ФАКТИ.БГ

Застрахователите: "Бонус - малус" щади водачите

През 2018-та имаме загинали на пътя 611 души и ранени 8471

Публикувана: 5 Декември, 2019 19:12
43 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 3212
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 1 от 10 гласа.

Предлаганата в момента от Комисията за финансов надзор система за "бонус-малус" върху застраховката гражданска отговорност на автомобилистите е възможно най-щадящата за водачите на моторни превозни средства и не води до увеличаване на премийните приходи на застрахователните компании. Това е позицията на Асоциацията на българските застрахователи. По време на представянето на своите виждания по предлаганата система те подкрепиха тези свои твърдения с факти от статистиката на Гаранционния фонд и на МВР.

Според Асоциацията сравнителните данни показват, че прилагането на "бонус-малус" в сегашния му вид ще награди с 25% бонус 44.2% от водачите, а с максимален малус от 400% ще са 0.6% или 21 хиляди автомобилисти.

"През 2018-та имаме загинали на пътя 611 души и ранени 8471. Към 28 октомври 2019-та загиналите са 511 човека, което автоматично означава, че тази година ще имаме ръст на загиналите. Около 1 млрд. евро са щетите, които всяка година търпи държавата заради убити, ранени и трайно инвадилизирани. Действително системата "бонус-малус" няма да реши всички въпроси с превенцията, но ще спомогне всички водачи да се замислим, когато правим една или друга маневра или преценяваме с каква скорост се движим по пътищата.

По отношение на вредите - на първо място като причина за пътнотранспортни произшествия е несъобразената скорост - 21%. На второ е неспазването на дистанция - 16% и на трето е отнемане на предимство - 11%. Затова скоростта е намерила толкова сериозно място в скалата при определяне на "бонус-малус", каза Юри Копач, изпълнителен директор на "Дженерали застраховане". Той смята, че ефективната средна премия по гражданска отговорност ще продължи да пада. Според Копач, към средата на 2019-та по данни на Гаранционния фонд средната премия по застраховка "Гражданска отговорност на автомобилистите" е била 281.27 лв. за леките автомобили, към ноември тя е 278.52 лева. Тя продължава да пада преди внедряването на системата.

По данни на КАТ 10% от шофьорите извършват всички пътно транспортни произшествия, а около 20% могат да влязат в онази група нарушения, формиращи малуса. Това на свой ред показва какъв значителен процент от водачите ще се включат в бонуса на системата. И според застрахователите това е добре за тях, защото означава едно по-отговорно поведение на пътя, намаляване на щетите от ПТП и на броя на ранените и убитите.

Според председателя на АБЗ и изпълнителен директор на "Армеец" Константин Велев, системата "бонус - малус" е само един от елементите за повишаване на безопасността на пътя. "Тази система не може да има за задача да оптимизира схемите за поставяне на знаци по пътя или на разполагане на патрулните автомобили на КАТ, но и проблемите в тези практики не бива да са причина да се откажем от "бонус-малус" или да я осакатяваме", заяви Велев. Той също даде пример защо при липсата на системни и сериозни нарушения предлаганата система няма да води до сериозно оскъпяване на застраховката. "Ако имаме превишение на скоростта с 20 километра извън населено място, това води сега до отнемане на една точка , а по системата "бонус-малус" до 10% оскъпяване, но върху базовата застрахователна премия. В случай, че водачът преди е нямал щети и влиза във възрастовата група с нисък рисков профил, той първо ще получи отстъпки в базовата си застраховка и едва върху нея вече ще се начислява малуса, който може и да е по-малък от получените отстъпки", коментира Велев.

Главният изпълнителен директор на "Булстрад Виена Иншурънс Груп" Светла Несторова, също подчерта, че скоростта е една от основните причини за жертви по пътищата. И точно по тази причина тя е толкова широко залегнала в системата "бонус-малус". "Когато говорим за това дали надвишаването на ограниченията с 20 или 30 км. е много или малко, трябва да имаме предвид, че това са стойности над разрешеното от закона и при тази формулировка се предполага, че онзи, който е правил закона, е преценил правилно кое да е разрешеното ниво. Това не е работа на застрахователите. Ако и когато се прецени, че поради ред причини разрешеното ниво на скорост се увеличи, тогава автомобилистите ще могат да се движат по-бързо. Но това също не е работа на застрахователите. Едва ли обаче е нормално да се движим със 120 км. в час в центъра на София. Водачите трябва да се движат в рамките на разрешеното и ако "бонус-малус" допринесе за това, значи си е свършил работата", смята Несторова.

