„Ако вземете една Румъния или Сърбия, които имат стандарти като нашия, субсидиите за електрически автомобил са около 10 хиляди евро.“ Това каза за Euronews Bulgaria Александър Костадинов - председател на Асоциацията на производителите на автомобили. Той коментира новият екостандарт за автомобилите „Евро 7“ и разясни има ли достатъчна зарядна инфраструктура за електромобилите у нас.
Ето какво още каза той:
Ще се опитам да започна малко по-рано за инициативата за "Евро 7". Транспорта както знаем е един от големите замърсители на планетата. Има проект гласуван от Европарламента до 2035 г. да спре продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене. През 2025г. трябва да влезе категорията "Евро 7" за да влязат нивата на въглеродни емисии в норма. От 2020 г. пък започва целият този процес. Това е политиката, която ЕС планира и провежда. Всяка страна обаче провежда и местна политика. Всички страни стимулират електрическата мобилност. Чрез данъци, такси, стимули за закупуване на такива.
Ако потребителите разсъждават по този начин, аз, ако инвестирам в електромобил и искам да отида до Варна от София, дали ще има преимущество спрямо останалите, в България такова нещо няма. Станциите за момента не са чак такава тема, защото в България има 1000 зарядни станции, но по-големият проблем е, че няма такива автомобили у нас. 3% от цялата индустрия или 1000 коли са продадени за миналата година. При парк от 7 милиона. Тук е въпросът държавата да създаде една стратегия и да предприеме стъпки до 2035г., в който да има активности, които хората да започнат все повече да мислят в посока устойчива - еко мобилност. България е единствената страна, която не използва най-важният инструмент, тоест, бонуси при покупки на ел. автомобил. В много страни има план да се забранят ДВГ за автомобилите преди ЕС да го направи, например в Англия през 2030г. Доста от марките на автомобилите също ще спрат да произвеждат такива преди 2030г.
Новият автомобил е много близо като цена до употребяваните в момента. Пазарът расте. В България също миналата година пазарът порасна малко. В България най-много се търсят SUV автомобили, кросоувъри. Доминират все пак леките автомобили.