„Миналата година през институцията на омбудсмана са преминали близо 60 000 души за търсене на помощ, подкрепа и съдействие. Има над 13 500 жалби по различни проблеми“, съобщи в предаването „Тази сутрин“ по бТВ Диана Ковачева.
Омбудсманът уточни, че най-голям брой жалби има във връзка с права на потребители и сред тях най-сериозният проблем е за качеството на водата, както и че няма вода.
„Лятото специално в Искърското дефиле положението е много трагично и сериозно, това е лоша инфраструктура и хората просто нямат вода, а там където има вода, като Шумен, Добрич, Сливен например, тя е с толкова ниско качество, че не е редно хората да плащат цена за питейна вода, когато реално от чешмите им тече кал“, смята Диана Ковачева.
По думите ѝ в Сливен и Шумен например се стига да едни драстични цени на водата, поискани от ВиК операторите.
„За Шумен се очаква за четири години, в края на ценовия период, да се плаща 6.43 стотинки за кубик вода, а за следващата година да е 4.16 стотинки – това е поискал ВиК операторът, при условие, че общите загуби на вода там са 80%“, отбеляза омбудсманът.
Според нея трябва да има много ясна връзка между цената и качеството на водата. „Едно от предложенията беше КЕВР да определи базисна цена при лошо качество на водата, която да се прилага автоматично“, обясни Ковачева. Според омбудсмана е необходим спешно нов Закон за ВИК, който да регулира този проблем, както и да има социална поносимост на цената на водата.
„Не бих казала, че увеличаването на цената на водата е достатъчно обосновано, още повече, че хората не виждат никаква реална полза – качеството да се подобри. Загубите на вода са огромни, а не се знае кой плаща за тях“, посочи Диана Ковачева.
Омбудсманът уточни, че при нея са постъпили и жалби, свързани с изравнителните сметки за парно, със сградната инсталация и с високи начислявания за топлата вода. „20% е голямо увеличение в тази ситуация, при която хората губят доходи при пандемия, трябва да се търси балансът между интересите на хората и на дружеството“, коментира тя по повод предстоящото поскъпване на парното.
„Хората се оплакват изключително много от факта, че плащат високи сметки. Миналата година, когато цената на природния газ беше доста по-ниска, цената на парното не беше намалена“, каза Ковачева.
Предложение за служебно преизчисляване на пенсиите
Омбудсманът Диана Ковачева е препоръчала на НОИ да се организира служебно преизчисляване на индивидуалния коефициент на пенсиите на хората, засегнати от промените в Кодекса за социално осигуряване.
„Става дума за преизчисляването на пенсиите на над 170 000 души по данни на НОИ. От друга страна ние се намираме в пандемия, срокът е до 30 септември, което означава, че тези хора вероятно ще се струпат пред офисите на НОИ. Също така част от хората са трудно подвижни и самотни, за тях ще бъде трудно да отидат и да подадат документи, затова смятам, че е редно да бъдат преизчислени служебно“, обясни Ковачева.
„Щом НОИ знае, че 172 000 души могат да се ползват от това право, значи вероятно знае и кои са те. Смятам че е редно да се положат усилия да се облекчат пенсионерите, така че да може по-лесно да стигне до тях тази актуализация на пенсиите, а иначе тя е наложителна“, смята още омбудсманът.