Застрахователите подчертаха, че в сравнение с други държави, в някои от които системите "бонус-малус" съществуват от над 100 години, българската или по-точно тази, която е предложена у нас, наистина е уникална. Уникална е по отношение на ограничения си обхват, защото в нея например не се включват щетите в чужбина, щетите на паркинг и много други, които са важни за определянето на реалния рисков профил на застрахования.

Изпълнителният директор на "Евроинс Иншурънс Груп" Кирил Бошов спомена, че в много от държавите, където такава система има, а в ЕС единствено в България тя все още не е въведена, малусът е в с много по-високи нива и с много по-голям обхват. "Самия факт, че когато се правеше проучването за тази система у нас, първите предложения тръгнаха от 800% максимален малус, трябва да ви говори за нивата в други държави. Защото предложенията се базираха на сравнителни данни с други страни", каза Бошов, като пример, че сега предлагана система е възможно най-щадящата клиента

"В сегашния си вид този "бонус-малус" не е застрахователна система, а система за въздействие върху нарушителите по пътищата. "Бонус-малус" щеше да е застрахователна система, ако се базираше на отчетените щети", каза Светла Несторова.

Константин Велев заяви, че бонус-малуса, който се предлага у нас, е възможно най-изгодният за клиентите и ако ние не сме готови да го приемем в сегашния му вариант, значи въобще не сме готови да приемем такава система. "В много държави системата включва всички нарушения, включват се всички двустранни констативни протоколи. Приложи ли се тази практика, скалите ще са по-различни и много повече лица ще попаднат в сферата на малуса.

Ако бонус-малус е на базата на отнети точки се разширява базата, защото точки се отнемат за много повече нарушения отколкото в сега предлаганата система и това означава, че много повече хора при отнемането на точки биха попаднали в малуса. Ако системата е базирана само на пътнотранспортните произшествия, там кръгът също ще е по-широк защото там ще влизат събития, породени от невнимание и довели до одраскване или леко чукване. Такива по-дребни пътнотранспортни произшествия, които нямат ефект върху тежката травматичност на пътя, не се отчитат от предлаганата система. Но тя отчита един сериозен фактор като превишената скорост, който ако системата се базираше на пътнотранспортни произшествия, нямаше да влияе на малуса", обясни Велев.

АБЗ подкрепя въвеждането на 20 бонус-малус класа, защото това дава възможност за по-плавен преход и осигурява по-висока ефективност на въздействие на системата. Асоциацията смята, че максималният срок за връщане в неутрален клас - с нулева наказателна ставка, трябва да е пет години без нарушения, с изключение на случаите за престъпления. Друго предложение е един водач да може да бъде вписван или отписван в една застрахователната полица само веднъж, за да се намалят възможностите за манипулации.

София / България

Поставете оценка на статията:
Оценка 1 от 10 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Ал та фанах Атаопънах
1 Отговор
Никой няма да плаща евтина застраховка. Катаджиите веднага ще се хванат да ни измислят нарушения. Или ще си плащаш застраховката или рушвета, и в двата случая ще даваш същата сума.

Оценка:
-3 +84

застраховател
2 Отговор
за мен бонус за вас ф*лос

Коментиран от #10


Оценка:
-2 +65

Onq s konq
3 Отговор
Авторът на статията, щави или щади е искал да напише в заглавието. Според мен е щави

Оценка:
-1 +70

бай Шиле
4 Отговор
Каквото и да обясняват - СТАВА ВЪПРОС ЗА ПЕЧАЛБИТЕ,а не за "да спрем войната по пътищата".

Коментиран от #21


Оценка:
-3 +91

Български по хелзинкски комитет
5 Отговор
"..системата няма общо с прегледа на знаците.." Е да де,нали с тези знаци много бързо всички ще сме с малус.Правителството ще настъпи мотиката,ако угоди на мераците на тези загрижени за нас бизнесмени.

Оценка:
-2 +59

заз на газ
6 Отговор
Ей тая глупост никъде по света я няма!Това че водача кара с привишена скорост не ощетява по никакъв начин застрхователя ако няма инцидент! Превишената скорост е проблем на КАТ и само на КАТ !!!!!!!

