Лозари и винопроизводители излизат на протест утре - 31.07. Те ще затварят ключов пътен участък в Бургаска област. Недоволството им е породено от наредбата, която се отнася до движението на стоки с висок фискален риск.
"Наредбата изисква да имаме мобилен кантар, на който да мерим гроздето. На полето трябва да разполагаме също с лаптоп и електронен подпис, да пуснем номер на превозно средство, килограми и цена към НАП, след това да изчакваме да дойде номер, с който стоката да пътува", обясни пред БНР Йордан Чорбаджийски, председател на Националната лозаро-винарска камара.
Когато пристигне в преработвателното предприятие, стоката отново трябва да бъде премерена, посочи той в предаването "Преди всички".
"Ако има разлика в килограмите, пускаме коригираща декларация. Изчакваме НАП, за да видим дали ще приеме тази корекция, или ще изпратят фискален контрол на място. Ако изпратят такъв, трябва да се затвори предприятието за 4 часа. Рискуваме гроздето да започне да ферментира и да го изхвърлим".
Той обясни, че в момента няма кантари на лозовите масиви просто защото такива не са нужни.
"Това е поредната административна тежест за земеделските производители. Лозята намаляват с всяка изминала година. Ако тази щуротия остане, следващата година лозовите масиви ще намалеят поне с още 20%. Ще станем вносители на вино и консуматори, а имаме такива традиции във винопроизводството".
Представители на Националната лозаро-винарска камара са провели среща в НАП и са се опитали да обяснят процеса, по който работят, но от приходната агенция не са проявили разбиране, посочи още той.
Чорбаджийски намира предвидените нови изисквания за безсмислени, защото на всеки портал на преработващите предприятия има камери с видеорегистратори.
Друг проблем, който производителите на грозде отчитат, е свързан с необходимостта от номер, с който да пътува всеки камион, превозващ такава стока. Ако такъв липсва, глобата, която се налага, ще бъде в размер на 15 хиляди лева.
"Кой ще иска да ни вози гроздето?!
"Ако не ги уведомя за разликата в килограмите, глобата е между 30 и 50 хиляди лева. А в предприятията влизат между 1000 и 3000 камиона всяка година. Представяте ли си, ако трябва да плащаме такива глоби? По-добре да затворим".
Утре - 31.07, представители на бранша излизат на протест.
"Това е неизпълнимо в нашия сектор. Ще направим демонстрация, за да покажем какво се случва от масива до предприятието. Искаме да запознаем държавните институции и българските граждани.
Имаме разрешение за затваряне на пътища. Уведомили сме всички да заобикалят трасето Поморие- Слънчев бряг. Блокадата ще бъде между 8 и 11 часа.
Ако не ни чуят, ще се преместим в София и ще направим там протест.
Консултираме се с юристи, за да заведем дело за пропуснати ползи".