По време на сезонните намаления недобросъвестни търговци често заблуждават потребителите за
стоките, които се продават с отстъпки. Понякога намалението важи само за определени видове артикули
или за единични бройки от някои стоки в целия магазин, но посланието на витрината оставя
впечатлението, че то се отнася за всички артикули в него.
„Прилага се следният трик – пишат намаление, хората си мислят, че то важи за целия обект, влизат и
вътре виждат 3-4 артикула с отстъпка, която понякога не е много голяма. Друг път става дума, например за
дрехи от много стари колекции или вече амортизирани заради това, че дълго време са стояли в обекта,
пробвани са, а понякога дори са минали през химическо чистене. Когато потребителят разгледа
намалените стоки и не му хареса нито една от тях, той започва да преглежда и останалите в обекта и е много
голям рискът, вече влезли в магазина, да си купи нещо, което не е планирал“, разказа пред БНР Габриела Руменова, основател на онлайн платформата „Ние, потребителите“.
Тя обясни, че когато в кампанията са включени само част от артикулите, те трябва да бъдат
оповестени на самата витрина – там, където са посочени всички условия на намалението, както и да бъдат
отделени от останалите стоки в обекта.
„Практиката показва, че дори има случаи, в които в дадения търговски обект стоката е продавана
на определена цена и след съобщението за намаление с някакъв процент, тя е по-скъпа от старата си,
редовна цена. За подобни ситуации съобщават наблюдателни потребители, които са си харесали даден
артикул и са проследили през времето как се движи цената му – най-вече в случаите, в които очакват
предварително известни кампании за отстъпки като Черния петък и сезонните намаления“, посочи още
Руменова.
„Получава се така, защото некоректни търговци разчитат на маркетинговия трик да обявят
намаление и при вземането на решение за покупка хората да гледат процента на отстъпката, а не цената,
която реално ще платят“, коментира тя.
Руменова разясни и защо по закон едно намаление не може да е по-дълго от един месец:
„Защото тогава цената ще бъде регулярна, не намалена. А именно съобщението за намаление е това, с което
потребителите биват привличани. Много пъти хората се интересуват и защо намалението не може да е по-
кратко от един ден. Това е така, защото трябва да се даде реална възможност на потребителите да се
възползват от него. А не да се направи широка и шумна реклама и те, я обърнали внимание на периода на
намалението, я – не, търговецът – я го посочил, я – не, да посетят обекта и когато установят, че кампанията е
била за 2 часа, например, и вече е свършила, пак стигаме до познатата хипотеза, в която те все ще си купят
нещо. То в повечето случаи ще се окаже неизгодно за тях, защото това ще бъде импулсивна покупка, защото
те изобщо няма да са проучили пазара за този вид стоки и т.н.“, завърши тя.