Докато всички политически сили и формации, участващи в надпреварата за местния вот, говорят гръмко за концепции за градска мобилност и подобряване на системата за интегриран градски транспорт, фактите говорят, че общинското дружество „Градски транспорт“ ЕАД е в технически фалит.
За повечето граждани на Варна в последните години градският транспорт се свързваше с хвалбите на администрацията на Иван Портних около успешно реализирания проект за интегриран градски транспорт за над 60 млн. лв.
Като че ли назад в годините останаха тезите за едва кретаща общинска фирма, опоскана през годините от всички, които се изредиха във властта.
Би било добре, но не е така, защото анализът на годишните отчети за дейността показват, че общинското предприятие „Градски транспорт“ е потресаващо.
Задълженията на дружеството към доставчици са нараснали с 30 млн. за последните две години, а краткосрочните му задължени към 31.12.2022 г. са 45 млн. лв.
Исковете и запорите към дружеството буквално валят. През настоящата година поредният доставчик е наложил запор за обезпечаване на искове по задължения.
Очевидна е съществена несигурност по действащите показатели на „Градски транспорт“ ЕАД. На първо място защото натрупаният капитал е по-малък от основния. При това разликата е цели 25 млн. лв. Въпреки, че в България няма подобна практика, по силата на Търговския закон дружеството може да се прекрати с решение на прокурор.
Вторият голям проблем е, че текущите активи са по-малко от текущите пасиви, т.е.
На фона на това крещящо безхаберие на екипите, които управляват общинското дружество, през лятото на 2023 година Бордът на директорите е увеличен от 3-ма на 5-ма членове. Мотивите за това отново са напълно неясни, както и причините за състоянието на дружеството.
В допълнение на всички тези неуредици или по-скоро логично следствия от тях, са проблемите със зареждането на електробусите, липсата на адекватно разписание, на софтуер за електронна диагностика, на резервни части и консумативи. Един от другите крещящи проблеми на дружеството е липсата на работна ръка и голямото текучество заради неимоверното претоварване на шофьорите.
От друга страна ползвателите на услугата не спират да се надяват един ден Варна да има модерен европейски градски транспорт или поне сравним с този в съседна Турция.
Източник: kmeta.bg