания (близо 100%).
Но това не е всичко. Освен пълни газохранилища, европейските страни инвестират и в нова инфраструктура, за да могат да получават допълнителни доставки на газ. Нидерландия миналия месец откри новия терминал за втечнен газ в Емсхавен (построен за рекордно кратко време), Финландия и Естония до няколко седмици също ще открият новия терминал в Инга, Германия строи поне 7 терминала, може би 2-3 ще тръгнат още тази зима. Гърция и България също строят нов терминал в Александруполис и т.н.
Увеличава се и свързаността - например, България завърши газопровода до Гърция, а Полша завърши газопровод до Дания и Норвегия. И, ключово, на 13 октомври беше рестартиран стар газопровод с капацитет от 100 гигаватчаса на ден, по който Франция започна да доставя газ за Германия. Това е много полезно, тъй като Франция има терминали за втечнен газ и по този газопровод газът може да стига до Германия, която все още няма нито един терминал.
Някои енергийни компании използват и по-екзотични начини да се подготвят за зимата. Например, газови компании наемат танкери, пълнят ги с втечнен газ и ги закотвят в морето в очакване на високото потребление през зимата. А някои планират още по-екзотични проекти - наемат плаващи електрически централи, които произвеждат ток от газ, мазут или други горива и могат бързо да се инсталират на всяко пристанище. Турската компания Karpowership (която има флотилия от такива кораби-електроцентрали) обяви, че е в преговори с четири европейски държави за зимата. Плаващите централи могат да произвеждат до 2 гигавата електричество и цената на тока е доста по-ниска от пазарните цени в момента.
Но най-интересното в ситуацията на енергиен дефицит е, че в момента едновременно газохранилищата са пълни, а потреблението на газ е ниско, защото зимата не е започнала. Това създава свръхпредлагане на газ и съответно цените падат. В момента отчитаме най-ниската цена на природния газ в Европа от края на пролетта, въпреки че доставките на руски газ драстично намаляха и са почти нулеви. Булгаргаз също се възползва от ситуацията и успя да постигне по-добра цена при доставките на газ за следващия месец.
Разбира се, за максимално добра цена трябва да имаме запазени слотове на терминал за втечнен газ - което ще ни даде достъп до световния пазар и ще можем да се възползваме от конкуренцията между множество доставчици. В тази връзка е важно следващата седмица Булгаргаз да участва на годишния търг на Ревитуса и да успее да резервира слотове за цялата следваща година. Междувременно, трябва да ускорено да се завърши и новия терминал в Александруполис, за да не зависим от слотове и ограничен капацитет.