Отидете към основна версия

3 538 14

Програмата за саниране се проваля и във Варна

  • саниране-
  • варна-
  • програма

Едва две заявления са подадени за участие във втория етап

Снимка: М. Богданова ©

Само две заявления от сдружения на собственици са подадени за участие във втория етап на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради в община Варна. Единият проект е отхвърлен заради наличието на незаконна сграда в имота. Финансовата рамка за саниране в Североизточния регион за планиране е на стойност малко над 47 милиона лева, като няма квоти за отделните населени места. Има ли интерес сред варненци?

Александър Симеонов е съсобственик в двуфамилна къща. След като се запознал с условията за кандидатстване по програмата за саниране, решил да се възползва. Кандидатствал в първия етап, но проектът му не бил сред одобрените. Това не го отказало и мъжът решил да участва и във втория етап.

"След като бяхме одобрени и разбрахме за следващия етап, че 20% имаме самоучастие помислихме, че шансът ни ще е по-голям, защото повечето хора не могат да се разберат", каза Александър Симеонов, цитиран от БНТ.

Част от изискванията са сградата да е на най-малко четири етажа, да е строена до 1999 година и да има поне двама собственици. Александър Симеонов вече е внесъл в сдружението на собствениците сумата за самоучастие – 31 000 лева. Сега очаква от държавата близо 120 000 лева. Така общата сума за цялостното саниране на неговия имот е 150 000 лева.

"За моята сграда включва трите тераси на лицето, три тераси на гърба, които са, смяна на покрива. Покривът в момента е от ламарина, после ще го правят от сандвич панели. Също има подмяна на дограмата, изолация. Долу в мазата има фибран, полагане, за да се отдели влагата. Това е като цяло проектът, който цели да спести 30% от енергийна ефективност", посочи Александър Симеонов.

От община Варна казаха, че сдруженията на собствениците в града са притеснени от размера на сумите за съфинансиране. Безпокоят ги и разходите, които програмата не покрива и те трябва да направят за своя сметка.

"Единият задължителен разход е поне 20% от общото финансиране, но освен това има съпътстващи разходи, които няма да бъдат покрити от програмата и това е за енергийното обследване, с което те кандидатстват, също паспортът на сградата, освен това трябва да направят инвестиционен проект, след като бъдат одобрени, и трябва да осигурят всички необходими процедури, за одобряване на тези проекти, оценка за съответствие, трябва да имат авторски надзор, строителен надзор, осигуряване на въвеждане в експлоатация, публичност и информираност за строежа", отбеляза Пламен Китипов – зам.-кмет в Община Варна.

Александър Симеонов е категоричен, че не е имал трудности при кандидатстването по програмата за енергийна ефективност.

"С жена ми изчетохме условията и правилата. Аз предварително бях направил паспорт на сградата за енергийна ефективност и като дойдоха сроковете, ние си подадохме документите, месец преди края бяхме готови. Защо само ние кандидатстваме? Защото други сгради, които са много по-големи, с много повече точки, те се отказват поради недоверието на собствениците", уточни Александър Симеонов.

Срокът за кандидатстване във втория етап на санирането е удължен до 28 март. Допустимите суми за кандидатстване за една сграда са между 50000 и 9,5 милиона лева.

Подробна статистика за средните цени на имоти в България по градове и квартали може да видите ТУК

Поставете оценка:
Оценка 5 от 4 гласа.

Свързани новини