Отидете към основна версия

993 13

Автомобилният пулс на София: Кога и къде градът се задъхва от трафик?

  • автомобили-
  • задръстване-
  • тапа

Първият транспортен атлас на столицата разкрива зоните с най-голям брой леки автомобили

Снимка: БГНЕС

Автор: Лидия Витанова, Климатека

Трафикът е ежедневно предизвикателство за жителите на големите български градове. Вpeмeтo зa пътyвaнe e peзyлтaт oт мнoжecтвo фaĸтopи, ĸaтo пътнa инфpacтpyĸтypa, oгpaничeния нa cĸopocттa, тpaфиĸ и зaдpъcтвaния.

През последните десетилетия София се сблъсква с редица проблеми – интензивен трафик, замърсяване на въздуха и повишаване на температурите. Основната причина за това е нарастващият брой лични автомобили. През 2020 г. в града е имало 663 автомобила на 1000 души. Тази тенденция подчертава нуждата от алтернативни форми на придвижване и ограничаване на зависимостта от личния автомобил. В отговор на тези предизвикателства, Столична община предприема различни мерки за устойчива мобилност, включително разширяване на метрото и въвеждане на електробуси. Целта на тези инициативи е да се подобри свързаността в града и да се намалят въглеродните емисии.

Какви са ползите от подобряването на мобилността в София?

Подобряването на мобилността в София носи редица ползи както за гражданите, така и за градската среда. На първо място, това води до намаляване на задръстванията и осигуряване на по-бързо, ефективно и предвидимо придвижване. С подобрен транспортен поток и по-малко използване на лични автомобили, се намаляват емисиите и се подобрява качеството на въздуха, което има пряко въздействие върху общественото здраве. Повишаването на пътната безопасност също е от ключово значение – по-добре организираното движение създава по-безопасна среда за пешеходци и велосипедисти. Освен това, добрата мобилност подобрява достъпа до услуги, образование и работни места, особено за жителите на периферните райони. Насърчава се използването на устойчиви форми на транспорт, като ходене пеша, колоездене и обществен транспорт. Това води и до икономически ползи като по-ниски разходи за транспорт и повишена логистична ефективност. Подобрената мобилност също така създава възможности за по-добро градско планиране и разпределение на публичните пространства и изграждане на по-привлекателна, достъпна и устойчива градска среда, която е по-добре подготвена да отговори на климатичните промени.

Какви са добрите примери и практики от чужбина?

В Болоня през 2024 г. бе въведена политиката „Città 30“, която ограничава скоростта в града до 30 км/ч, с цел повишаване на безопасността и качеството на живот. Проучванията за въздействието на тази мярка показват значително намаляване на средната скорост на автомобилите, особено в пиковите часове, с незначително увеличаване на времето за пътуване и почти без промяна в общия трафик.

В Марсилия и Мюнхен са въведени програми, които предоставят съвети и комбинирано придвижване – пеша, с велосипед и градски транспорт. Благодарение на тези програми, пътуванията с автомобили са намалели между 6 до 12%.

Друг пример е Копенхаген, където са внедрени интелигентни светофари, разпознаващи и даващи приоритет на велосипедисти и автобуси, което намалява времето за пътуване с до 20%. Париж тества специални ленти на околовръстния път, предназначени за споделени автомобили, обществен транспорт и таксита по време на пиковите часове, с цел намаляване на задръстванията и замърсяването.

Какво представлява Транспортният атлас на София?

Транспортният атлас е пространствена карта, базирана на данни. Тя визуализира интензитета на трафика, броя на автомобилите в определени участъци, моделите на придвижване и зоните с натоварване. Атласът служи като инструмент за анализ на мобилността, помага на урбанистите да различат зоните с интензивен трафик и да предложат устойчиви решения. Ползите включват по-добро разбиране на трафика, насочване на инвестиции в транспортната инфраструктура и развитие на политики за устойчив транспорт и климат.

Транспортният атлас на София показва зоните с най-висока натовареност, както и часовете с най-интензивно движение. Това позволява по-добро идентифициране на критични зони със задръствания, както и определяне на пиковите часове на натоварване. Така получената информация подпомага вземането на информирани решения за градско планиране, оптимизиране на транспортната инфраструктура и разработване на устойчиви политики за управление на трафика.

В съвременни подходи за подобряване на анализа и визуализацията на трафиковите модели се използват разнообразни източници на данни. Сред тях са GPS и данни от проследяване на превозни средства, данни от мобилни приложения и сензори, трафик камери и видеоанализи, ГИС и пространствени данни, анализиране на анкети за трафика. Атласът за София е създаден чрез събиране на данни за трафик от частни превозни средства, базирани на GPS информация от TomTom Traffic Stats данни. Данните са обработени чрез ГИС и пространствен анализ и представляват около 8% от общия трафик свързан с леки автомобили в София.

Кога трафикът в София е най-интензивен?

През делничните дни ясно се открояват пикови часове, свързани с ежедневното придвижване до работа. Типично задръстванията са най-големи сутрин между 8:00 и 9:00 ч. и вечер между 17:00 и 18:00 ч. (Фиг. 1). Резултатите съвпадат с пилотното социологическо изследване за устойчив транспорт в София, според което най-натовареният сутрешен интервал е 8:00–9:00 ч., с пик между 8:00 и 8:30 ч. Вечер най-много хора се прибират между 18:00 и 18:30 ч. Въпреки тези пикове, през по-голямата част от деня движението и трафикът остават интензивни.

Броят на леките автомобили не пада под 75 000 между 8:00 и 18:00 ч.

Възможно е липсата на ясно изразени “междинни” спокойни периоди да е резултат от неравномерното разпределение на дейности и ограничената ефективност на обществения транспорт. Този непрекъснат автомобилен поток може да е предпоставка за ниско използване на обществен транспорт, липса на алтернативни методи на придвижване и навик за ползване на лични автомобили, дори за кратки пътувания. Данни от представително проучване в рамките на разработването на Плана за устойчива градска мобилност показват, че почти всеки втори работещ софиянец използва автомобил за придвижване до работа и обратно.

През уикендите трафикът в София следва различен ритъм – пикът е между 12 и 14 ч.

Липсата на ежедневни пътувания до работа и училище води до значително намаление на движението през уикендите. Сутрин между 8:00 и 9:00 ч. и вечер между 17:00 и 18:00 ч. хората пътуват по-рядко, а трафикът се разпределя по-равномерно в интервала между 11:00 и 19:00 ч., с по-отчетлив пик между 12:00 и 14:00 ч. (Фиг. 2).

Въпреки наличието на дневни пикове през уикендите, максималният брой автомобили е над два пъти по-нисък в сравнение с делничните дни.

Тези резултати се потвърждават и от доклада за транзитния трафик в централна София, според който в събота и неделя няма ясно изразен сутрешен пик, а първото значимо увеличение на трафика се наблюдава около 12:00 ч. Освен това, през уикендите трафикът е повлиян от дейности като пазаруване, разходки, и т.н., които обикновено са разпределени равномерно през целия ден.

Къде има най-много леки автомобили в София?

Най-интензивният трафик през делничните дни се наблюдава между 17:00 и 18:00 ч. по основните кръстовища и булеварди на София, което съвпада и с пиковите часове, когато хората се прибират от работа и училище.

През уикендите пикът е между 12:00 и 13:00 ч. особено в централната част на града и около търговски обекти, транспортни възли или други популярни дестинации, които привличат повече хора и водят до засилен трафик.

Кои са топ локациите с най-много преминаващи леки автомобили в София?

Сред локациите с най-голяма концентрация на леки автомобили в София (Фиг. 4) се открояват Околовръстният път и бул. „Цариградско шосе“, които са определени като ключови транспортни артерии с чести и сериозни задръствания.

Най-много леки автомобили преминават край пътните възли и кръстовищата до Ботаническата градина, бул. „Черни връх“, Самоковско шосе и Казичене.

Тези локации съвпадат с входно-изходни точки на града и с места с интензивен търговски и логистичен трафик. Като генератори на автомобилен поток могат да бъдат откроени и търговските центрове, които са сред топ 30 локациите в София. Данните потвърждават, че Околовръстният път изпълнява ключова транспортна функция, но също така подчертават необходимостта от по-добро управление на трафика и потенциални мерки за подобряване на мобилността в тези зони.

Как да подобрим проблемите, свързани с мобилността?

В резултат от проучването и данните се открояват 5 основни извода, като към всеки са посочени и съответни препоръките и мерки, които могат да бъдат предприети, за да се облекчи трафикът в София.

Изводи и препоръки за облекчаване на трафика в София

Основната причина за трафика в София през делнични дни са пътуванията до и от работа. Най-големите задръствания са в пиковите часове – 08:00–09:00 и 17:00–18:00 ч. Препоръките включват насърчаване на гъвкаво работно време и възможност за дистанционна работа; разпределение на началните часове за работа и училище; подобряване на обществения транспорт в пиковите часове; стимулиране на алтернативни форми на транспорт – ходене пеша, колоездене и споделени пътувания.

През уикендите шофьорите в София пътуват по-рядко и в различни часове на деня, което води до по-равномерно разпределение на трафика, особено между 09:00 и 17:00 ч. Потенциална мярка може да бъде оптимизиране на графика на градския транспорт спрямо променения трафик модел.

В ранните часове на делничните дни, особено между 03:00 и 04:00 ч., както и през уикендите между 04:00 и 05:00 ч., се отчита увеличаване на броя леки автомобили в района на летището. Препоръките включват осигуряване на обществен градски транспорт през нощта или рано сутрин; разширяване на графика на съществуващите линии, които обслужват района на летището.

Към локациите с най-много разпределение на леки автомобили в града се открояват Околовръстният път на София и бул. „Цариградско шосе“, които са идентифицирани като основни артерии на сериозни транспортни забавяния. Мерките могат да включват предложения за алтернативни съществуващи или изграждане на нови обходни трасета и свързващи улици за разтоварване на трафика от основните артерии.