Коментиран от #28


Оценка:
-3 +78

Бокос-Фалос промиват ви мозъка
7 Отговор
Стига глупости ! Нищо не щади, Бокос Фалоса наказва водачите преди да са извършили произшествие ! Това че някой превишил с 10 км/ч на някия хранилка не значи, че същият ще предизвика задължителна катастрофа някога !!! Това е все едно да ви вкарат в затвора превантивно, защото примерно някой е решил, че може да откраднетве само, защото сте погледнали с искащ поглед в магазина някоя стока !? Значи Фалосът ви го вкарват веднага, а за да видите Бокоса трябва поне 5 г да сте света вода ненапита, т.е да не карате, а само да плащате ! Безумието с вписване на водачи в полицата имащи право да карат колата остава ! Фалосът е гарантиран от Бокоса ! Хубаво си помислете да позволяваме ли поредната гавра и безобразие !

Оценка:
-3 +70

Бокос-Фалос промиват ви мозъка
8 Отговор
Стига глупости ! Нищо не щади, Бокос Фалоса наказва водачите преди да са извършили произшествие ! Това че някой превишил с 10 км/ч на някия хранилка не значи, че същият ще предизвика задължителна катастрофа някога !!! Това е все едно да ви вкарат в затвора превантивно, защото примерно някой е решил, че може да откраднетве само, защото сте погледнали с искащ поглед в магазина някоя стока !? Значи Фалосът ви го вкарват веднага, а за да видите Бокоса трябва поне 5 г да сте света вода ненапита, т.е да не карате, а само да плащате ! Безумието с вписване на водачи в полицата имащи право да карат колата остава ! Фалосът е гарантиран от Бокоса ! Хубаво си помислете да позволяваме ли поредната гавра и безобразие !

Оценка:
-3 +36

Радостин Костов
9 Отговор
Стига сте писали за тази простотия. Стига с това облъчване. Медиите сте виновни, толкова, колкото държавата и фирмата и КАТ ООД. Ако искате да сте полезни, разобличавайте простотията, а не я показвайте за облъчване. На всеки средно интелигентен човек, са му ясни причините за катастрофите, ясни са му и подобните простотии с каква цел са. Ясно ни е и за КАТ ООД и за всички лапачи покрай него. Сега бих предложил обаче КАТ ООД да се превърне в холдинг, защото и застрахователите вече се намесиха. Докога, заради пари, ще подкрепяте касапницата на пътя? Ако подобна простотия се случи, значи, глупаците в държавата са много, в противен случай, ще се чуе и види какво ще стане.

Оценка:
-2 +34

За нас анус
10 Отговор

До коментар #2 от "застраховател":


За теб Ванус

Оценка:
-0 +8

Усмивката
11 Отговор
,,Законът позволява това...” .Гарантирано от ГЕРБ

Оценка:
-2 +25

Брах ви лайката гербаджийска
12 Отговор
Всичките задтрахователчета трепнат в очакване на тая бонус малус че да напълнятбгушите ама в тоя вариянт народа няма да позволи влизането на тая простотия, тука е момента да покажрм народ ли сме или овце

Оценка:
-2 +50

На мауса, маусчето
13 Отговор
"Бонус - малус" щади водачите. Ай, чиститу! Когато влезе в сила, очакваме коментарите на първите ''пощадени''.

Оценка:
-1 +36

9689
14 Отговор
Бандата престъпници застрахователи и банкери в действие щото сме будали.

Оценка:
-1 +40

Стамат
15 Отговор
Бонус-малус алабалус, всъщност истината е другаде но никой не говори за това, в цял свят застраховането е на доброволен принцип, някой помни ли колко струваше тази застраховка преди да стане задължителна. И колко ли ще струва в момента ако е доброволна, тук е заровено кучето, защото идеята на това задължително застраховане беше да се изплащат реални обезщетения съответсващи на щетата но нищо подобно не се случи.

Оценка:
-1 +39

гтт
16 Отговор
Подготвят ни за новите цени на Гражданската, периодично и методично. Въпросът е ще има ли кой да ги плаща или само богатите ще си карат колите? В България май е така.

Оценка:
-1 +35

Порно
17 Отговор
Тая система наистина щади водачите - ще имат по малко пари , ще затягат колана , ще отслабнат. Полезно е за здравето.

