25 Октомври, 2003 00:00 834 0

Светлините на бъдещето

  • adaptive forward lighting-
  • abs-
  • esp

Автомобилите в последните години стават все по-сигурни. Надеждни системи като ABS, ESP и други електронни “помощници” се грижат за компенсирането на неумението на водача на моменти да държи возилото си стабилно. И въпреки това броят на загиналите по пътищата, особено нощем, не намалява значително, като статистиката показва, че произшествията стават факт, най-вече в последната фаза на пътуването, когато тъмнината е уморила достатъчно зрението на водача. Освен това силна роля играе и психологическият момент: човешкото око се стреми да следи най-близката осветена точка, а това най-често е арматурното табло и може би на това се дължи фактът, че нощем шофьорите се заглеждат три пъти повече в информационните дисплеи, отколкото денем. Крайният резултат - водачът започва да следи пътната обстановка много по-разсеяно, отколкото на дневна светлина и закономерно предпоставката за произшествие става неколкократно по-висока.

Дори и да сте волев човек и да успеете да си наложите максимална концентрация при нощно каране и да се съсредоточите върху препятствията по пътя, тогава веднага се включва друг неблагоприятен момент. Наложилите се в автомобилостроенето асиметрични къси светлини са настроени така, че най-светлата точка при тях се получава именно в дясната част на пътното платно, което при прави отсечки си има своите неоспорими преимущества, а и по този начин се стреми да се избегне заслепяването на водача на автомобила, движещ се срещу вас.

При навлизането в ляв завой обаче се проявяват и неблагоприятните ефекти на подобна конструкция на светлините. Тогава най-важната част на траекторията на движение остава неосветена, като допълнително окото на водача, следейки светлината възприема основно неравните форми на крайпътния терен и при появата на неочаквано препятствие на пътя се наблюдава забавена акомодация, оттам прекалено късно възприятие в мозъка на водача за нова опасност и естествено безнадежно закъсняла реакция. Как тогава да се намери отговор на този проблем, изглеждащ на пръв поглед неразрешим. Приблизително от година насам обаче по всичко личи, че техническият прогрес ще се погрижи и за това. Панацеята представлява предни светлини,

“следващи” траекторията на движение

на автомобила в завой. Подобна напредничава конструкция съществува дори и доста назад в миналото - първи за това се сещат от Cadillac преди близо 70 години. След това делото се подхваща от Citroen, но за съжаление и в двата случая се изисква механично регулиране на системата, която на всичкото отгоре е приложима само за дългите светлини. Модерните аналози премахват тези неудобства. При тях по електронен път всяка промяна в позицията на кормилната щанга се възприема от регулируемите светлини и когато последните “усетят” значително изменение в траекторията на движение под определен наклон (действия, неизменно съпътстващи автомобила при навлизане в завой) веднага заемат такава позиция, която да гарантира максимално осветяване на съответния участък от пътя.

Разработената от Opel система AFL /Adaptive Forward Lighting/, която ще бъде монтирана на новото поколение автомобили на компанията, е едно от възможните предложения за разрешаването на проблема с

“осветлението”

Специалистите предвиждат, че бъдещето принадлежи именно на тези светлини. Предвижда се разработванетона комплексни такива, които да предлагат различно “ниво” на осветяване в зависимост от конкретната пътна обстановка и обкръжаващата среда. Така например при нощен воаяж из градските улици ще се разчита на фарове разпръскващи изключително широк сноп лъчи. При препускане по магистралата на дълги, осветяващи далеч напред светлини, а при търсене на отбивка или при десен завой на специални допълнителни фарове, които ще “огравят” дясната част на пътното платно.

Станислав Гавазов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА