Да бъде създадена онлайн система, която да разрешава проверка на контролните точки, препоръчва Владимир Тодоров, учредител на Българската асоциация на пострадали при катастрофи, в коментар за БТА. Той оценява промените в Наредбата за контролните точки(Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г.), които са в сила от днес, като положителна стъпка.
Според нормативните изменения "Пътна полиция" ще отнема контролни точки за нарушения на пътя, които водят до възникване на пътнотранспортни произшествия. Завишава се и броят на точките, които ще бъдат взимани за редица други нарушения.
Промените в наредбата са положителна стъпка, смята Тодоров. Препоръката е да се създаде към МВР онлайн система, за да може всеки водач да проверява контролните си точки, защото в момента това няма как да стане дистанционно, посочи той. Т.е. водачите не знаят с колко контролни точки разполагат, това се случва само при издадено наказателно постановление, уточни той.
Тодоров припомни, че през годините размерът на глобите се е увеличил многократно, но въпреки всичко има "една категории водачи, които карат скъпи нови коли, и за тях каква ще е глобата не ги притеснява, защото имат финансови възможности да плащат големи глоби". Но с отнемане на контролни точки това би трябвало да се ограничи, защото може на водача да бъде отнета шофьорската книжка и да не може да управлява автомобила си, независимо какви финансови възможности има, подчерта той. Освен това, добави учредителят на асоциацията, се въведе и отнемане на контролни точки за допълнителни груби нарушения, като шофиране в насрещното платно на магистрала и в аварийната лента. Така че това е положителна стъпка, заключи Владимир Тодоров.
Отнемането на контролни точки води до отнемане на свидетелство, отговори той на въпрос дали тази мярка ще дисциплинира шофьорите у нас.
Една част от тези точки се отнемат с технически средства, т.е. скоростта се контролира с камери и там процесът е автоматизиран, коментира учредителят на неправителствената организация дали промените ще мотивират и органите на реда да следят по-стриктно за нарушения по пътищата и да налагат съответните санкции. Има случаи, когато е нужен физически контрол - дали се говори по телефона, дали се минава на червен светофар, дали се употребява алкохол, но там има завишение на отнетите контролни точки, поясни Тодоров. Моето лично мнение е, че трябва да се осъществява контрол с технически средства и да се намали физическият контрол, за да няма корупционни практики, подчерта той.