27 Август, 2018 11:11 2 950 12

Разликата между трагедиите по света и трагедиите в България

  • своге-
  • катастрофа-
  • помен

Ужасни инциденти се случват в цял свят. В България обаче част от причините са мизерия и немарливост

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар на Полина Паунова за „Дойче веле“

16 загинали, сред тях едно дете. Десетки настанени в болница в критично състояние, четирима от тях остават на ръба на живота. Такава е трагичната равносметка след като жители на село Световрачане тръгват на еднодневна екскурзия, приключила с катастрофа на превозващия ги автобус край Своге.

В събота вечерта вали дъжд. Преди да пропадне в дерето на река Искър, превозното средство удря три коли, след което се преобръща през мантинелата и пропада в дефилето. “Това e единственото място край пътя, където няма дървета”, казва на извънреден брифинг за журналисти на мястото на инцидента вътрешният министър Валентин Радев.

Още преди да са направени каквито и да било експертизи, в нощта на трагедията, отново властта обясни, че няма как причината да е в пътя, тъй като платното е било изрядно, а шосето е издадено от ремонт преди по-малко от две години. Няколко пъти всякакви отговорни фактори натъртват на силния дъжд, който е валял в същия момент. Повече информация обаче няма и не може да бъде дадена непосредствено след инцидента.

По-малко от 24 часа по-късно обаче според информация, спомената между другото в обедната емисия на Нова телевизия, най-вероятната причина за катастрофата е аквапланинг. С други думи, да, дъждът е наводнил пътя. Ако тази версия се окаже вярна, то настилката не е така изрядна, както първоначално се твърдеше. А за това отговорност носи... държавата. Същият апарат, който в последните почти 10 години използва строителството на пътища за свой основен аргумент, че “гради България”.

Коланите са задължителни... когато ги има

Междувременно зам-министър на транспорта не отговаря на въпроси дали автобусът е имал колани за пътниците. От неясните обяснения обаче става ясно, че едва ли тази предпазна марка е била спазена, тъй като возилото е на над 17 години.

Любопитно обстоятелство е, че след катастрофата на магистрала “Тракия” преди месеци, в която отново имаше загинали, на дневен ред изскочи именно казусът със задължителните колани в междуградски автобуси. От дебатите около текстовете в Закона за движение по пътищата стана ясно, че возилата, произведени преди 2012 година, нямат подобни обезопасяващи средства, а за да им се сложат, трябва да бъдат задължени законово. Случи ли се това пък, законодателите се опасяваха, че добавянето няма да стане по правила, защото за да се промени “конструкцията” на автобуса, това трябва да бъде сторено от производителя. “Фирмите, които имат толкова стари машини, няма да имат средствата да ги реновират при производителя, а ще купят колани за пет лева от битака и ще бъдат декторативни”, обясняваха тогава депутати от опозицията. Ето защо във всички изменения на Закона за движение по пътищата, както и в новите текстове, които са за обществено обсъждане, остана мярката, че коланите са задължителни, ... когато ги има.

Никой не е застрахован от трагедии, но...

Трагедии се случват по цял свят. Но само в България основната причина за тях е мизерия и немарливост.

Подобна оценка може да звучи пресилено - само ден след инцидента. Но е по-добре да се направи именно сега, защото както медиите, така и обществото у нас нямат навика да помнят и след първоначалната “сензационност” услужливо забравят собствените си репортажи и размисли. Ето защо е редно да се каже, че ако информацията на Нова телевизия се окаже достоверна и катастрофата е причинена от аквапланинг - т.е. локва, в която автобусът е поднесъл, отговорността на държавата е ясна. Ако пътниците наистина не са имали колани, което е почти сигурно, – превозвачът носи също огромна отговорност. А защо такива превозвачи съществуват, е въпрос отново към държавната администрация.

Не на последно място и още нещо: да, подобни трагедии се случват в цял свят. Но в действията на властта в такива случаи някак проличава ангажираността на управниците към техните граждани.

Минути след инцидента представител на правителството обясни на медиите, че само там, където се е случила катастрофата, нямало дървета – т.е. малшанс, което само по себе си е цинизъм. Същият цинизъм се видя и в действията на държавния глава Румен Радев, който пък без да има каквито и да е правомощия, “навести” пострадалите в Пирогов, за се покаже пред камерите и да заяви, че разговорял само с една жена, която била контактна.

Да, никой не е застрахован от трагедии. Умните държави се стараят обаче да не стават съучастници в тях – новите им пътища не образуват водни пързалки; те разчитат на предпазни колани, а не на дървета, които да пазят пътниците в автобусите. Управниците им пък не ползват подобни ужасни инциденти, за да се покажат по телевизията ...

Коментар на Полина Паунова за „Дойче веле“


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Обективен

    13 1 Отговор
    Е то отдавна се знае че държава няма,има територия носеща името България.
  • 2 България е виновна за всичко

    5 3 Отговор
    Със сигурност паданията на мостове, магистрали, самолети, въоръжаването на терористи и пр. са резултат на екстремна извънземна манипулация или просто са българска работа. Със сигурност. Я проверете дали инж. Моранди дали няма корени от Трънско.
  • 3 ДОХ

    15 4 Отговор
    НЕ мога да повярвам какви сте царвули . Сравнявате смърта на хората по света и в България .!?! Стига сте си правили рейтинг с трагедията на хората . Нещастници !!!!!
  • 4 ДОХ

    7 4 Отговор
    Следващата статия може да е разликата в това дали да пълнят Паулина в г..а или в пу....та , обещавам ви че рейтинга ще ви се вдигне много
  • 5 Vuicho Vanio

    7 0 Отговор
    Паулинче, подобен коментар може да напише някой осмокласник, а ти списваш за дойче веле. Айде спрете се - причините са ясни - мокра настилка, завои, стари гуми и стар автобус. Ако настилката е некачествена (не дава необходимото сцепление) тогава въпросът е защо проблемът не е бил повдигнат преди. Питам журналята и Вас Паулина тъй като ясно сте компетентна ?
  • 6 гост

    12 1 Отговор
    Преди 3г. и аз се завъртях на дъжд на Хаинбоаз и то нагоре из баира. На един завой, без каквато и да е табела за ограничение, точно от вътрешната му страна се стичаше малка река, която преди това преминава през отбивката 30м преди завоя. Тази рекичка беше нанесла бясък и чернилка, при което моята кола движеща се с 60тина км/че буквално се хлъзна със задните гуми и продължи да се движи напречно в завоя. Гумите ми бяха на 3г. зимни. След година имаше ограничение от 40км/ч преди този завой, мантинелата беше окривена на доста места, реката вероятно продължава да си тече.
    Това е нашата скапана държава, но моля ви, поне всеки един от нас да се уповава на корупцията, защото именно тя е в основата на многобройните небивалици у нас.
  • 7 Спасов

    0 0 Отговор
    Подкрепям коментара на ПП!
  • 8 не че нещо ама е така

    2 6 Отговор
    Че държавата я няма, я няма! Че изказванията на тия дето я представляват, са подигравка, е така. Ама я ми обяснете нещо като на прост човек! Как така държавата е виновна, че някой "опитен" шофьор се е поднесъл на завой с ограничение 40, ударил е 3 коли, скъсал е мантинелата? Това е несериозно! Миналата зима с 30 се поднесох и се ударих в един, та само леко му изкривих вратата. Все пак предната ми броня е доста по-здрава от странична врата. Така че не държавата е виновна в случая, че нямало дървета или е имало аквапланинг, а това, че някой се е излетял с доста над тези 40...
  • 9 Гражданин

    5 3 Отговор
    Мизеря и Немърливост - да права сте... но защо завършвате с неуважение към Президента на България? Кое Ви кара да мислите, че е посетил "Пирогов" само с ПР мотивация? Вие така ли бихте постъпили, ако бяхте Президент на страната?
  • 10 Тръмп

    5 0 Отговор
    Феминизмът е вреден,защото Полина Паунова със сигурност не разбира от аквапланинг и куп други неща които коментира с цялата си некомпетентност!Има си разследващи органи,които ще установят Истинската причина за Трагедията!Само ще припомня думите на шофьора в Болницата-Аз съм Виновен!!!!!!!Той си знае много-добре къде е сгрешил и на всеки може да се случи,другото е Див Популизъм в стил Нинова!:):):)Аквапланинг с 40км.ч на автобус 5-6тона,аре стига бе?:):)Тая локва треа да е с размерите на басейн и тия медии вместо да правят внушения,поне да бяха я снимали!Медиите са ни калпави,а не пътищата!:):):)
  • 11 Тръмп

    4 0 Отговор
    Дойче веле от кое българско село ги намира тия всезнайни фусти,които да ни поучават и напътстват?:):):)Паунова да не се вре в мъката и трагедията,а да си живурка във Фалшивата Германия и да не се качва в автобус с джагали,че после и Меркел не мож и помогне!:):):)Селянка от Германия с мозък на катеричка!!!:):):)
  • 12 ТОЧКАТА

    0 0 Отговор
    НЕ СЕ ВРЪЩАЙЙ...Смени си и името... неолиберално изчадие.