От Националното тол управление обявиха, че системата вече има техническа възможност да следи средната скорост. Това обаче не означава, че вече се случва. Трябват промени на закони и още тестове. Всъщност данните от последната проба са стряскащи. Тя е проведена на Северната скоростна тангента. На 23 октомври автомобилите, които са се се движили със скорост от 100 до 120 км/ч, тоест под ограничението, са 642. Почти 5 пъти повече са тези в нарушение. Съответно 2707 с до 140 км/ч и 494 с над 140 км/ч., съобщава Нова тв.
Въпросът ще заработи ли следенето на средна скорост през камерите на АПИ отново излезе на дневен ред. "Това е стартът на самото измерване. Системата разпознава и регистрационния номер на автомобила. При достигане до втория контролен пункт, червената линия представлява край на това измерване. На тази база може да бъде изчислено времето и средната скорост за преминаване на съответното МПС", каза Румен Мутафчиев, директор на "Национално тол управление".
Това ще могат да правят всички 295 контролни точки, на които има камери. "Огромната амбиция на Тол управлението е технологично нещата да приключат към края на годината", заяви Христина Соколова от Българския институт по метрология.
Преди измерването на средната скорост да стане факт, освен промяна в закона за движението по пътищата ще трябва и одобрение от Българския институт по метрология. Пресмятат, че ще им трябват поне 3 месеца за тестове и поне месец за административна работа. Специалистите ще трябва да се убедят, че софтуерът работи безгрешно, защитен от манипулации.
А до тогава установените нарушения ще бъдат само част от статистика, без водачите да бъдат санкционирани. Ако 51- ото народно събрание успее да промени законите, Националното тол управление успее да предаде софтуера на Института по метрология, и те от своя страна не закъснеят с тестовете и одобрението, средната скорост ще започне да се измерва най-рано през февруари 2025.