За жителите на община Кресна, а и за хората от Благоевградска област би било изключително важно да научат, че при избора на вариант с 15 км. тунел не са били отчетени редица рискове от екологично и чисто човешко естество.
Това съобщават от община Кресна, която стартира за своите граждани поредица от инициативи и дискусии по вариантите на строителството на АМ Струма в района.
Чрез разпространение на печатни материали и в директна среща с гражданите, която ще се проведе на 30.06.2016 г. (четвъртък), водещи български учени, експерти и представители на НПО в областта на екологията, сеизмологията, строителството, товарния транспорт и психологията на личността ще разяснят на хората рисковете за община Кресна, свързани с прибързано взетото преди много години решение за изграждане на дълъг тунел през Кресненското дефиле.
Не е помислено за ефекта от депонирането на огромната по обем изкопната маса от тунела, която ще образува земен насип с размерите на пясъчните сипеи "Мело" и може да промени до неузнаваемост ландшафта на Кресна. Още по-лошо е, че в тази маса от скали и пръст ще има сериозно присъствие на радиоактивни елементи с директно отражение върху живота и здравето на хората, за което ще разкажем в отделен материал.
Не е помислено за ефекта от ежедневното преминаването на тежкотоварна техника и самосвали с изкопната маса по главен път Е-79 в района на Кресна, което буквално ще го унищожи, а средства за реновирането му в проекта за изграждане на АМ "Струма" липсват! Така, за години наред, дребните търговци в Кресна и село Долна Градешница ще бъдат лишени от поминък, а той дава хляб на повече от 30 % от местното население.
Не е помислено и за изключително неблагоприятния геоложки строеж на масива и преминаване на трасето на дългия тунел през най-високата сеизмична област за България – 9 степен.
Не е помислено за тежките екологични последици от дренирането на един бъдещ 15 км. тунел, което буквално ще обезсуши трапецовидната зона над него, причинявайки екологична катастрофа за растителните и животински видове по цялата му продължителност.
И още и още...
Накрая, но не по значение, изграждането на дълъг тунел през дефилето ще струва на българските данъкоплатци близо 1 млр. лв. повече, без да слагаме в сметката, че строителството му може да продължи дълго след изтичане на програмния период и така България да загуби евросредствата за неговото изграждане. Всъщност и на това бихме искали да отделим специално внимание друг път.
В заключение трябва да отбележим, че проведеното преди близо две години "публично обсъждане" на вариантите за строителството на АМ "Струма" с жителите на Кресна е било изключително непрофесионално проведено, формално по своя характер и по същество, взетото тогава решение работи изцяло против интереса на гражданите и на местното регионално развитие. Всичко това ни дава основание отново да отворим темата и като предоставим достатъчна по обем и достъпност на изказа информация на нашите съграждани да поискаме от тях информирано съгласие за избора на вариант за изграждане на Лот 3.2 на АМ "Струма."