Има ли добри инициативи в България?

За подобряване на мобилността са необходими интегрирани мерки за оптимизиране на обществения и частния транспорт, както и политики за контрол на автомобилния трафик и подобряване на достъпа до транспорт в периферни квартали. По-долу разглеждаме част от добрите практики у нас.

Нискоемисионните зони следва да ограничават движението на по-замърсяващите автомобили, особено в чувствителните и силно натоварени райони на града. Нискоемисионните зони се въвеждат с ясни правила и стандарти за допустимите категории автомобили, като се осигуряват алтернативни транспортни възможности за жителите. Концепцията за създаване на зони с ниски емисии е заложена в дългосрочната стратегия на Столична община за подобряване на качеството на атмосферния въздух.

Насърчаване на споделеното пътуване и използването на обществен транспорт.

Целта е да се намали броят на автомобилите с един пътник и да се стимулира по-ефективното използване на ресурсите чрез платформи за споделено пътуване. Добър пример в това отношение е проектът INNOAIR, който стартира в София през май 2023 г. и е достъпен в няколко столични квартала, като Манастирски ливади. Той въвежда електрически автобуси “по заявка”, които следват разписания и маршрути въз основа на заявките на пътниците в приложение, като алтернатива на кратките пътувания с автомобил.

Разширяване на мрежата от буферни паркинги е друга мярка, която може да подпомогне облекчаването на трафика.

В рамките на мащабен екопроект, Варна планира изграждането на 4 подземни буферни паркинга около централната част на града. Целта е да се ограничи автомобилният трафик в центъра и да се насърчи използването на обществен транспорт, който ще бъде безплатен в определени зони.

Подобряване на честотата и достъпността на обществения транспорт в отдалечени райони.

За да се намали зависимостта от личните автомобили в периферните части на града, е необходимо редовно обновяване и разширяване на маршрути, както и осигуряване на адекватна честота на обслужване в пиковите часове. В Пловдив например, градът работи по проекти за интегриран градски транспорт, които включват обновяване на автобусния парк и подобряване на транспортната инфраструктура, с цел по-добро обслужване на отдалечените райони.

Инвестиране във велосипедна инфраструктура и безопасни пешеходни връзки.

Стимулирането на алтернативни форми на придвижване изисква изграждане на добре планирана велосипедна мрежа, свързана с ключовите точки на града, както и осигуряване на безопасни, осветени и удобни пешеходни маршрути. В София, проектът „Зелен ринг София“ има за цел да създаде 30-километров линеен парк, който свързва над 30 квартала чрез велосипедни и пешеходни алеи, като трансформира изоставени ЖП трасета и терени в зелени пространства, с цел подобряване на мобилността и качеството на живот в града.

Въвеждане на динамично управление на трафика чрез интелигентни системи

като умни светофари, мобилни приложения и др. Община Стара Загора изгради модерна система за управление на трафика, включваща интелигентни светофари и централен контролен център. Системата позволява адаптивно управление на трафика и подобрява безопасността на пътя.

Финансови стимули за използване на електрически и нискоемисионни превозни средства.

Тези мерки включват намаляване на данъци, субсидии за покупка на електромобили, възможности за безплатно паркиране или на преференциални цени, както и на зареждане и достъп до определени градски зони. Такъв е например проектът DRIVE-E, който предвижда инсталирането на 1400 точки за зареждане в 13 европейски държави, включително и в България.

Кампании за повишаване на осведомеността за въздействието на автомобилния трафик върху околната среда и здравето.

Един от примерите за кампании е Европейската седмица на мобилността. Нейната цел е да насърчи устойчивата мобилност, активния транспорт и създаването на приятни за живеене градове.

В заключение, за българските градове е необходимо цялостно и координирано прилагане на интегрирани мерки за постигане на умен транспорт. Подобряването на мобилността изисква съчетаване на технологични иновации, инфраструктурни инвестиции и поведенчески промени, чрез прилагане на политики и мерки с цел намаляване на вредните емисии и негативните последици от климатичните промени.

Статията представя първия транспортен атлас на София, който показва разпределението на автомобилите в града. Изследването, проведено в Института GATE под ръководството на д-р инж. Лидия Витанова и съавтори Тереза Трендафилова, Евгений Ширинян и проф. Десислава Петрова- Антонова, въвежда цялостен подход за анализ на динамиката на градския трафик и поведението на водачите на лични превозни средства. Атласът отчита различни пространствени и времеви фактори в града. Чрез интеграция на данни с висока разделителна способност от платформата Traffic Stats на TomTom и използването на географски информационни системи (ГИС), се разработва напредничав метод, който комбинира различни източници – включително информация за трафика, гъстота на движение и енергийно потребление. Това позволява извършването на многопластов анализ на предизвикателствата в градската среда.

GATE Институт е първият център за върхови постижения в България, който работи за интегриране и разширяване на научните постижения и иновации в приоритетни области като големите данни и изкуствения интелект на регионално и европейско ниво ръководен от проф. Силвия Илиева.

Поставете оценка:
Оценка 1 от 4 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове