Отидете към основна версия

49 366 16

Нитро в колата: Плюсове и минуси

  • nos-
  • нитро-
  • автомобили-
  • мощност-
  • n2o

Лентата "Бързи и яростни" запозна голяма част от автомобилните фенове със системите "нитро" или познати още със съкращението NOS (Nitrous Oxide Systems), но знаете ли всъщност как работят те и как се отразява работата им на двигателите с вътрешно горене?

Рецептата за оптимална реакция в цилиндрите на един мотор включва наличие на гориво и кислород. В стандартните двигатели кислородът се доставя от въздуха, но както е известно там той е малко (78% се падат на азота).

Азотният оксид или N2O се състои от два атома азот и един атом кислород. При температура от около 300 градуса по Целзий химическите връзки между атомите се разрушават и кислородът се освобождава.

Така в горивната камера постъпва доста по-голямо количество кислород, който от своя страна позволява постъпването на повече бензин, без да се нарушава оптималното съотношение между горивото и кислорода.

Това води до увеличаване на въртящия момент и до по-бързо ускорение на автомобила. Системата е много сходна с тази при турбото, но тук задачата е да се вкара максимално количество чист кислород в цилиндъра.

Остава въпросът: Защо се използва N2O вместо чист кислород? Тази "смеска" се "опакова" доста по-лесно от кислорода. За компресиране на чист кислород в бутилка в течно състояние се изискват уникално ниски температури.

Освен това N2O в плътно течно състояние заема много по-малко място и съдържа повече кислород на единица обем, отколкото компресиран кислород в газообразно състояние. Плюс това N2O е далеч по-безопасна.

NOS бутилката вкарва кислород в камерата, който е доста по-студен от въздуха. Така всмукателната система се охлажда, като същевременно плътността на кислород в горивната камера се увеличава.

Как обаче NOS системата, която може да се набави за сума под 2 000 лева, се отразява на двигателя? Първо е необходимо да се пренастрои електрониката, отговаряща за изменение на фазите на газоразпределение.

Всеки двигател реагира различно на нитро система. Най-важното е да сте сигурни, че "желязото" (компоненти по двигателя, скоростната кутия, системите за охлаждане, полуосите и т.н.) ще издържат на допълнителното натоварване.

Не всички агрегати са подходящи за монтаж на нитро системи, затова ако сте решили да монтирате нитро на автомобила си, посъветвайте се със специалист. У нас те не са много, но определено има истински разбирачи.

Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 14 гласа.

Свързани новини