Отидете към основна версия

5 398 1

Унгарските власти пред Факти.бг: Три процента от обвинените каналджии са българи

  • унгарските власти-
  • бежанци-
  • обвинени-
  • каналджии-
  • обвинени

Експертите в Австрия и Унгария работят по десетки случаи на каналджии от София, които незаконно прекарват бежанци

Полицията и прокуратурата в Австрия и Унгария работят по десетки случаи на български трафиканти, които незаконно прекарват бежанци през цяла Европа. Това заявиха след запитване на Факти.бг Верена Щърнат, говорител на главната прокуратура в Австрия и говорителят на Националната полиция в Унгария. От австрийската прокуратура уточниха, че случаите за трафик на бежанци са много и че близо 3% от обвинените каналджии са българи. Данните са за 2015-а и 2016-а година, като най-често лицата са задържани на австрийско-унгарската граница или на главни пътища и магистрали в Австрия.

Най-често българските трафиканти превозват бежанците в товарни камиони без прозорци, като в повечето случаи бежанците са платили пакет „ол инклузив“– транспортиране от Турция през България до Западна Европа. Много често цената достига до 10 хиляди евро, в зависимост от броя на членовете на едно бежанско семейство. За целта те се прехвърлят през различни лица по веригата, които всеки път каналджиите сменят шофьорите и транспорта.

На 27-и август, 2015-а година, на австрийската магистрала беше открит изоставен хладилен камион със 71 мъртви бежанци, за които разследващите предполагат, че са загинали от задушаване. Близо до магистралата бяха арестувани трима българи и един афганистанец, заявиха за Факти.бг от полицията в Унгария, а два дни по-късно е арестуван и още един българин, за който разследващите подозират, че също е замесен в случая.

„Разследването срещу лицата все още продължава на основателни предположения за каналджийство, като лицата са действали със съучастници, за да печелят пари, като са измъчвали задържани бежанци. Считайки, че разследването все още не е приключило, не можем да ви дадем повече информация“, заявиха от унгарската полиция. До момента са ясни имената на трима от задържаните българи – Методи Иванов Георгиев, Цветан Георгиев Цветанов и Касим Хасан Салех, който е българин от ливански произход. Цветан Георгиев беше задържан в родния му град Лом и разпитан от полицията по подозрение, че той е карал камиона от Сърбия през Унгария. Пред разследващите той е отрекъл да е съпричастен към извършеното престъпление, защото не е знаел, че превозва бежанци.

Според обвинението в Унгария наказанието за трафик може да достигне до 16 години затвор. Каналджиите са обвинени и за непредумишлено убийство на 71 бежанци от Сирия, Ирак и Афганистан, от които 59 мъже, 8 жени и 4 деца.

„По споразумението за взаимопомощ унгарските разследващи органи си сътрудничат с българските власти, за да приключат разследването успешно. Унгарските власти приключиха няколко разследвания и продължат да работят и по други такива срещу български граждани, които имат съпричастност към трафика на бежанци“, заявиха още от унгарската полиция за Факти.бг.

Засега в хода на разследването стана ясно, че бежанците са починали на унгарска територия, а въздухът в камиона - ковчег е стигнал само за 1 час. Вратите на товарната част на превозното средство са били завързани с тел, което е направило бягството на хората вътре невъзможно. Намерени са следи от вътрешната страна на камиона, които показват, че бежанците са се опитвали да дращят по стените на превозното средство. Разследващите предполагат, че пътуването на тези 71 бежанци към смъртта е донесло 700 000 евро на трафикантите. Камионът първоначално е принадлежал на словашката фирма за вурстове „Агроферт”, която е собственост на вицеканцлера на Чехия Анджей Бабиш, който е и финансов министър. Камионът е бил  продаден на румънец, а той от своя страна го е препродал, докато най-накрая попада у ливанеца с български паспорт. Разследващите смятат, че собственикът на превозното средство и шофьорите са само изпълнители, които действат в рамките на организиран българско-унгарски канал за трафик на хора. Минимум седем са нивата в йерархията му, като арестуваните са от най-ниските две.

Бизнесът с трафика на бежанци в Европа

Най-често залавяните организатори на трафик на бежанци в Европа са унгарци, заявиха още след инцидента миналата година австрийските власти. Освен тях с това се занимават сърби, българи, румънци, сирийци. На най-долните нива обикновено са хората, които прекарват чужденци от една точка до друга. В повечето случаи целта е лицата по веригата да не се познават помежду си и ако се налага да комуникират, да го правят с фалшиви имена и това да става само по телефона. Колкото повече лицата са ангажирани с логистиката за транспортиране на бежанци, толкова по-нависоко се намират каналджиите в йерархията. Бизнесът с трафика на бежанци е изключително доходоносен, като в последните няколко години се превръща в основен конкурент на наркотрафика. Съблазняващ фактор се оказва и че наказанията за незаконно прекарване на бежанци през границите не са толкова високи, колкото за трафик на наркотици. Само допреди 2 години предвиденото наказание срещу каналджии в Наказателния кодекс в България беше парична глоба от хиляда лева. Статистиката у нас сочи, че основно с това се занимават лица, които са криминално проявени и имат близки контакти с хора от Турция и Западна Европа.

Още един камион - ковчег

Схемата с хладилния камион - ковчег е добре позната, като само месец след трагедията полицията на федералния окръг Горна Австрия задържа на автомагистрала друг хладилен камион, пълен с 42 бежанци от Сирия и Ирак. Полицейският патрул край град Айстерхайм спрял за проверка подозрителен хладилен камион с финландска регистрация. В хладилната камера, където уж трябвало да има цветя, се оказали 42-а бежанци, след които пет жени и осем деца. За разлика от предишния случай обаче този път бежанците били невредими.

Колко още случаи има на задържани българи за трафик на бежанци?

Българските каналджии са сред най-предпочитаните заради близостта на страната ни с Турция, както и заради алчността на трафикантите, които не се спират пред нищо и винаги измислят нови начини да преминат незаконно границите, въпреки усилията на полицията да залови престъпниците. Не е за пренебрегване и фактът, че у нас лесно може да се укрият бежанци, а на моменти това е и дори задължително, особено ако има нужда от промяна в маршрута на движение към Европа.

Само преди месец четирима души с българско гражданство бяха задържани от полицията в Унгария при опит да преведат 12 афганистанци през границата с Австрия. Трима мъже и една жена – 21-годишната Деница Б., 31-годишният Диян Р., 27-годишният Васил С. и 35-годишният Валентин К., с българско гражданство бяха арестувани. Според разпространената от полицията информация в град Кьорменд трафикантите са били заловени на път №76 в близост до село Хедьхатходас. Те са пътували в два автомобила с германска регистрация. Полицията открила 11 мъже и една жена, които не са имали документи за пребиваване.

Миналата година гръцката полиция задържа седем трафиканти на бежанци, единият от които български гражданин, в региона на село Лавара в област Еврос. Арестуваните са трима сирийски граждани, един на 27 и двама на по 25 години, трима гръцки граждани – двама мъже на 53 и 48 години и жена на 44 години и 34-годишен българин. Полицаите заловили българския гражданин в момента, в който транспортирал незаконно с микробус 47 нелегални имигранти. В същото време тримата гръцки граждани пътували в лек автомобил на малко разстояние преди микробуса, с цел да намалят вероятността от проверка на превозното средство при полицейска проверка. След това властите заловили и тримата сирийци, които малко по-рано пренесли 47 незаконни имигранти  с пластмасови лодки от Турция до Гърция по река Марица.

Има ли полицаи, замесени в схемата?

Преминаването през браздата рано или късно се разкрива от полицията, затова често каналджиите прибягват до „застраховане“ от държавни лица. Така например през есента на 2015-а година МВР съобщи, че е задържан служител на ДАНС, за който се предполага, че се е занимавал с изнасяне на оперативна информация, която по всяка вероятност е предавана на организирана престъпна група, занимаваща се с каналджийство.

Още по-фрапиращ случай имаше през  февруари 2016-а година, когато при операция на дирекция „Вътрешна сигурност“ на МВР беше арестуван зам.- началникът на граничния пункт в Елхово и още четирима полицаи. Лицата бяха задържани след получаване на подкуп от каналджии. Според събраните доказателства групата е действала от юли 2015-а  година. Тя е „работила“ с различни каналджии, като е получавала подкупи не само за пропускане през държавната граница на определени групи мигранти, но и за спиране или задържане на нелегално преминаващи, водени от каналджии - конкуренти.

Линейка „под прикритие“ превозва чужденци

Един от най-фрапиращите случаи беше обявен от шефа на граничната полиция в Елхово Радослав Сотиров преди повече от месец, при който полицията залови каналджии, които използвали линейка, за да пренасят бежанци в страната. Трафикантите дори пуснали сигналната лампа, като се надявали, че така никой няма да им препречи пътя.

Какви са най-честите схеми за трафик на бежанци?

Най-често от Турция към България не пътуват цели семейства. В повечето случаи бежанската фамилия се разделя на две. Чужденците са предупредени за законите у нас и много добре знаят, че основно задължение на Агенцията за бежанците е да събере семейство, което е било разделено. Затова в повечето случаи мъжът остава в Турция като гаранция, че ще плати на по-късен етап превоза на семейството си на каналджиите. Понякога главата на семейството просто не може да събере парите за доплащане и чака, докато негови роднини му изпратят пари или си ги изработва в Турция, което отнема месеци. 

Най-често бежанците се прекарват през браздата от българо - турската граница, заявиха източници на Факти.бг. В много от случаите те преминават и през контролните пунктове, натоварени в камиони. След като влязат в България, бежанците се возят в микробус, а лека кола кара пред тях, за да предупреждава шофьора за внезапни проверки от полицията. Крайната спирка е столичният квартал „Дружба” или села преди София, които са близо до магистрала "Тракия", където бежанците се разтоварват и се качват на предварително повикани таксита. Те от своя страна ги закарват по тъмно около булевард „Княгиня Мария Луиза”, където техни съграждани ги посрещат и настаняват в тайни квартири или хостели в центъра на София. От столицата започва следващият етап за бежанците, като най-често се транспортират до Видин и оттам през браздата покрай село Куделин влизат в Сърбия. Единственото препятствие е река Тимок, но точно до селото тя е изключително плитка и водата стига само до коленете. Затова и преминаването оттам е изключително лесно. Освен това и релефът във Видинска област е изключително равнинен, което прави преминаването още по-лесно.

Другият вариант за влизане в България е през река Марица, но той е доста по-рисков, защото изисква плуване с празни пластмасови туби или гребане с малка надуваема лодка.  Цената за речната разходка е по 500 евро на човек. Трасето е известно с това, че е слабо охраняемо и липсват термокамери, които да засичат нарушителите през нощта. Избират се места, където реката е по-тясна, а на брега има гъста растителност.  След като стъпят на българска земя бежанците се поемат от втори човек, който срещу допълнително заплащане им гарантира, че ще ги изведе към Западна Европа – най-честата дестинация е Германия. Цената достига 3 хил. евро на човек, но зависи от възрастта и пола на бежанеца. Мъжете без семейства плащат между 250-500 евро, а най-скъпо се плаща за жени с малки деца.

 

 

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове