Ако ще се взима концесията на "Лукойл", направо да се национализира цялата рафинерия или да се приложи челният германски опит, когато се експроприираха всичките активи на "Газпром Германия". Само че това и отнемането на концесията, и евентуалната експроприация, биха довели със сигурност до дела. Това коментира енергийният експерт и бивш народен представител Явор Куюмджиев.
"Газпром Германия" беше собственост директно на "Газпром", докато "Лукойл Нефтохим Бургас" АД е собственост на швейцарска компания. Между България и Швейцария има подписан договор за защита на инвестициите и аз само мога да си представя за колко стотици милиони ще ни осъдят", обясни Куюмджиев пред "Фокус".
Той отбеляза, че вносителите на това предложение разпространяват спорни твърдения:
"Само с една единствена задача - че точно тази концесия точно на този собственик трябва да бъде отнета. Както казаха те, с целта да не се стимулира правителството на Путин да продължава агресията си в Украйна. Ама всичките тези твърдения са много спорни. Първо, няма никакви доказателства, нито идея - как ще вкараш танкер контрабанда през пристанището? Там има митница, там има граничари, български, не на "Лукойл". Второ, българската рафинерия е собственост на компания, която се нарича "Лукойл Нефтохим Бургас" АД. Тази компания е собственост на компанията "Литаско", която е швейцарска компания. Швейцарската компания "Литаско" е собственост на нидерландска компания. Да, краният собственик по веригата е "Лукойл Русия", само че и "Лукойл Русия" не е държавна компания, руска, тя е частна. Да, руската държава има някакви дялове в нея, но разпределението на дивиденти по цялата верига, ако има такова, до руското правителство достигат някакви минимални пари с оглед на всички останали пари, които се получават например от продажбата на газ на Германия. Но Германия не се отказва да си купува газ от Русия".
По думите му, въпреки многото политически коментари и казаното от президента, всички казват частично истината за концесията на "Лукойл" на пристанище "Росенец":
"Г-н Борисов, като казва, че концесията е дадена от правителството на Иван Костов, е прав, защото първата концесия на "Росенец" е дадена още 1997 г. наистина от правителството на Иван Костов. Тази концепция обаче, когато изтича 2011 г., г-н Борисов и неговото правителство дават нова концесия. Г-н Радев също е прав, защото 35-годишната концесия на какво основание служебно правителство да я прекрати? Ако беше прекратила примерно концесията на пристанище "Бургас-юг", ако не се лъжа, щеше ли да бъде така акламирано, както сега го обвиняват? В България има концесия на много пристанища, както и най-големите летища в България също са дадени на концесии. Това не означава, че държавата няма контрол или е загубила собствеността си. Това означава, че чужд или български инвеститор оперира въпросната инфраструктура, като заплаща концесионни такси. Това е съвсем нормална практика навсякъде по света. Пак казвам, освен пристанище "Росенец", има още няколко пристанища, които са дадени на концесия. Така че прекратяването на концесията не смятам, че е редно", коментира Куюмджиев.