Отидете към основна версия

2 473 30

Разследването на авиокатастрофата на Граф Игнатиево: 7 секунди е липсвала комуникация между самолета и кулата

  • граф игнатиево-
  • пилоти-
  • летци-
  • авиокатастрофа-
  • българия-
  • разследване-
  • прокуратура

За това време Петко Димитров и Венцислав Дункин е трябвало да вземат решение

Снимка: Архив

Липсвала е комуникация между кулата и самолета в критичните секунди на фаталния полет на Граф Игнатиево, при който загинаха двама от най-добрите ни военни пилоти през септември. Това са показали записите на разговорите между наземното ръководство на полета и загиналите летци.

Това съобщи БНТ. В доклада на "Военна полиция" и министерство на отбраната е разчетена цялата информация за фаталния полет от т.нар. черна кутия.

Критичната част от полета е продължила седем секунди. За това време Петко Димитров и Венцислав Дункин е трябвало да вземат решение и да предприемат действия за излизане от опасната маневра, за да спасят живота си. Това става ясно от данните, които са разчетени от черната кутия и доказателствата, които разследващите са събрали до момента. Докладът изготвен от "Военна полиция" и военното министерство тази сутрин е предаден във военно-окръжната прокуратура в Пловдив, съобщи специално за "По света и у нас" военно-окръжният прокурор майор Христо Анчев. Така вече ще може да се назначи и ключовата авио-техническа съдебна експертиза, която да отговори на най-важните въпроси на разследването.

БНТ: Каква информация се съдържа в тази черна кутия?

Тази черна кутия съдържа, най-общо казано, данни за различните параметри на различните агрегати на самолета, данни за скоростта, за височината, тя съдържа доста данни. Но, това което може би е интересно за публиката, конкретно тази черна кутия не записва разговорите между пилотите, ако имало такива", обясни военно-окръжният прокурор на Пловдив майор Христо Анчев.

За разследващите, обаче от ключова важност са разговорите по време на самия полет.

"Между ръководителя на полета или т.н. "кула" и пилотите разговорите ги има, тъй като те се записват отделно от черната кутия. Предполагам, това ще е интересно, там вече в "сюблимния момент", така да го кажа, разговори няма. Решаващите секунди са 7. Това е моментът, в който може би нещата вече стават необратими, но кой е виновен за това, тепърва ще се установява", каза майор Христо Анчев.

Целта на разследващите е да установят правилността на действията на всички участници в полета, както в самолета, така и на земята. Внимателно се анализира влизането в опасната маневра и действията след това.

БНТ: Кой е трябвало да вземе решение да прекрати тази маневра?

Ръководителят на полета разполага с възможност да го спре. Но ако прецени, че не трябва да продължи, че е изключително опасно. А неговата главна задача не е това.

БНТ: Важно ли е за Вас за изследвате от тези записи и страничните шумове, дали някой не е оказал влияние, натиск за приемане на прекомерен риск?

Да, и това ще се изследва, но за да е ясно всичко това, за което питате, трябва да се изготви експертизата, за която ви казвам", добави военно-окръжният прокурор.

Работата по експертизата ще започне още през следващата седмица. Като в нея ще бъдат подробно изследвани и останките на катастрофиралия самолет и показанията на вече разпитаните над 30 свидетели.

Част от военнослужещите, свидетели на катастрофата, ще бъдат разпитани и пред съдия. Катастрофиралият L-39 "Албатрос" се съхранява в специален хангар, в авиобаза "Граф Игнатиево", но под постоянна охрана. А черната кутия, намерена край останките на самолета се съхранява на друго място.

За разследващите е важно заключенията за техническото състояние на самолета да се потвърждават от данните в черната кутия. Това е наложило транспортирането ѝ до Чехия да бъде строго охранявано.

"И затова в мое присъствие и на двама експерти от Министерство на отбраната, с военен самолет беше превозена до фирмата производител в Чехия, Прага.- Там беше свалена информация, успешно", обясни военно-окръжният прокурор.

По същия начин е върната в България и е приложена като веществено доказателство, за да може във всеки момент обективността на данните да бъде проверена.

Припомняме, че военен пилот загина по време на нощно учение с изтребител МиГ-29, който падна на 9 юни 2021 г. в морето край Шабла. По случая бяха обвинени двама военнослужещи за причиняване на смърт заради немарливост. През септември миналата година обаче Военната прокуратура прекрати разследването с мотив, че не може да се търси дисциплинарна отговорност от длъжностни лица от Военновъздушните сили заради изтекла давност.

Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 10 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове