Отидете към основна версия

1 327 6

За начало на новата година: Българският полярен кораб помогна на бедстваща яхта в пролива Дрейк

  • полярен кораб-
  • яхта-
  • бедствие-
  • помощ-
  • пролива дрейк

"В новогодишната нощ, в 2 без 15, получихме сигнал за бедствие "Мейдей", който нашите дежурни вахтени офицери и дежурния рулеви приеха, и след 5 минути корабът беше приведен в нужното състояние и степен на бойна готовност Моторна яхта "Ел Дублон", 23 метра, в която нахлуваше вода по първоначални данни, и която беше останала без ход", посочи кап. II ранг Николай Данаилов, командир на НИК "Св. св. Кирил и Методий“

Снимка: БНТ

За българския научноизследователски кораб "Св. св. Кирил и Методий" 2024 г. започна със спасителна акция в пролива Дрейк. Малко след полунощ екипажът отговори на сигнал за бедствие, подаден от канадска яхта и съдейства на екипажа ѝ да стигне до пристанище Пуерто Уилямс в Чили. В момента корабът ни продължава по курса си към остров Ливингстън, а командирът капитан Данаилов и старши помощникът капитан Муевски разказват специално за БНТ за новогодишната операция.
Българският полярен кораб се намира по средата на пролива Дрейк - в най-бурните води на световния океан, когато идва искане за помощ.

"В новогодишната нощ, в 2 без 15, получихме сигнал за бедствие "Мейдей", който нашите дежурни вахтени офицери и дежурния рулеви приеха, и след 5 минути корабът беше приведен в нужното състояние и степен на бойна готовност Моторна яхта "Ел Дублон", 23 метра, в която нахлуваше вода по първоначални данни, и която беше останала без ход", посочи кап. II ранг Николай Данаилов, командир на НИК "Св. св. Кирил и Методий“
Нашият кораб е най-близо, на 8 мили от яхтата, и чилийската брегова охрана назначава капитан Данаилов за командващ на терен.

"Беше подготвена бързоходна спасителна лодка, за да можем да я пуснем на вода, с тричленен екипаж, въоръжена със спасителни средства, с термокостюми, с куки, тъй като ние не знаехме какво да очакваме".
При 5 бала вълнение на морето и неуточнена ситуация на борда на яхтата екипажът се подготвя и за изваждане на хора от водата, и за отвеждането им до кораба. Отговорността за спасителната лодка е на капитан Радко Муевски.
"Това е част от подготовката на кораба за изпълнение на задачите, които са цялостно за нашата експедиция – да имаме възможност да спасяваме хора, паднали зад борд или от бедстващи съдове, като тук особеното е, че ние сме в антарктически води, които са с много ниска температура и това предполага използването на по-специализирано оборудване", каза кап. III ранг Радко Муевски, ст. пом. командир, НИК "Св. св. Кирил и Методий".

Част от българската експедиция е и аржентинският капитан лейтенант Лукас Акоста, който съдейства с опита си в специфичните условия на плаване. Оценката му за българския екипаж е отлична.

"Това е важно и перспективно сътрудничество за двете страни. А ситуацията, в която бяхме, е нормална – тук плават много яхти и кораби, като част от тях нямат достатъчно опит и не са подготвени. Но българският екипаж реагира веднага", каза кап. лейт. Лукас Акоста, ВМС на Аржентина.
Спускане на лодката не се налага, тъй като на яхтата успяват да запушат пробойната и нашият кораб само ги ескортира до идването на чилийски военен кораб. Така екипажът на българския полярен кораб показва възможностите си да реагира в екстремна ситуация и стремежа си да работи по дългосрочните планове на антарктическия проект.
От борда на кораба пожелаваме първо здраве и щастие на всички хора в България, които подкрепят тази антарктическа идея. А отделно на нашите близки, роднини, семейства, съпруги, деца - да си пожелаем колкото сме тръгнали, толкова да се върнем живи и здрави", каза кап. II ранг Николай Данаилов.

След около ден и половина кораб "Св. св. Кирил и Методий” ще достигне до крайната си цел - остров Ливингстън.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 6 гласа.

Свързани новини