Last news in Fakti

29 Ноември, 2003 00:00 3 975 0

Хималайска суровост

  • tempo-
  • tempo trax gurkha-
  • tempo trax gurkha 2.4 td

В Индия хората се покланят на 33 милиона божества и 200 милиона свещени крави, което я прави страната с най-много богове в света. Има обаче едно племе в хималаите, наречено Гурка, което се слави със своята суровост, непреклонност и атеизъм. Избрана група от тези безмилостни гурки не случайно е и лична охрана на Английската кралица. Темата на материала ни е косвено свързана с това племе. С името му е обозначен моделът на един индийски всъдеход, който спокойно може да се определи с две думи - хималайска суровост. Марката на автомобила е съвсем непозната за нашия пазар. Tempo Trax Gurkha е всъдеход от най-висок клас и е копие на хита в off road средите Mercedes-Benz G-klasse. От скоро моделът се предлага и у нас, а екипът ни пръв има възможността да тества огромната машина. Всъдеходът се предлага с дълга и къса база и дизелов двигател. Ние ще разгледаме модификацията Tempo Trax Gurkha 2.4 TD дълга база.

Екстериор

Ако не обърнете внимание на емблемата, монтирана на радиаторната решетка, неминуемо ще сбъркате Gurkha с щутгартския му първообраз. Естествено при по детайлен оглед разлики има, но те са свързани с козметични елементи. Каросерията е доста изсечена. Всички панели, врати и стъкла (включително и ветроупорното) са абсолютно прави, което най-точно подсказва идеята за суровостта на автомобила. Интересното по екстериора е наличието на стоманена хромирана тръба, излизаща от моторния отсек и завършваща над нивото на тавана. Това е т.нар. шнорхел, от който се взима въздух за двигателя. Хромираната тръба е изключително твърда и здраво закрепена, неподатлива на удари. Допълнително монтираните прагове и стъпенки са много яки и предпазват автомобила от странични удари, особено при движение в пресечена местност.

Петата врата се отваря настрани, като от външната є страна се намира резервната гума. Масивните брони са свързани с изсечени надкалникови арки и ефектни прагове. Като цяло външността на Gurkha е лишена от каквито и да било излишни детайли.
 

Интериор

Спартанското усещане, което предизвиква външният вид, се засилва още повече влезете ли в салона на всъдехода. Седалките са твърди, но не са неудобни. Арматурното табло е метално, боядисано в цвета на колата. Уредите, вградени в него, са аналогови и максимално опростени. Воланът не се регулира, но предвид настройките на шофьорската седалка може да се нагоди по вкуса на водача. Просторът в купето е осезаем. Разстоянието за краката на пасажерите е предостатъчно, а огромната остъклена площ придава допълнителна ширина на и без това големия салон. Зад втория ред седалки се намира огромен багажник, в който са интегрирани две двойни седалки, разположени перпендикулярно на първия и втория ред кресла. По този начин в огромния салон могат да пътуват осем пасажера и водачът, като всички ще се чувстват еднакво удобно. Тук, подобно на екстериора, няма излишни “глезотии”. Скоростният лост и този, включващ предаването и на четирите колела, излизат директно от пода, а между тях се намират хидравличните механизми за блокаж на двата диференциала.

Мястото на водача е доста високо разположено, осигуряващо отлична видимост, а не на последно място и усещане за превъзходство.
 

Двигател и ходови характеристики

Автомобилът се оборудва само с един дизелов двигател. Той, както и повечето възли и агрегати, се прави по лиценз на Mercedes-Benz. Моторът е снабден с турбокомпресор и е с обем 2 399 см3. Бавнооборотен е и се характеризира с добър въртящ момент. Мощността може да ви се стори малка, но попаднете ли в пресечена местност ще разберете, че е напълно достатъчна. За динамика няма да говорим, тъй като това не е SUV, а всъдеход от т.нар “тежка артилерия”, предназначен предимно за местата където няма асфалт. Проходимоста му е отлична, като спокойно може да се сравнява с хитовете в този клас. Високият клиренс в съчетание с ресорното задно и независимото предно окачване превръщат Gurkha в истински всъдеход. Двата диференциала са с възможност за блокиране. Това става посредством хидравлични механизми, а не както при повечето алтернативи с капризна електроника. Ходовата част е изключително здрава и максимално опростена. Возията е твърда, но за сметка на това проходимостта е отлична.