Оценка:
-1 +29

dido
18 Отговор
nese naqdaxa dokato mal4im he vdigat postoqno tvae

Оценка:
-1 +7

Анонимен
19 Отговор
От какъв зор ЧАСТНА фирма ще ме глобява ??? При условие че съм глобен от КАТ например?? От друга страна застраховката е на автомобила??? Не на шофьора.Ако застрахователя сбърка и трябва по съдебен ред да съдя как авттомобил ще съди застраховател ???как така аз нося отговорност ако друг ми кара автомобила???След като е моя собственост автомобила как частна застраховатеона компания ще определя какво ще правя със собствеността си си и дали аз или друг човек ще се разпорежда с нея ???

Оценка:
-1 +44

Лобизам до дупка
20 Отговор
Две нещо ще се случат с тази глупост. И то е тройно и четворно увеличение на печалбата на застрахователните фирми и още повече корупция в КАТ.

Оценка:
-0 +28

кнаус 485
21 Отговор

До коментар #4 от "бай Шиле":


Е за това казвам,че живеем в скапана държава,но вече ще казвам ,че живеем в много скапана държава,в престъпна държава....

Оценка:
-0 +24

Анди
22 Отговор
Аз усетих "щаденето" от 140 лв
Гражданска сега е 250 лв-за същият автомобил

Оценка:
-0 +26

анонимен
23 Отговор
Никой няма изгода от намаляне на катастрофите и жертвите при ПТП. Много маймуни са на клона, които в момента потриват ръчици при всяка тежка катастрофа. Това са застрахователи, разследващи полицаи, адвокати, прокурори, съдии. При жертви тази цялата машина се задейства и работи безотказно. Няма ли жертви, всеки криво-ляво си оправя смачканите ламарини и забравя за случая, но от това нямат изгода по службите. Сега ще се получи двойно глобяване за едно и също нарушение, което е пълна глупост. Цели адвокатски фамии се хранят от жертвите при ПТП и присвояват обезщетения за стотици хиляди, кой точно има изгода това да спре??!

Оценка:
-0 +14

шофер
24 Отговор
що не си го заврат бонуса в мануса алчни пашибозуци

Оценка:
-0 +13

Jacques Yvec Moineau
25 Отговор
Защо щади само водачите??? Аз като не съм водач, кво от това!!! И аз искам да съм пощаден!!!

Оценка:
-0 +6

джи пи
26 Отговор
ПРи нарушение наа пьтя се плаща определена глоба Никьде по света няма второ наказание за едно и сьщо провинение Просто нов начин за пьлнене на гуши за наща сметка

Оценка:
-0 +19

Ниц па боц
27 Отговор
Много ясно че така ще кажат,нали ще се пълни гушата на застрахователите.

Оценка:
-0 +14

28
Този коментар е премахнат от модератор
гуш гуш
29 Отговор
Граждани на България сега застрахователите вкарамели ви го никога няма да го извадим В ъгъла сме ви турили и няма мърдане тйъ глупаво ще си умрете.
Върху премията брокерите вземат комисионна тъй че на и малуса ще гушат комисион.

Оценка:
-0 +10

Пълна глупост
30 Отговор
Някой от КФН е прибрал доста пари за да натискат за тази простотия. Чиста форма на лобизъм и корупция. Ще бъдат ощетени всички шофьори и това е целта просто по-голяма печалба а не безопасност на пътя

Оценка:
-0 +11

ГРАД КОЗЛОДУЙ
31 Отговор
ИМА И ЗАСТРАХОВАТЕЛНА МАФИЯ ПОМНИТЕ ЛИ СИЛОВОТО ЗАСТРАХОВАНЕ

Оценка:
-0 +9

нани нани48
32 Отговор
Какъв Мики Маус бе? Това е да се изтръска брашняния чувал още!
Средствата идват от обикновения и беден човек! Що бунуса не е колко молуса? Примерно да са еднакви проценти? Защо аз ако съм изяден, ще взема 20% отстъпка, докато ако наруша ЗДП, че ми нарастне гражданската с 400%? Напавете по-малка разлика, за да стимулирате изрядните водачи! На мен не ми пука дали ще платя 200лв или 180лв гражданска... пак ми е много! Направете нещо добро за хората стига се чудихте къде да копаете и разкопавате и как да вземете парите от най-бедните за да ги направите по-бедни!
Но вие не сте виновни - виновни са хората, че си мълчат! Просто има едто примирение във всеки и озлобление... Днес на опашката в лидъл имаше 6 човека преди мен и 6-те платиха с кредитна карта>.. изводите за вас драги зрители, но да не се сетите кога вече е късно и ви вземата и покрива над главата!!!

Оценка:
-1 +11

33
Този коментар е премахнат от модератор
София
34 Отговор
Купете си спрей за номерата и ще Ви хванат за .... Фалоса !

