Извършихме първата фаза на процес, който смятаме да бъде регулярен – държавата да проверява качеството на строителството, преди да му е изтекла гаранцията. Това заяви регионалният министър Андрей Цеков в ефира на bTV.
„Проверихме 13 пътни участъка, 165 км., и 5 пътни съоръжения – мостове. От 312 взети ядки се показа, че определено имаме проблеми с качеството на строителството. Хубавата новина е, че има 5 пътни участъка, които отговарят на всички проектни и нормативни изисквания“, поясни министърът, цитиран от novini.bg.
В седем други обекта бяха установени отклонения от проектните изисквания и нормативно допустимите параметри за дебелина на пътната настилка.
„Невинаги полагането на допълнителен асфалтов пласт е решение“, подчерта обаче той по повод коригиране на недостатъците. „Понякога е необходимо да се фрезова цялото асфалтово покритие и да се започне наново. Остава да видим как ще реагират изпълнителите. Засега нямаме постъпили възражения. Имат срок за предложение за отстраняване на недостатъците.“
На въпрос къде са най-големите разминавания, той обясни, че това са в седем участъка. „В два от тях повредите са локални. На „Хемус“ има такъв 50-метров участък, на други места по магистралата безспорно обаче има участъци, които имат нужда от сериозни ремонт. На „Струма“ има 1300 метра участъци с несъответствия. Обходният път на Ахелой обаче по цялото трасе има износване.“
„През следващия месец продължаваме с нови участъци с изтичаща гаранция. Тази контролна дейност ще бъде регулярна от страна на АПИ. Фактът, че в повече от 50% от обследваните участъци има проблеми, говори, че има сериозни проблеми в текущия контрол по време на изпълнението.“
Той е категоричен, че неравностите са риск за живота и безопасността на движещите се по пътищата, но също и държавата получава по-малко от платеното.
„Там, където няма контрол, договор или закон си оставят една проста декларация. Показателно е, че има определи участъци, в които всичко е изпълнено точно, качествено и без отклонения, и те са свързани с някои компании. При други изпълнители обаче липсата на контрол от страна на държавата действа отпускащо – когато няма контрол, може да се допуснат нередности.“
Той не пожела да каже колко км пътища е построило правителството до момента: „ Ще се въздържа от помпозни аргументи. Истината е, че не бих си приписал заслуги за обекти, които са сторени преди няколко правителства. Това, което мога да кажа, е че заварихме доста ниско ниво на изпълнение на капиталовата програма на АПИ – това се дължи на лошо планиране. Опитваме се да събудим тези проекти. Работи се по пътя Видин-Благоевград, магистрала „Европа“ също, също се строят 13 км от околовръстния път на София до Сливница.“
Той е категоричен, че контролните механизми ще гарантиран интересите на българските граждани от гледна точка на безопасността им, а също и коректното използване на парите им.