Отидете към основна версия

2 110 18

Богдан Милчев: Вероятността да загинеш на пътя у нас е 4 пъти по-голяма

  • богдан милчев-
  • катастрофи-
  • кат

Санкции при злоупотреби на пътя трябва да има, но и качествени магистрали също

Снимка: Архив

Най-голямото предизвикателство, пред което Европейската харта за пътна безопасност в България ще бъде изправена, е лошата организация. Това каза за News.bg д-р инж. Богдан Милчев от Института по пътна безопасност, след като стана ясно, че ИПВ е приет за национален представител на България в Европейската харта.

За пример той даде пътната маркировка, обезопасителните системи и лошото проектиране на пътищата. Ако човек тръгне да пътува от Швеция към България, вероятността да загине в България е 4 пъти по-голяма. Това не е защото шофьорите са по-лоши, а защото тук пътищата са по-некачествени. Друг фактор за този увеличен риск е самото поведение на шофьорите - когато те карат в чужбина, променят своето поведение, тъй като има контрол на пътя, каза Милчев.

За мястото на психологията и възпитанието в пътната безопасност заяви, че според него възпитанието е единствената опорна точна на тези, които нищо не разбират от пътна безопасност. Истината е, че поведението на шофьорите се осланя на закона и контрола на пътя. По думите на Милчев, не е нужно човек да има свръхумения, за да кара. Също така не е редно водачите на автомобили да бъдат обучавани в аквапланинг. Затова не би трябвало и шофьорите да карат в екстремни пътища, категоричен бе той.

Институтът по пътна безопасност е подготвил доклад, с който ще се оценява качеството на пътищата в България. Става въпрос за вече построените, както и за тези, които тепърва ще се строят. Милчев поясни, че този доклад ще бъде представен на Европейската комисия. Това ще се случи може би до 2 месеца. Това, което констатираме е, че в момента новото правителство не е предприело никакви действия, свързани с пътната безопасност. Това говори или за сериозна некомпетентност, или обвързаност със строителните фирми, отсече той.

Данните за месец май показват, че жертвите на пътя са се увеличили с 35%, сравнение с 2020 година. 54 души са загиналите за месец май, а миналата година те са били 30 души. "Тези факти ме карат да си задам тези два риторични въпроса: Дали политическата обстановка влияе на жертвите по пътищата, и дали политиците носят пряка отговорност за жертвите по пътищата." В тази връзка Богдан Милчев заяви, че има подозрения, че с уволненията на шефовете на АПИ се извършва подмяна, а не промяна.

Милчев заяви, че за да има висококачествени пътища в страната, трябва да има незабавни кадрови промени в Държавната агенция Безопасност на движението по пътищата.

Попитан какви санкции трябва да се наложат на тираджиите, които изпреварват на пътя, Мирчев отговори, че не на всякъде е забранено на тировете да изпреварват. Санкции при злоупотреби на пътя трябва да има, но и качествени магистрали също. Той даде за пример извършения ремонт на околовръстното в Пловдив. Хвърлиха се 25 млн. лв. за този ремонт, а в момента този път е по-опасен сега, отколкото преди. В момента сме в абсурдната ситуация хората да протестират срещу махането на мантинелите на това шосе.

На въпрос на News.bg дали са чести случаите, в които професионални шофьори получават удостоверения, без реално те да са се явили на психотест, Милчев отговори, че в момента се правят реформи в ДАИ и едва след това може да се даде отговор на този въпрос.

Попитан за казуса с арестувания шеф на 3-РПУ, който е обвинен, че е иззел видеозаписи при катастрофата в Пловдив, при която трима души загинаха, Мирчев отговори: "Ако това е вярно, то българската полиция се нуждае от рестарт."

Европейската харта за пътна безопасност (ЕХПБ) е най-голямата платформа на Европейската комисия за участието на гражданското общество по темата пътна безопасност, с хиляди членове. Цел на Хартата е да се подкрепи амбицията на Vision Zero за намаляване на смъртните случаи по пътищата в ЕС до почти нула до 2050 г.

С цел по-висока ефективност на местно и национално ниво, Генерална дирекция "Транспорт" на Европейската комисия ще работи интензивно с мрежа от национални представители (National Relays) в 27-те държави-членки на ЕС, като са избрани водещите експертни организации по държави.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове