"Ситуацията се е развила благоприятно поради няколко фактора". Така кап. I ранг от запаса Васил Данов описа пред "Нова телевизия" новината за втори поред отвлечен съд в Червено море - танкерът "Сентрал Парк". Част от екипажа са и двама българи. Според "Ройтерс", американски военен кораб е отговорил на сигнал за помощ от страна на търговския танкер.
Този съд впоследствие е бил освободен. Както е известно, има и друг отвлечен кораб, където има двама българи. Този кораб е под контрола на така наречените хути.
"Първо - наличието на американски бойни кораби в Червено море, които сега наблюдават ситуацията и възпират обстрела към Израел от други държави и терористични организации главно. Военните кораби са длъжни да реагират при сигнали за помощ, както и за всякакви опити за нарушаване на корабоплаването във всеки район - пиратски набези, терористични похищения и други. В случая моряците са действали доста професионално. Целият екипаж се е събрал, затворил се е в така наречената цитадела. От там може да се подаде сигнал и да се опишат нападателите, след което бойните кораби реагират", коментира той.
Капитанът обясни и как е станало похищението на другия кораб с български моряци. "Те бързо десантират с вертолет, завземат кораба, арестуват капитана и моряците и започват да го управляват. Наблизо има техен по-голям кораб, който може при нужда да буксира завладения съд. Отстрани има малки бързи лодчици с въоръжение. Те десантират по въздух, много бързо и професионално. Не е имал възможност екипажът да се затвори в цитаделата и оттам да подаде сигнал за бедствие и да очаква помощ от военни кораби в Червено море", поясни Данов.
"Засега няма данни, че вторият кораб е отвлечен от хути. По-скоро почеркът е на похитители, които са се опитвали да искат подкуп - пиратски. Докато първият случай е чисто морски тероризъм с политически цели. Помните от 2008 до 2010 г. колко кораби бяха отвлечени от сомалийци, които взеха огромни подкупи. Тази несигурност в световното корабоплаване, главно в този регион, доведе до покачване на цените на нефта. Наемът за вземане на кораб стана висок, оттам се повишиха застраховките. Това доведе до сътресения в световното корабоплаване и в пазарите на петрол. Има и много други кораби, които са отстреляни и нападани, но за тях не много хора у нас знаят, заради това, че няма българи на борда им", поясни още той.