Възможно е корабът „Вежен“ наистина да е скъсал подводния комуникационен кабел между Готланд и Латвия“. Това обяви пред медиите във Варна кап. Александър Калчев, изпълнителният директор на „Параходство Български морски флот“ – собственик на плавателния съд, цитиран от economic.bg.
Той обаче е категоричен, че не може да става дума за умишлени действия от страна на екипажа.
Повод за изказването му е информацията от Шведската прокуратура, че е започнало предварително разследване по подозрение в „саботаж“ и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд.
Калчев разказа, че корабът е плавал на 25 януари вечерта в изключително лошо време – югозападни ветрове със сила над 25 метра в секунда.
Там вълната е къса и доста висока“, обясни Калчев.
Според информация от екипажа, по време на бурята едната котва на кораба е „изтекла“ – тоест при ударите от вълните стоперите са се повредили и котвата се е спуснала. След което корабът е започнал да я влачи по дъното, което би могло да предизвика инцидента със скъсания кабел.
Сутринта около 8:30 ч. българско време, когато вятърът е спаднал, екипажът е излязъл на палубата да огледа за щети и е установил „изтичането“.
Калчев допълни, че според системата за автоматична идентификация на корабите „Вежен“ наистина минава над кабела, но кога точно е бил прекъснат той, не е категорично изяснено. По думите му следва да се засекат движението на кораба с момента на прекъсване, за да се потвърди, че вината е на този кораб.
Но пак казвам – не може да става дума по никакъв начин, аз поне не смятам, че на борда може да има хора, които биха действали нарочно, за да направят подобна щета“, каза Калчев.
По думите му инцидентът е станал в 0:45 часа UTC (координирано универсално време),или 2:45 часа българско време.
Екипажът на кораба се състои от осем българи, които са офицерският състав, и девет граждани на Мианма от изпълнителски състав.
Вчера корабът беше подходен от шведската брегова охрана и помолен да се насочи към техните териториални води, каза още той.
На кораба са се качили въоръжени представители, които даже са се държали малко агресивно“, поясни Калчев.
И допълни, че към настоящия момент се очаква да започне някаква инспекция на плавателния съд, която да установи дали той е извършител.
Надявам се разследващите бързо да установят, че не става въпрос за някакви умишлени действия, а технически инцидент вследствие на лошото време и корабът да бъде освободен“, каза кап. Калчев.
Той уточни, че в момента плавателният съд е на котвена стоянка в шведски териториални води и се чака информация кога ще се качат разследващите органи.
В отговор на въпрос кап. Калчев каза, че има информации от медиите за още един съд, който се е намирал в района по време на инцидента.
Корабът „Вежен“ е плавал за Южна Америка, натоварен с торове. Плавателният съд е нов, пуснат на вода през 2022 г., 32 000-тонен. Капитан на кораба е Антон Атанасов на 41 години, каза още Калчев.
Източник: economic.bg