Раздатъчната кутия е снабдена със силоотводен вал, което е рядко срещано явление в базовото оборудване на конкурентите. Основният агрегат е сравнително икономичен, но е шумничък, което е нормално за по-старото поколение дизели. Неговата дълговечност обаче е добре известна.
 

Цена

В групата на всъдеходите от най-висок клас тя е просто без конкуренция. Още повече, че ако притежавате фирма, регистирана по ДДС, ще си спестите 5 000 лева. За тези пари няма да получите никакъв лукс и комфорт, но пък ще притежавате здрав, надежден всъдеход за който почти няма прегради.

 

Hyundai Atos Prime 1.1 GL
Плюсове
1.Наличието на стоманена хромирана тръба (шнорхел), излизаща от моторния отсек и завършваща над нивото на тавана позволява ползването на чист въздух при екстремни ситуации. Освен това шнорхелът е изключително здрав и неподатлив на удари.
2. Проходимостта на Tempo Trax Gurkha е много добра, главна заслуга за което има окачването, хидравличните механизми за блокаж на двата диференциала и силоотводния вал на раздатъчната кутия .
3. Гумите са висопрофилни, десетпластови, специално предназначени за движение в пресечена местност.
4.Серво усилителят на волана е доста добър. Маневрирането с тежкия всъдеход е изключително лесно.
5. Липсата на електроника до голяма степен повишава надежността и дълговечността на автомобила.
Минуси
1. Малките твърдички седалки са без изразена странична поддръжка, което води до лек дискомфорт при по-остри завои.
2. Базовото оборудване на Tempo Trax Gurcha не предлага комфорт и е доста бедно в сравнение с алтернативите.
3. Дизеловият агрегат е от старо поколение, доста шумен е и не предлага добра динамика.
4. Возията на индийския всъдеход е доста твърда - още една причина за дискомфорт на пасажерите.
5. От сглобката на елементите определено има какво още да се желае.

 

Технически характеристики
Двигател Редови, четирицилиндров, четири клапана на цилиндър
Работен обем 2 399 куб. см.
Максимална мощност 67 Kw/91 к.с. при 4 000 об./мин.
Максимален въртящ момент 180 Нм при 2 000 об/мин.
Скоростна кутия механична, петстепенна
Степен на сгъстяване 21: 1
Маса на единица мощност 20.9 кг/к.с. (28.4 кг/Kw)
Габарити:
дължина, мм
широчина, мм
височина, мм

4 482
1 660
2 055
Междуосие 2 750
Маса, кг 1 900
Допустимо натоварване, кг 900
Вместимост пътници 8+1
Вместимост на резервоара, л 63
Разход на гориво:
комбиниран
в пресечена месност

11.6 л/100км
13.1 л/100км
Ускорение:
от 0 до 100 км/ч, сек
29.9
Максимална скорост 120 км/ч.
Гуми 7.5/R16
Спирачки:
отпред
отзад

дискови
барабанни

 

Цена на автомобила
Цена/лв. 15 928

 

Базово оборудване
Климатик, имобилайзер, високо окачване, аербег за водача, фар за мъгла отзад, пиротехнически предпазни колани, тонирани стъкла, размразител и чистачка на задното стъкло, дигитален часовник, отваряне на багажното отделение и резервоара от място на водача, централно заключване, кора на багажника, аудиоподготовка + предни високоговорители окабеляване и антена, делима задна седалка в съотношение 50/50 и др.
Гаранция
ри години или 100 000 километра пробег
Цените са за България с включени мита, такси и ДДС

Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА