В епохата на електрификацията, дизеловият двигател все още има какво да каже по отношение на ефективността. Това бе доказано от европейския рали шампион за 2025 година Мико Марчик, който постави впечатляващ рекорд за икономично шофиране зад волана на Škoda Superb TDI. Полският състезател успя да измине удивителните 2831 километра без презареждане, използвайки само един резервоар гориво.
Пътешествието стартира от полския град Лодз и премина през Германия, Франция, Белгия и Нидерландия. За предизвикателството Марчик избра модела Škoda Superb TDI, оборудван с 2.0-литров турбодизелов агрегат с мощност 150 конски сили и автоматична скоростна кутия DSG. Автомобилът беше във версия Sportline с понижено окачване и гуми с ниско съпротивление при търкаляне.
Цифри, които смайват
68-литровият резервоар на Skoda Superb се оказа достатъчен за изминаването на 2831 км, което означава, че средният разход на гориво по време на ралито е бил едва 2,61 литра на 100 км. За сравнение, официално обявеният по каталог разход за модела е 4,8 литра на 100 км.
За да постигне този резултат, Мико Марчик е шофирал изключително внимателно, поддържайки средна скорост от 80 км/ч. Прави впечатление, че в определени участъци от маршрута във Франция, където е използвал силата на попътния вятър, разходът е падал до рекордно ниските 2,2 литра на 100 км.
Съвети за икономично шофиране от Шампиона
Амбициите на Марчик не спират дотук – той планира в бъдеще да прехвърли психологическата бариера от 3000 км с Škoda Superb. Междувременно, той сподели и своите основни препоръки за всички шофьори, които искат да намалят разхода на гориво:
Поддържане на оптимално налягане в гумите.
Шофиране в състояние на пълноценна почивка.
Прогнозиране на трафика с цел минимизиране на спиранията.
Плавно ускоряване и използване на еко режим, където е наличен.
Отчитане на ветровете по време на движение.
Постижението на Мико Марчик е демонстрация, че при правилна техника на шофиране и оптимизирана дизелова технология, съвременните автомобили могат да постигнат изключителна ефективност, далеч надхвърляща официалните данни.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Директора👨✈️
...използвал силата на попътния вятър, разходът е падал до рекордно ниските 2,2 литра на 100 км...
Демек, тия 2800 км. са изминати на спускане от Еверест до 2-ри базов лагер.
Само глупости значи 😂
Коментиран от #5, #13, #27
17:04 23.10.2025
2 Скорост около 80км.ч.
Коментиран от #45
17:16 23.10.2025
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 сектант
17:47 23.10.2025
5 Прав сте
До коментар #1 от "Директора👨✈️":
Да, другарю директор. Маршрута му е наподобявал спускането от Беклемето до гр. Троян.17:48 23.10.2025
6 напълно възможно
Коментиран от #7
17:56 23.10.2025
7 То като се бутнеш между два камиона
До коментар #6 от "напълно възможно":
Единият те бута, другият те дърпа и може да почне да връща в резервоара, само трябва да внимаваш да не прелее18:06 23.10.2025
8 така
Коментиран от #10
19:14 23.10.2025
9 редник
Има бъдеще дизеловият двигател!
19:27 23.10.2025
10 пропан бутан в малки количества
До коментар #8 от "така":
дава още по голяма сила на дизелаКоментиран от #41
19:28 23.10.2025
11 Хеми значи бензин
20:20 23.10.2025
12 бай Даньо
Глей са: 2.61л/100км х 2.38лв дизел = 6 лева за 100км
Тесла 3: 12.1кВч/100км х 0.075лв ( ношна) = 0.9 лв за 100км
Даже и на дневна не излиза сметката ...
Коментиран от #14, #15, #16, #17, #21, #28, #30, #31, #32, #42, #46
20:28 23.10.2025
13 ?????
До коментар #1 от "Директора👨✈️":
Как не са се сетили да му турнат и някакви платна та вятърът да помага.20:45 23.10.2025
14 Гост
До коментар #12 от "бай Даньо":
Бай ..., нам там, би ли споделил етажа от който сренноттотистическия български юзер пуска кабеля?21:23 23.10.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 бай балък
До коментар #12 от "бай Даньо":
Чакай сега, защо не си включил време? Аз изкарвам по 3-4 хиляди лв. на мецец, работата ми е свързана с пътуване и не ме интересуват парите за гориво или квч, а времето. Когато зареждам гориво са ми нужни 3-5 мин. за 1000 км. Колко време трябва да дремя като ми- сир на ел.станцията, да заредя квч три пъти по 350 км ( с климатик) за да измина 1000 км?!Времето ми е пари и както да го смятам - висненето за зареждане на квч ми е в пъти загуба от зареждането на гориво.
Коментиран от #19, #24, #54
21:39 23.10.2025
18 да да
21:46 23.10.2025
19 бай Даньо
До коментар #17 от "бай балък":
Не се отплесвай от темата а тя е колко евтино се кара на дизел .... ей там горе са цифрите . Четете догари и слагайте минуси не чакам смислени отговори .22:09 23.10.2025
20 бай Даньо
22:12 23.10.2025
21 Добреее
До коментар #12 от "бай Даньо":
На бързите зарядни станции киловата е до 1.2 лв, на бавните - 0.6- 0.7 лв. сега може пак да си направиш сметката, щото за да заеждаш на нощна тарифа, която всъшност вече я няма, ти трябва гараюж със зарядна станция или да да си пускаш кабела от балкона през пътя (Ганю и това прави кофато е възможно горе долу). Електричката ще стане конкурент на дизела, когато пуснат батерия с капацитет за 1000 км. и 10-15 мин. презареждане. т.е 160 кW и заряд около 500 кW с рразумно тегло, около 200 кг. и брой цикли на зареждане поне 1000. Аз така смятам.Коментиран от #22, #23
22:16 23.10.2025
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 бай Даньо
До коментар #21 от "Добреее":
дрoгар а казвал ли съм ти че по цивилизацията има и друг вариант зареждаш на работа без паре .... не крадеш , прoсто политика на компанията . Ако изключа иронията разбирам пойнта на зарядните станции в БГ е безумно скъпо , но и това ще се промени неминуемо конкуренцията е като гравитацията, включвам иронията ... освен ако посоката на развитие не е към парни локомотиви ....Коментиран от #25, #29
22:27 23.10.2025
24 Някой си
До коментар #17 от "бай балък":
"Времето ми е пари и както да го смятам - висненето за зареждане на квч ми е в пъти загуба от зареждането на гориво. "Направо в десетката!
До цена за кВт да се добави надницата за половин ден, дето висеше за заряждане - и готово....
23:01 23.10.2025
25 ?????
До коментар #23 от "бай Даньо":
ЪхъА след 10 години кво ще правиш с електрокара?
Ще му сменяш батерията или ще го подариш?
Колата с ДВГ ще и́ вземеш някакви пари след 10 години.
А с електрокара ми е интересно все пак.
23:15 23.10.2025
26 Хеми значи бензин
Дизел това е върха на глупотевината. Няма високооборотен дизелов двигател това не става за нищо тромав пушлив кло зет. При еднакъв обем дизела винаги е по маломощен.
Другото немско изобретение ръчната скоростна кутия по голяма глу пост не съм виждал особено упражнението потегляне под наклон на тази смехория и се отделят дори часове от шофьорския курс по голямо малоу мие от ръчка потегляща по наклон дори и маймуна чупеща кокос с камък е по смислено.
Коментиран от #35, #44
23:39 23.10.2025
27 Арни
До коментар #1 от "Директора👨✈️":
Само не разбрах къде се намира Еверест, в Германия, Полша, Франция или Нидерландия, защото от там е преминал маршрутът му. Но кой да чете, важното е да се пишат глупости.Коментиран от #38
23:44 23.10.2025
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Коментиращ
До коментар #12 от "бай Даньо":
Бай Даньо, типичният представител на "бг-йелоупаве-caпиенс", който се качил на ел автомобил, захранван от последователно свързани батерии от джиесеми, зареждани с ток, произведен предимно от изкопаеми горива (повечето въглища), на цени регулирани (все още) от държавата, и вече хвалещ се колко невероятно евтино му било зареждането на въпросният таблет, особено от тока на шефа, и същевременно плюeщ по двг (особено по дизела, нищо че задвижва света), мислейки си, че е открил свещеният граал на автомобилостроенето?!Ей такива са eвpoaлантиците - повтарят кат латеpнa кво са им казали по твто некви кат ц!ъ!н!ц!и и вече сами си вярват, че с купуването на ел автомобила са понижили глобалната температура мин с 0.5 градуса?! :D
00:03 24.10.2025
33 🇧🇬 България е на ток⚡
В Ловеч вече работи най-голямата батерия (BESS) в Европа за съхранение на ток от ВЕИ. Нова ера в енергетиката на континента!
Най-голямата компания за строеж на соларни паркове в света е българската Сънотек
Най-големият заряден оператор с мрежа за зареждане на електромобили в България и Европа, е българската компания Елдрайв.
Компанията лидер в разработката на приложения за всички зарядни оператори по света, в мониторинга и управлението на зарядна мрежа за електромобили - българската компания Ampeco
Enhauto е БГ компанията, която прави S3ХY бутоните и допълнително оборудване за колите на Tesla и изнася в целия свят.
България е страната с най-много зарядни на глава от населението в ЕС след Холандия и най-много спрямо броя ел. коли.
България е технологичен Център на електромобилизма и чистата енергия (ВЕИ) в Европа!
00:06 24.10.2025
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Аз съм
До коментар #26 от "Хеми значи бензин":
Известно ли ти е , че Ауди печели 24 часа на Лю Ман с дизелов агрегат , 2 години подред ?05:21 24.10.2025
36 Само питам
Коментиран от #43
05:50 24.10.2025
37 Дедо Пеньо
06:03 24.10.2025
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Анонимен
08:55 24.10.2025
40 От чужбина
09:01 24.10.2025
41 От чужбина
До коментар #10 от "пропан бутан в малки количества":
ДА, така е. Не знам защо при новите дизели отидоха към адблу? Можеше просто да се направят на газ-дизели. Хем по-икономично, хем по-чисто.За тези дето не знаят- Адблу е разтвор на изкуствена нитратна тор във вода. Впръсква се в изгорелите газове и неутрализира вредните вещества. Как точно -потърсете в Уикипедия или из интернета.
09:29 24.10.2025
42 Кит
До коментар #12 от "бай Даньо":
Бай Ганьо, би ли ни осведомил откъде мога да си купя електроенергия за " 0,075 лв /ношна/"?Би ли ни осведомил как така разходът на Тесла 3 от 14 кв / по фирмени спесификации/ и над 16 / в реала/ се срина на 12,1?
Би ли ни осведомил къде на магистралата можеш да си заредиш колата на "ношна"?
Би ли ни осведомил колко е актуалната средна цена на електричеството в станциите за бързо зареждане по пътищата?
Би ли ни осведомил колко време ще отиде за минимум 6 зареждания на Тесла 3, за да бъдат изминати 2 800 км?
После сметките и сами можем да си ги направим!
09:35 24.10.2025
43 Кит
До коментар #36 от "Само питам":
Само отговарям:1. Този разход е постигнат при идеални условия / плавно каране по равни пътища с около 80/.
2. При движение с очакваните 120+ по магистралата разходът си влиза в паспортните данни на колата - някъде между 4 и 5 на 100, в зависимост от стила на каране и трафика/релефа.
3. Шкода Суперб е голям автомобил, истинското му качество е на магистрала, при дълги преходи - тих, с отлична возия, луксозни, удобни седалки, просторен. Затова се ползва за бизнес пътувания, а хората в бизнеса не си падат по честите спирания за зареждания. Особено в Германия, където Суперб комфортно и безопасно се движи със 160+, при което и разходът скача на над 6. Затова е и резервоарът от 66 л.
Коментиран от #48
09:54 24.10.2025
44 Все тая
До коментар #26 от "Хеми значи бензин":
Колко много глупости си написал сбито и за кратко време😆Талант
10:40 24.10.2025
45 Шоп
До коментар #2 от "Скорост около 80км.ч.":
Затапил е тировете!11:33 24.10.2025
46 От чужбина
До коментар #12 от "бай Даньо":
Много си се изхвърлил с цифрите. Мнооого изкривена, направо НЕ вярна информация. Теслата може и да и падне разхода на ток до 12 кВтч ама трудно, требва лек баир на долу. Цената на тока ще се радваме да е такава, ама НЕ е! Реалната цена която плащат домовете е около 18 ст. плюс пренос и др... Реално Тесла "харчи" около 3 лв/100 км. при домашно зареждане. За тези дето разполагат с двор и покрив за соларни панели ел.колата е супер решение защото дава голяма доза независимост.Коментиран от #53
12:31 24.10.2025
47 Лъжи и само лъжи
13:36 24.10.2025
48 А като седи на място
До коментар #43 от "Кит":
НЕ гори въобще нали......какво я хвалите тази шкода..Един познат си купи ТОП изпълнеието за 100 хил. лева и на втората седмица му се скапа багажника и не може да го затваря...... ШКОДА...или Фолксваген..КОШНИЦИ13:39 24.10.2025
49 Ото
15:57 24.10.2025
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Цървул
20:12 24.10.2025
53 бай Даньо
До коментар #46 от "От чужбина":
Чак сега ти видях меседжа. Не съм се изхвърлил със цифрите ами даже съм ги закръглял във ваша дизеларска полза. Тесла 3 с 52кВч батерия по спецификация минава 262 мили или 432 км. Това са 12.02кВч на 100 км. Аз смятах конкретно моята колко "гори" и то на магистрала карене 115км/ч средна скорост , разбира че с килматик все пак е Калифорния ... Никой не убеждавам за "електрокар " но цифрите вадят очи та си викам да ви ги разпиша ...Коментиран от #56
23:13 24.10.2025
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Опааа
16:20 25.10.2025
56 Виждаме как
До коментар #53 от "бай Даньо":
си закръглял и в чия полза… в петък 24.10 следобед V-power дизел беше 2.88/литър…. И с разход 5-6-7 на 100, повярвай никой нормален не го бърка….17:31 26.10.2025
57 Петела
22:45 09.11.2025