Нова екотакса ще вдигне цените на бензина и дизела за автомобилите. Европейската комисия вече е решила сухопътните превозни средства да бъдат включени в схемата за търговия с вредни емисии. Когато това стане, бензинът и дизелът ще поскъпнат с около 50-80 ст. за литър, каза за “Труд news” Светослав Бенчев, председател на Българската петролна и газова асоциация. Плановете на Европейската комисия са да започнем да плащане за вредните емисии от автомобилите от началото на 2027 г.
Както сега трябва да бъде платен акцизът при излизане на горивата от данъчния склад. Засега не се предвижда да има безплатни квоти за вредни емисии от автомобилния транспорт, което означава, че хората ще започнат да плащат за вредните емисии веднага след старта на схемата за търговия с квоти.
Изчисленията за предстоящото вдигане на цените са направени на база
какво количество вредни емисии отделят 1000 литра горива.
Но с колко точно ще поскъпнат бензинът и дизелът ще зависи от борсовите цени на квотите за въглеродни емисии. Те бяха надминали 100 евро за тон, но след това поевтиняха. Авторите на идеята да бъде плащано за вредните емисии, които отделят автомобилите, искат поне през първите години от стартиране на схемата цената на квотите да не е много висока, за да бъде преглътната по-добре от хората. Но според анализ на базирания в Берлин мозъчен тръст Agora Energiewende цената на квотите може да достигне 200 евро на тон.
При поскъпване на горивата с 80 ст. за литър, цената на бензина А-95 от сегашните 2,65 лв. ще нарасне на 3,45 лв. за литър, а дизелът ще поскъпне от 2,75 лв. на 3,55 лв. за литър. А какъв е ефектът от поскъпването на горивата върху цените на всички стоки и услуги вече видяхме през 2022 г., когато инфлацията достигна рекордни нива.
Предвижда се още от следващата година доставчиците на горива да започнат да докладват за количествата вредни емисии от продадените от тях бензин и дизел. Вероятно данните ще бъдат подавани на агенция към министерство на екологията.
Самата търговия с емисии за горива за автомобилния транспорт трябва да стартира от началото на 2027 г.
Квоти за вредните емисии ще купуват доставчиците на горива. Но квотите ще бъдат включени в крайните цени на горивата, които плащат потребителите.
Точно каква ще бъде схемата за плащане за отделяните в атмосферата вредни емисии предстои да бъде уточнено на ниво Европейски съюз. Възможно е доставчиците на горива да трябва да имат квоти за вредните емисии при освобождаване за потребление на бензина и дизела от данъчните складове.