Разкрихме схема за стотици милиони. Схема толкова голяма, че не е било проблем да се раздават рушвети за хиляди левове. Успяхме да засечем 240 незаконни сметища от земни маси и строителни отпадъци.
Това заяви пред БТВ ръководителят на Столичен инспекторат инж. Николай Неделков.
Припомняме, че общинското дружество „Софинвест“ и Районният инспекторат в Панчарево са главни герои във втората част на разследването на Фондация „Антикорупционен фонд“ (АКФ), посветено на незаконни практики в системата за управление на отпадъци в София. След като в част първа АКФ разказа за незаконна паралелна система за изхвърляне на строителни отпадъци и земни маси, създала повече от 240 нерегламентирани сметища на територията на Столична община, в част втора, озаглавена „Едрогабаритни схеми“, се представят данни за злоупотреби със системата за извозване на едрогабаритни отпадъци.
„В София събирането на едрогабаритни отпадъци, като стари мебели и санитарен фаянс, е възложено на частни дружества,“ каза София Желева, член на правния екип на АКФ. „Тези дружества събират отпадъците от улиците на града по маршрутите, заявени от районните инспекторати, и ги извозват до общинското депо „Враждебна“, а Столична община заплаща за услугата.“
АКФ разполага с данни за фалшификации, при които строителни отпадъци и земни маси се депонират в депото, но се регистрират като едрогабаритен отпадък. Така Столична община се източва два пъти – един път като за депонирането на строителен отпадък фирмите не заплащат дължимата такса, и втори път – като същият този отпадък се заплаща като едрогабаритен от общинския бюджет. Схемата разкрива новото ръководство на Столичен инспекторат, което констатира значително завишените стойности на кантарните бележки, които ежедневно се предоставят от Районен инспекторат „Панчарево“. Бележките се издават от депо „Враждебна“ и показват тонажите едрогабаритен отпадък, превозени с всеки курс. Теглото на камион, превозващ едрогабаритен отпадък, е между 1,5 и 5 тона. Камионите, пренасящи земни маси и строителни отпадъци, обичайно тежат около 10 тона. Новият ръководител на инспектората инж. Николай Неделков разпорежда проверка на място, в хода на която се установява, че в рамките на два дни, от 28 камиона, които следва да пренасят едрогабаритен отпадък – 11 са натоварени със земни маси. Също така става ясно, че превозни средства за събиране на едрогабаритни отпадъци са се движели по предварително указаните маршрути (локациите се определят чрез заявки, изготвени от началниците на районните инспекторати), но без да спират.
Така им излиза наполовина по-евтино да се изхвърлят строителни материали като строителни материали, допълни той.
"В хода на разследването инж. Николай Кючуков е събирал пари, за да ме смени на поста. Не знам на кого е щял да ги даде тези пари."
Записах моя служителка, която разказа за схемата, може да се направи техническа проверка, за да се установи, че не е монтиран, допълни инж. Неделков.
Към мен имаше и заплахи: "Внимавай къде ходиш, да не паднеш в дерето", разкри шефът на Столичния инспекторат.