Транзитният трафик на камиони над 12 тона ще продължи да преминава през Ришкия проход и през зимата. Държавата ще съдейства на местната администрация за изграждане на обходен път на Айтос. Общината обаче трябва да инициира спешна промяна на действащия Общ устройствен план. Такъв е приет през 2018 г., за което Министерството на регионалното развитие и благоустройството е предоставило над 140 хил. лв., но в него липсва околовръстно шосе, което да изведе тежкия трафик от града.
Това заяви пред журналисти в Айтос зам.-министър Иван Шишков, който посети мястото, на което в началото на месец септември стана тежка катастрофа със загинали. В срещата участваха и заместник-областния управител на Бургас Асен Бончев и директора на Областно пътно управление – Бургас инж. Митко Порязов.
„Обходен път на града никога не е планиран. Няма го заложен в Общия устройствен план, а това е основополагащ документ. Няма никакви проекти, чертежи и планове“, посочи арх. Шишков. Той подчерта, че МРРБ ще съдейства с експерти и финансиране, при нужда, за промяна на плана и проектиране на трасето, защото в община Айтос, както се разбра, такива липсват. Ще се търси подкрепа и от останалите министерства, които да съгласуват в максимални кратки срокове документите, които са нужни. Паралелно с това, ако общината покаже възможните терени за изграждане на обходния път, може да започне и проектиране, с което значително ще се скъси времето за изграждане на околовръстно шосе. „За всичко това обаче трябва решение от общината. Докато няма инициатива, държавата и АПИ са с вързани ръце. Те ще станат собственици на пътя едва когато той бъде изграден, а терените отчуждени“, посочи арх. Шишков и допълни, че това са законовите процедури, по които може да се работи.
„Транзитният тежкотоварен трафик над 12 тона ще продължи да минава през Ришкия проход. Той работи целогодишно и не се затваря. Заповедта, с която спряхме движението през Айтоския проход е в сила и няма да се отменя за зимния сезон“, увери зам.-министър Шишков жители на Айтос, които се интересуваха дали има вероятност зимата отново тежките камиони да тръгнат през града.
„Разбирам, че местната администрация няма капацитет, за да се справи сама, затова ще помогнем и предлагам веднага помощта, която Ви е нужна“, подчерта пред кмета Васил Едрев още веднъж заместник-регионалният министър, на следваща среща, която продължи до 16. 45 часа в сградата на община Айтос.
Там бе обсъдено и предложението за изграждане на две кръгови кръстовища, които да обезопасят движението. Едното е в рамките на Айтос, за което следва да се измени регулационния план на града. Инициативата за това следва да бъде от общината. Общината трябва да проектира и изкуствени неравности, които да се предоставят на АПИ за съгласуване и да се изградят от местната власт. Арх. Шишков бе категоричен, че това е първото и най-належащо нещо, за да се намали скоростта на автомобилите, за което не се изискват дълги процедури.
На срещата стана ясно, че все още няма никаква инициатива от местната администрация за изпълнение на мерките, набелязани на среща с институциите на 21 септември и от специална комисия на 23 септември, за обезопасяване на трафика. Към днешна дата са изпълнени само 6 мерки от страна на Областно пътно управление – Бургас, МВР и ДАИ. Сред тях са спиране на транзитния трафик на камиони над 12 тона, поставени са нови пътни знаци за ограничение на скоростта, положена е нова хоризонтална маркировка, засилено е полицейското присъствие, поставена е стационарна камера за скорост, а служители на ДАИ извършват проверки с мобилни кантари. Предстои монтиране на автоматична система за теглене на автомобилите. Определени са и две аварийни отбивки за товарни автомобили при повреда, които предстои да се разчистят.
От страна на общината няма видима готовност за изпълнение на мероприятията, свързани с изграждане на изкуствени неравности, кръгови кръстовища и изграждане на ограничителна ограда тип „Ню Джърси“. Отказала е и да подпише и съгласува протокола от комисията, определила мерките за безопасност.
Арх. Иван Шишков се запозна подробно с плановата обезпеченост за територията на север от града, за която има проблем, повдиган многократно от АПИ, за директен излаз на жилищни сгради към републиканския път, обслужван от агенцията. След запознаване с документацията се установи, че за територията има влязъл в сила Подробен устройствен план, който предвижда достъп до сградите, различен от съществуващия. Установи се, че подробният план не е приложен, което е изцяло в задълженията на общината, а проблемът се задълбочава с факта, че територията е една от най-развиващите се, по думите на кмета, в региона.