Хеликоптер има. Няма изградена система. Това заяви пред БНР инж. Мариян Боновски, експерт от международната система за медицинско спасяване по въздух. Той е и единственият българин, член на Световната хеликоптерна асоциация.
Със сигурност трябва да си честитим първата въздушна линейка, но дали има изградена система за спасяване от въздуха, коментира той след като първият медицински хеликоптер кацна у нас. Летателната машина дойде с полет от Италия и вече се намира в авиобазата в столичния квартал "Враждебна".
HEMS e система за спешна помощ по въздуха, която цели за възможно най-кратко време да се достигне до нуждаещия се. Трябва да се погледне изцяло 112. Три болнични площадки няма как да се каже, че са някаква система, отбеляза експертът.
Инж. Боновски посочи и друг проблем – липсата на обучени кадри, които ще управляват новите хеликоптери. От изпратените за обучение в Италия 6 души, четирима от пилотите са на възраст над 60 години, а "в европейския регламент ясно е казано, че пилоти от 60 до 65 години могат да бъдат само втори пилоти".
В "библията" на авиацията, друг регламент, се казва, че минималният летателен стаж на подобни пилоти, е 1000 часа, допълни Мариян Боновски. По думите му, от останалите двама от шестимата пилоти единият има 600 часа, "така че по никакъв начин не може да бъде включен в извършване на операция HEMS".
В световен мащаб са много малко операторите, които за HEMS използват двупилотен екип, като това е предимно нощем, обясни той.
Три екипа не биха могли да покрият възможностите на един вертолет, защото след два месеца продължителността на деня ще се увеличи, изтъкна специалистът. Според него трябват минимум 4 екипа.
"За един хеликоптер в България могат да се намерят хора. Но вече проблемът е за втория, третия и нататък", категоричен е инж. Мариян Боновски, според когото "личният състав е напълно недостатъчен".
Отделно от това трябва да преценим къде да бъдат изградени хеликоптерните бази, подчерта той и изрази мнение, че те трябва да са там, където по статистика има най-много случаи на необходимост от повикване на вертолет.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ТаУмВзе
11:00 02.02.2024
2 Дрън дрън та пляс
Коментиран от #16, #17
11:01 02.02.2024
3 В дъжд и вятър
Коментиран от #7, #21
11:05 02.02.2024
4 На гол тумбак,
11:06 02.02.2024
5 И пак каруцата се впряга
11:08 02.02.2024
6 Последния Софиянец
11:18 02.02.2024
7 Последния Софиянец
До коментар #3 от "В дъжд и вятър":
Новият хеликоптер ще лети само денем и в хубаво време.11:19 02.02.2024
8 ЕВРОНЮЗ
Коментиран от #13
11:19 02.02.2024
9 Слави
11:21 02.02.2024
10 Хохо Бохо
11:22 02.02.2024
11 Хубава
11:25 02.02.2024
12 От Варна
11:26 02.02.2024
13 Сега и такива няма!
До коментар #8 от "ЕВРОНЮЗ":
Сега след 34 години и такива няма!11:27 02.02.2024
14 Иво
Пълна анархия
11:31 02.02.2024
15 Това за
11:43 02.02.2024
16 Яяяяяя
До коментар #2 от "Дрън дрън та пляс":
А, не! Първият в Република България, в НРБ имаше повече, даже познавам някой, който като дете беше транспортиран до СофияКоментиран от #18
11:47 02.02.2024
17 редник
До коментар #2 от "Дрън дрън та пляс":
/ Срамота, 2024г. Първият в бг хеликоптер линейка./По-точно първият в Република България, но в Народна Република България, по време на "лошия" соц - десетки хеликоптери летяха до всички краища на страната и превозваха пътници и болни...
11:48 02.02.2024
18 редник
До коментар #16 от "Яяяяяя":
Колега,Удивително съвпадение на мненията - писали сме едновременно... 👍
11:51 02.02.2024
19 На времето
Коментиран от #20
11:53 02.02.2024
20 Ами
До коментар #19 от "На времето":
Всичко е така, само дето не останаха болници, малко ги позакриха11:57 02.02.2024
21 007 /агент/
До коментар #3 от "В дъжд и вятър":
То ще се провира между капките и между покривите на вятъра, тъй като няма лебедка и е много леко за маневри.А иначе - "Старци берат хмел".....
Коментиран от #22
12:16 02.02.2024
22 007 /агент/
До коментар #21 от "007 /агент/":
ПОРИВИТЕ12:24 02.02.2024
23 да ама за ф16
да ги преквалифицират
15:12 02.02.2024
24 нищо лично
11:46 08.03.2024