И двамата шофьори, управлявали изгорелия автобус на „Беса транс“, не са били на работа във фирмата. Един от тях дори не е имал свидетелство за професионална компетентност, каза министърът на транспорта и съобщенията Благой Бочварски, цитиран от македонският "Фокус"
„Единият от шофьорите не е на работа във фирмата, имал е удостоверение с валидност до ноември месец 2023 г. За другия шофьор не е съобщено, да работи за която и да е фирма, която да извършва такава дейност.
„Срокът на валидност на шофьорската му книжка е изтекъл през септември 2020 г.“, каза Бочварски.
Според публикуваното в медиите единият от шофьорите е Кадрим Мемеди, той е на 54 години и с над 20 години стаж, а другият шофьор е Люпчо Зафиров. И двамата са загинали в инцидента.
През последните няколко месеца има около 1500 шофьори, чиито удостоверения са изтекли и трябва да се преиздадат, а това става след стартиране на разследване на софтуера за издаване на част от лицензите и удостоверенията, по което е обвиняем бившият главен секретар на правителството Драги Рашковски.
Автобусът на "Беса Транс" през 2020 г. в 22 случая е влязъл и излизал от страната, докато през 2021 г. има 113 преминавания на държавната граница. Този автобус е регистриран за първи път в Скопие на 15.10.2020 г., собственост на „Беса Транс“, последният технически преглед е направен на 05.10.2021 г., съобщи министърът на вътрешните работи на Република Северна Македония Оливер Спасовски, цитиран от скопското електронно издание “Курир“.
Както Спасовски посочи на пресконференция, според резултата от от техническия преглед, извършен от експерти в оторизираното юридическо лице за технически прегледи на МПС, няма показатели за неизправност на МПС и няма забележки.
Валидността на регистрацията е до 13.10.2022 г., а превозното средство е произведено през 2007г. През 2020 г. срещу „Беса Транс“ са повдигнати наказателни обвинения за четири констатирани нередности при неспазване на Covid-протоколите за превоз на пътници, а през 2021 г. отново четири идентични нередности, закръглени с Искане за образуване на производство за нарушение до компетентните съдилища.
Относно последната информация, получена от Института по съдебна медицина, криминология и медицинска деонтология към Медицинския факултет в Скопие, Спасовски информира, че биологичен материал е предоставен от близките на 44 пътници, а получените ДНК профили са предадени на прокуратурата. Този материал ще бъде предаден на компетентните служби в България, които ще направят връзки на близки с намерените останки, а в София е осигурен биологичен материал за 45-ия пътник.
Министърът посочи и подробности около катастрофата. Той каза, че на 23 ноември 2021 г. екип на МВР е присъствал на мястото на пътно-транспортното произшествие, възникнало на АМ-3, участък София – Дупница в Република България.
„В ПТП е участвал автобус „Мерцедес Бенц” с рег. No SK 0284 BA, собственост на юридическо лице „Беса Транс” със седалище с. Расче, община Сарай. Това, което екипът установил на мястото на инцидента, е, че въпросният автобус, пътуващ от Турция за Северна Македония, на местността „Кулата“ на магистрала А3 се е ударил в тротоара и еластичната ограда от дясната страна, която разделя съществуващата отбивка за почивка от магистралата, при което водачът е изгубил контрол над превозното средство и е възникнало самозапалване от външната страна на автобуса, а след това и удар в централната част на еластичната ограда на магистралата, което е причинило пълен пожар на превозното средство, каза Спасовски.
Автобусът е превозвал 52 пътника, а при инцидента и пожара са загинали 45 души (информация, каза министърът, която е потвърдена от българската прокуратура), а седем души са успели да напуснат автобуса и след това са транспортирани в болница „Н.И.Пирогов" в София.
По думите му необходимостта от сътрудничество, поискана от българската страна, е била по-скоро за предоставяне на лични документи и друга документация.
„Бих искал да изясня една дилема относно компетенциите. Полицията контролира документите, които лицата и превозните средства са длъжни да притежават при преминаване на държавната граница, тоест паспорти и лични карти на пътниците. Отдел "Гранични работи и миграция" към Бюрото за обществена сигурност в МВР не е компетентен да извършва проверка на лицензите за превоз на автобуси на ГКПП. Това е в компетенциите на Митническата администрация и Държавната транспортна инспекция, подчерта Спасовски.
Източник: Агенция Фокус