Оценка:
-0 +3

Гостенин
35 Отговор
Имам две коли регистрирани в Германия. СТакива нарушения на пътя като превишена скорост или неправилно изпреварване неправилно паркиране или отнети точки застрохователя него интересуват.Важно за застрохователя 1.Кой си,възрастта,кой или Коко още водачи ще управляват ,тяхната възраст от колко време имате шофьорски книжки от дали сте катострофирали през последните години и кога ,колко километра за година ? 2 . Също е важно марка и модел на колата ,в кой регион и населението място.Има големи бонуси за специални професии като полицаи или учители ,но има други бонуси от 5 до 10 процента за ако имате деца под 18 г или сте собственик на къща с гараж или колата я паркирате в двора си или притежавате парко място или ако други автомобили или имущество сте застраховали при тях .Всички тези проценти се събират и на края се получават хубави отстъпки или надбавки.

Оценка:
-0 +3

Брах ви лайката гербаджийска
36 Отговор
Новите катаджий - застрахователчетата. Може да им разрешите да имат патрулки и да слагат камери за скорост и те за да може д лапат повечко левчета

Оценка:
-0 +4

Густо Майна
37 Отговор
Тая работа нема да стане, застрахователчетата и КФН! Ша получите единствено мощен народен фалос! Ако BB King не се прояви, като след всяка пушилка и не каже "Хау", на "полза роду", ние ще ви баннем! Казах!!!

Оценка:
-0 +8

Най добре
38 Отговор
КАТ да стане застрахователно дружество.

Оценка:
-0 +3

минаващ
39 Отговор
Пълна лъжа. Ако мъжът в семейството кара по правилата а жената не, това няма да намали застраховката и почти сигурно ще увеличи шамарите в къщи. Увеличение при тези заплати не може да има. Другото води до неплащане на ГО, масови протести и в крайна сметка началото на края на ГРОБ.

Оценка:
-0 +6

Диамантената ръка
40 Отговор
За пари става въпрос и нищо друго...

Оценка:
-0 +3

Driving pleasure
41 Отговор
Абе има ли глупак да се хване на простотиите на алчните мутри застрахователи?!

Оценка:
-0 +3

Driving pleasure
42 Отговор
нa първo мяcтo кaтo причинa зa пътнoтрaнcпoртни прoизшecтвия e нecъoбрaзeнaтa cкoрocт - 21%. Нa втoрo e нecпaзвaнeтo нa диcтaнция - 16% и нa трeтo e oтнeмaнe нa прeдимcтвo - 11%

Така и защо тогава превишаването на скоростта, което не е дори в топ 3 на опасните нарушения ще води до такива драстични повишения на застраховката? Кретените от АБЗ ще споделят ли?! За пари ли мизерници или за много пари?! Щото без тези нарушения не 20% от шофиращите, а само 2 ще са с малус, на другите ще трябва бонус, а това ще отреже печалбите!
СКАПАНЯЦИ!!!

Оценка:
-0 +3

Иван Ц
43 Отговор
Излизат и ни обясняват пълни Л*ЙНА!!! А защо и да не попадат по-старите автомобили в малуса? Сега налии замърсяват повече въздуха и това ще стимулира хората да карат по-нови автомобили? Като сте тръгнали да обяснявате, "видиш ли" колко е щадящ този бонус-малус, защо не кажете в коя друга държава ти поскъпва застраховката при нарушения? Или там не са такива нагли пумяри като вас и когато водача има нарушения, просто не получава бонус, а си заплаща редовната цена на застраховката??? 44.2% ще ползват 25% отстъпка, 0.6% ще плащат с 400% повече... Хубаво де, а останалите 55.2% (НАД ПОЛОВИНАТА) от водачите, които ще плащат със 100-200% отгоре, защо не ги споменахте??? Е направете я тая ПРОСТОТИЯ!!! ДЕЙСТВАЙТЕ!!! Ето това ни трябва на нас българите, за да може най-накрая да се надигнем като народ и да изметем цялата сган, която ни съсипа държавата и живота!!! Ще дойде Видовден най-накрая...

Оценка:
-0 +2

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Тио Уолкот
Нападателят на Арсенал плаши българския шампион Лудогорец преди мача им в Шампионската лига
Не мисля, че изгарят от желание да играят с нас. Даже съм сигурен в това. Ние вкарваме много голове от началото на сезона и те го знаят"

Още бисери