Автобусът-ковчег, който се преобърна край Своге, се е движел с 41 км/ч, показани на тахографа при снощната експертиза. Това съобщи пред “Труд“ присъствал на първоначалния оглед.
Информацията не е потвърдена от разследващите органи. Катастрофиралият край Своге автобус е покрит и ограден с полицейска лента.
Движението по шосето, от което се е отклонил и е попаднал в пропастта, се регулира от полицаи. Не е ясно все още дали днес ще се извърши повторна експертиза
Експерт посочи три основни версии за трагедията край Своге.
"Имайки предвид броя на жертвите, предполагам са били без предпазен колан. Ако автомобилът не е произведен с колан, не е задължително да има такъв. Трябва да стане задължително това нещо. След няколко часа ще се разберат повече подробности около ситуацията." Това каза бившият председател на Комисията по транспорт Настимир Ананиев пред bTV.
По думите му това е възможно тъй като автобусът е бил на повече от 10 години и е произведен по стари изисквания, според които не е задължителен коланът за пътниците. Според Ананиев не е ясен и въпросът дали пътниците са имали застраховка, защото не е ясно дали са им издадени билети за пътуването.
Три са факторите, които могат да станат причина за катастрофа - състоянието на автобуса, на пътя и на водача както и форсмажорни обстоятелства, обясни още Ананиев.
По повод състоянието на пътя той припомни становището на Института за пътна безопасност. Неправителствената организация е предупредила за дефекти по рехабилитирания през 2016 г. път през Искърското дефиле.
Институтът е получил информация от Агенция „Пътна инфраструктура", според която комисии са огледали пътя и са установили и описали гаранционни дефекти.
"Пътят е ремонтиран в края на 2016 година за 23 милиона лева. Има гаранционни дефекти, това се разбира от АПИ, които са сигнализирали на фирмата изпълнител. Това е доста притеснително. Има стена, която може би предпазва пропадането на камъни по пътищата, но ако има силна струя вода, може да стане река", допълни той.
"Време е самата държава, по-скоро изпълнителната власт, да изпълнява функциите на законите си. Призовавам Борисов да покани НПО в сектора, да седне изпълнителната власт, да говори и да направи нещо по въпроса. Ситуацията не е лека и аз знам за много случаи, в които собственикът на транспортната фирма шофира автомобила", сподели още Ананиев.