Единственият сигурен ефект от системата „Бонус-малус” е, че ще увеличи шамарите вкъщи. Когато жената донесе няколко акта през годината и това доведе до увеличение на застраховката „Гражданска отговорност”, със сигурност случаите на домашно насилие ще се увеличат. Така, полу на шега, полу наистина, коментира пред TrafficNews ефекта на новата застрахователна система Йонко Иванов, председател на Съюза на автоинструкторите.
По думите му, да си добър шофьор не е задължение на "Гражданска отговорност". "Бонус -малус" трябва да се прилага само при щети и по никакъв начин да не се обвързва със Закона за движение по пътищата, както е в проекта пуснат за обществено обсъждане от Комисията за финансов надзор.
"Бонус-малус" вкарва в заблуждение, че ще има облага за водачите, които са изрядни на пътя от години. В системата основното е „малус”-ът, който ще надува застраховката", коментира Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите.
Той даде примери колко ще плащат семейства и фирми според новата система, ако направят нарушение на пътя. Ако за един лек автомобил, притежаван от нормално средностатистическо семейство в България, се извършат 2 или 3 нарушения за превишена скорост, то ще се плащат отгоре по 100 лв. на месец за „Гражданска отговорност”.
Средна българска фирма плаща "Гражданска отговорност" от 39 000 лв. за 10 камиона. При нарушения обаче сумата може да стигне до 156 000 лв., само ако един от водачите е сниман с превишена скорост.
"Ако един човек превиши с 20 км скоростта в градски условия, неговият "малус" ще се равнява на бонусите на петима водача, които не са извършвали нито едно нарушение за 2-3 години. Ако водач превиши скоростта на движение два пъти за една година с 31 км/ч в градски условия или с 50 км/ч извън града, примерно като ускори в началото на АМ "Тракия" след караулката, където ограничението е 60 км/ч, чак до пътен възел Елин Пелин или премине покрай "хранилката" между Стара Загора и Чирпан, то с неговия "малус" той ще компенсира парично застрахователите заради ползвания бонус от мнозина водачи, които не са имали нарушение и не са причинили щета през последните 5 години", обясни още Христо Радков.
Магдалена Милтенова от Асоциацията на автобусните превозвачи коментира, че България е единствената държава в Европа, която въвежда "бонус-малус" за извършване на нарушения. "Възпитателната функция е роля на закона, а на застрахователя - да застрахова и да обезщетява. Чрез тази система ще ни наказват два пъти за едно нарушение", посочи Милтенова.
Автоинструкторите са категорични, че ако системата бъде приета в този ѝ вид, те ще откажат да обучават шофьори.
От бранша предупредиха, че към протестите, които започват от 13 декември, ще добавят и несъгласието си за приемането на системата "бонус-малус" в този вид.