От Столичната община има процедура за обособяването на 50 места за зареждане в София, съобщи пред БНР-Радио София Зафир Зарков, зам.-председател на Комисията по транспорт към Столичния общински съвет (СОС) . Първоначално са предложени 120, но броят е редуциран заради невъзможността да бъде осигурено електрозахранване.
Цените постепенно правят електрическите автомобили все по-достъпни, но най-голямото предизвикателство остава инфраструктурата и възможностите за зарядни станции, отбеляза още Зарков.
По думите му все повече частни станции се монтират, но при изграждането на паркинги, това е задължително.
С решение на СОС от 1 декември т.г. най-старите и замърсяващи автомобили няма да бъдат допускани в идеалния център на София, потвърди още Зарков. Това са т. нар. малък и голям ринг в столицата, а целта е подобряване на качеството на въздуха.
Забраната се обсъжда преди година и беше приета с решение на СОС, като е даден почти година гратисен период.
Забраната ще важи 3-те зимни месеца - от декември до февруари включително. Обособените нискоемисионни зони са две - “малък” и “голям” ринг.
Тази зима ограничението ще важи само за малкия ринг, който обхваща пространството между бул. „Васил Левски“, бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Ген. Скобелев“, ул. „Опълченска“, бул. „Сливница“.
От 1 декември т.г. в него няма да могат да влизат автомобили от най-замърсяваща категория 1.
За удобство на софиянци, Географската информационна система (ГИС) – София е изработила онлайн карта, в която всеки може да провери дали даден адрес попада в зоните, забранени за преминаване на МПС от ниска екокатегория, както и откога влиза в сила съответното ограничение. Картата е в тестови период.
От 2024 г. в малкия ринг през зимата няма да могат да влизат и тези със стикер Евро 2 - произведени до началото на 2000 г.
През 2027 г. забраната ще обхваща и автомобилите с Евро 3, т.е. произведени преди началото на 2005 г.
В Големия ринг забраната за влизане на автомобили със стикер Евро 1 ще бъде въведена от декември от 2025 г., а от 2028-а няма да се допускат и тези с Евро 2.
Контролът в ринговете ще става с камерите за видеонаблюдение, които разчитат номерата, и ще се проверяват екостандартите им.
Забраната няма да важи за живущите в тези райони. Хората с гаражи, които нямат винетен стикер за платените зони, трябва да регистрират автомобила си за влизане в ринга. Електронна регистрация е възможна за хората в неравностойно положение по отношение на придвижването.
След първата година на мярката ще бъде анализиран ефектът, допълни Зафир Зарков.