Шест формации влизат със сигурност в следващото Народно събрание. Лидер остава ГЕРБ, а второто, третото и четвъртото място са без яснота на изборите както цяло. Социолозите не отчитат сериозна динамика между подкрепата за партиите на парламентарните избори и тези за Европейски парламент. Предизборната кампания не е внесла сериозна динамика в електоралните нагласи и не е успяла да реши основната интрига на предстоящите избори – битката за второто и третото място.
Това показва проучване на изследователски център „Тренд“, изпратено до медиите.
ГЕРБ запазва лидерската си позиция с 26,5%. За второто място се борят „Продължаваме промяната-Демократична България” (ПП-ДБ) с 15,3%, следвана от „Възраждане” с 15,1% и ДПС с 14,9%. Разликите са в рамките на статистическата грешка и подредбата на изборите би могла да е различна.
БСП запазва петата си позиция с 8,5% от гласуващите, а „Има такъв народ“ (ИТН) ги доближава с 5,9% от заявилите, че ще гласуват на предстоящите парламентарни избори.
Близо до парламентарната бариера и с шанс за парламентарно представителство остава „Солидарна България” с 3,4%. Подкрепа от 2,1% получава „Синя България”, а след тях се нареждат ВМРО с 1,4%, „Левицата” с 1,3% и „Български възход с 1,1%.
Опцията „Не подкрепям никого“ събира 4,4%, но резултатът не участва в разпределението.
Въпреки това заради пренебрежителната дистанция между втория, третия и четвъртия, от „Тренд” не могат да изключат различна подредба при вота за Народно събрание и този за Европейски парламент. Очаква се малко по-силен резултат за ПП-ДБ на европейските избори, а БСП ще се представи с близо половин процент по-слабо на тях.
Според социолозите избирателната активност на предстоящите предсрочни парламентарни избори няма да се различава съществено от тази на последния вот за Народно събрание. Общо 48% от пълнолетните българите, живеещи на територията на страната, декларират, че ще упражнят правото си на глас, посочват анализаторите. Това прави очаквана активност за парламентарните избори между 2 милиона и 500 хиляди и 2 милиона и 700 хиляди. От „Тренд“ посочиха, че интересът към изборите за Европейски парламент е по-малък и при тях активността ще бъде между 2 милиона и 300 хиляди и 2 милиона и 450 хиляди.
Фиш на проучването
Проучването на „Тренд“ е по поръчка на "Нова броудкастинг груп" и „24 часа", посветено на електоралните нагласи на българите преди изборите за Народно събрание и Европейски парламент. Изследването е реализирано в периода между 29 май и 4 юни 2024 г. чрез пряко полустандартизирано интервю "лице в лице" с таблет сред 1007 души на възраст 18+.