Хеликоптер има. Няма изградена система. Това заяви пред БНР инж. Мариян Боновски, експерт от международната система за медицинско спасяване по въздух. Той е и единственият българин, член на Световната хеликоптерна асоциация.
Със сигурност трябва да си честитим първата въздушна линейка, но дали има изградена система за спасяване от въздуха, коментира той след като първият медицински хеликоптер кацна у нас. Летателната машина дойде с полет от Италия и вече се намира в авиобазата в столичния квартал "Враждебна".
HEMS e система за спешна помощ по въздуха, която цели за възможно най-кратко време да се достигне до нуждаещия се. Трябва да се погледне изцяло 112. Три болнични площадки няма как да се каже, че са някаква система, отбеляза експертът.
Инж. Боновски посочи и друг проблем – липсата на обучени кадри, които ще управляват новите хеликоптери. От изпратените за обучение в Италия 6 души, четирима от пилотите са на възраст над 60 години, а "в европейския регламент ясно е казано, че пилоти от 60 до 65 години могат да бъдат само втори пилоти".
В "библията" на авиацията, друг регламент, се казва, че минималният летателен стаж на подобни пилоти, е 1000 часа, допълни Мариян Боновски. По думите му, от останалите двама от шестимата пилоти единият има 600 часа, "така че по никакъв начин не може да бъде включен в извършване на операция HEMS".
В световен мащаб са много малко операторите, които за HEMS използват двупилотен екип, като това е предимно нощем, обясни той.
Три екипа не биха могли да покрият възможностите на един вертолет, защото след два месеца продължителността на деня ще се увеличи, изтъкна специалистът. Според него трябват минимум 4 екипа.
"За един хеликоптер в България могат да се намерят хора. Но вече проблемът е за втория, третия и нататък", категоричен е инж. Мариян Боновски, според когото "личният състав е напълно недостатъчен".
Отделно от това трябва да преценим къде да бъдат изградени хеликоптерните бази, подчерта той и изрази мнение, че те трябва да са там, където по статистика има най-много случаи на необходимост от повикване на вертолет.