Отидете към основна версия

3 338 29

Манолова: Схемата „ин хаус“ е на предишното правителство на Борисов

  • мая манолова-
  • ин хаус

1,5 млрд. лв. аванси са раздадени от „Автомагистрали“ ЕАД на подизпълнители. Появи се нова фигура – строител под прикритие, който строи, но неофициално, каза Манолова

Снимка: Изправи се.БГ

Незаконната схема с „ин хаус“ поръчките не е паднала от небето, създадена е от предишното правителство на ГЕРБ и на Бойко Борисов. В предишното издание на Комисията по ревизията стана ясно, че става дума за дружество, на което е възложена „ин хаус“ поръчка, но няма възможност да я изпълни. Появи се нова фигура – строител под прикритие, който строи, но неофициално.

Това заяви председателят на Комисията по ревизията Мая Манолова на днешното заседание на комисията, на която бяха изслушани ръководството на „Автомагистрали“, министърът на финансите Асен Василев, зам.-министърът на регионалното развитие Валентин Граматиков и изпълняващият длъжността председател на АПИ Ивайло Денчев.

Инж. Иван Станчев – изпълнителен директор на „Автомагистрали“ ЕАД и Десислава Христова – председател на Съвета на директорите обявиха, че раздадените от дружеството аванси към подизпълнители са в размер на 1,5 млрд. лв., а договорите за строителство са „маскирани“ като договори за доставка и договори за наем на техника.

При това положение те поискаха съдействието на парламента дали да продължат плащанията по проектите, дали да прекратят договорите или да предприемат друго действие, като се аргументираха с твърдението „не искаме да влизаме в затвора, не искаме да фалира „Автомагистрали“ ЕАД, не искаме да спира строежът на магистралата, защото е от голям обществен интерес“.

Раздадените аванси за 1,5 млрд. лв. са гарантирани чрез застраховки от нов вид – застраховки за аванси, за които членовете на комисията не получиха ясен отговор дали са достатъчно обезпечени, но стана ясно, че става дума за две застрахователни дружества. Чрез такива застраховки са обезпечени близо 95 % от плащанията, заявиха още от „Автомагистрали“ ЕАД и АПИ.

Това се е случило под зоркото око на МРРБ, АПИ, Министерството на финансите в кабинета „Борисов-3“, коментира Манолова.

Когато става дума за милиарди левове, ще се носи отговорност. Тази схема някой я е създал, някой я е организирал и някой я е изпълнил и това е правителството „Борисов-3“, допълни тя.

Не знам в колко нарушения и на колко закона са вкарани АПИ и „Автомагистрали“. Как счетоводно се отразява строеж от тях, но и от фирмите изпълнители, след като има договори само за доставка на машини и материали, каза Манолова.

Предложението на Комисията по ревизията бе заинтересованите институции да предложат решение на ситуацията за 3 млрд. лв., забъркана от предишното управление на ГЕРБ. Прекратяването на договорите би могло да коства допълнителни щети на „Автомагистрали“. Трябва да се носи отговорност от тези, забъркали кашата и Комисията по ревизията ще изпрати съответните документи на прокуратурата и АДФИ, заяви Манолова.

Жалбоподателите, които са председателят на Съвета на директорите на „Автомагистрали“ – Десислава Христова и изпълнителният директор Иван Станчев, посочиха, че платените аванси от дружеството са между 30 % и 50 % от стойността на договорите.

Има изплатени аванси за несъществуващи участъци от АМ „Хемус“. Не са правени публични процедури по Закона за обществени поръчки, а са правени процедури по вътрешни правила на „Автомагистрали“ за избиране на доставчици на баластра и строителни материали, каза Станчев. По няколко от лотовете – 7, 8 и 9, изобщо няма осъществени строителни дейности, но има изплатени аванси в размер на близо половин милиард лева, съобщиха жалбоподателите.

Те съобщиха и за особено фрапиращ случай със свлачище на стойност около 300 хил. лв., за укрепването на което обаче са платени над 2 млн. лв.

В нарушение сме на Закона за обществени поръчки и на европейските директиви. Тези договори трябва да бъдат прекратени, за да спазваме закона и да бъдат открити нови договори по ЗОП. Другата хипотеза е „Автомагистрали“ да придобият възможността да извършат тези дейности. Третият вариант е Народното събрание да приеме санкция, с която да бъдат довършени дейности, каза министърът на финансите Асен Василев, който цитира методически указания на Агенцията за обществени поръчки, изпратени на „Автомагистрали“ ЕАД.


Бел.ред.
2 509 864 българи заявиха на Референдума от 2016 г., че депутатите трябва да се избират на мажоритарни избори в два тура, но политическия елит и неговите кукловоди не позволяват това да се случи, а в техните медии темата е табу.

Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 18 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове