В София за опелото на българския духовен водач Неофит пристигна старшият му събрат, Константинополският и Вселенски патриарх Вартоломей. Нека историческата титла „Вселенски“ не обърква по-незапознатия читател: тя не означава претенции към цялата Вселена, а само към някогашните територии на религиозната „икумена“, тоест обитаемия свят във византийски смисъл, сиреч Източната Римска империя. За съжаление (но не неочаквано) пристигането на влиятелния гост и участието му в погребението на Неофит събуди червения тип псевдохристияни от сталинистко-имперските им сънища.
Тази събота (16 март) поклонението пред тялото на патриарх Неофит продължаваше. В края му протече и опелото на покойния църковен глава. Както и при смъртта на предишния български патриарх Максим през 2012 г., заупокойната служба се водеше от дошлия специално за целта Константинополски отценачалник Вартоломей. По-голям знак за близостта между България и най-старшата православна общност надали би могъл да съществува. Това беше исторически момент, съответстващ на значението на българската Църква в източноправославния свят. Вартоломей бе не само дипломатичен, а и сърдечен: той подчерта добрите си отношения и братска любов към покойния. Знаменателно е, че както Вселенският, така и новопредставилият се български патриарх винаги са показвали съпричастността си към съдбата на страдащите източноправославни християни по света. Вартоломей наблегна на това, че въпреки по-сетнешните интриги, Неофит е подготвял БПЦ за участие във всеправославния събор на Крит от 2016 г. А в края на 2023 Неофит подписа и последното си пастирско обръщение към българските вярващи, в което осъди жестоката война срещу, както той самият я нарече, братска Украйна. Тук Вселенският и покойният български патриарх споделяха особена близост, тъй като в хода на войната Вселенската патриаршия издаде томос за автокефалност на тази общност от източноправославни християни в нападнатата страна, които – обяснимо – вече не желаят да имат нищо общо с Московската патриаршия.
Не е никак учудващо, че усилията на патриарх Вартоломей да свика всеправославен събор бяха донякъде компрометирани от Москва: Московският патриарх Кирил Гундяев е основен опонент на просветения, хуманен курс на Вартоломей и Вселенската патриаршия. И у нас, както и в останалите три поместни православни общности, които не изпратиха свои представители на Крит, водещото влияние в църковните среди е руското. От всякаква съпричастност с Украйна, както и от независимостта на украинските православни губи основно Московската патриаршия, превърнала се в министерство на пропагандата на Путиновия агресивен режим. Също така не е учудващо, че традиционно добрите връзки между Българската православна Църква и Вселенската патриаршия в Константинопол биват компрометирани от едно безсрамно руско лоби.
Цялата тази пяна изби на повърхността при опелото на българския патриарх. БНТ в лицето на (с извинение) Георги Любенов покани за коментар (още веднъж се извинявам на по-деликатните читатели) Велислава Дърева. Двамата бяха просто абсурдни. Не искам да наблягам на половата им неопределеност, но тя сама се набива в очи, когато те неумело се опитват да минат за християни в национален ефир. Любенов дори не знаеше какви точно насочващи въпроси да зададе на Дърева, та тя най-сетне да стигне до основната путинистко-гундяевска теза, а именно колко неприятен е Вселенският патриарх. Добре че Дърева все пак има известен опит, та и сама започна да хвърля огън и жупел по всякакво православие, което не е проруско.
Тезите на Дърева са ясни: тя показателно не може да произнесе дори самото име „Христос“ нито думите „християнство“ и „Вселенски“, но е способна щедро да сервира неистини. Например тя отново използва руската пропагандна постановка, че Збигнев Бжежински бил нарекъл източното православие „последния враг на Запада след комунизма“ – едно твърдение, което отдавна беше изобличено като невярно. Сетне се зае да обругава патриарх Вартоломей, всеправославния събор в Крит и съпричастността на Вартоломей и Неофит към украинския народ. Дърева стигна до наглостта да отхвърли автентичността на Неофитовите думи за войната срещу братска Украйна, да оспори автокефалността на Киевската Църква и да говори за „псевдосъбор“. Общо взето, тя и Любенов повториха всички неверни приказки, които могат да се очакват от едни проруски агитатори. И това става в национален ефир, в обществената телевизия на нация, която погребва религиозния си водач – и то докато същата тази наша българска нация е обявена за „неприятелска“ от страна на агресивно воюващата Русия!
Малък детайл е, че Дърева продължава да нарича войната „събитията в Украйна“.
Накратко, Вселенският патриарх показа уважение към националната Църква на мнозинството българи. А Любенов и Дърева се държаха отвратително. Не знам точно защо Дърева си позволява да смята сама себе си за авторитет по въпросите на вярата: та в крайна сметка да си непокаял се комуняга и да се гордееш с факта, че накои хора те наричат „червен боклук“, те позиционира много далеч от християнството. Ако трябва като християнин и мъж да коментирам безобразието, което БНТ ни показа, то бих си послужил с думите от Новия завет: В синагогата се намираше един човек, който имаше нечист дух бесовски, и той завика с висок глас: О, какво имаш Ти с нас, Иисусе Назареецо? Дошъл си да ни погубиш ли? Зная Те, Кой си Ти, Светия Божий. Иисус му запрети и рече: млъкни и излез из него. И бесът, като го повали всред синагогата, излезе из него, без да му повреди ни най-малко.
Манол Глишев
за ФрогНюз