Last news in Fakti

25 Март, 2006 15:26 658 0

Вятърът на Дали

  • tramontana

Каталуня се намира в североизточната част на Испания. Областта се е скътала между Пиренейските планини и Средиземно море, където лек бриз освежава земята през лятото, а топли ветрове я сгряват през зимата. Дъждовните дни са рядкост на това място. Веднъж годишно обаче в най-северната част на Каталуня - Емпорда, задухва един от най-бързите и безпощадни ветрове в Европа. Със скорост от над 200 км/ч той отвява всякакви облаци и оставя в небето единствено безкрайна чистота и прозрачност, вдъхновила много местни художници, сред които и гения Салвадор Дали. Каталунците почитат дълбоко този вятър и го смятат за национално богатство. Наричат го Трамонтана.

Приблизително в такъв тон звучи официалният прес-рилзийз на испанската автомобилна марка, присвоила си името на легендарния вятър. На автосалона в Женева миналата година компанията представи прототип на суперавтомобил, с който възнамеряваше да нахлуе в елита (АВТО пазар, бр. 413). Тогава малцина взеха подобни мераци за чиста монета, не само защото такива претендети се появат ежемесечно, а и заради прекалената екстравагантност на проекта, който по всички общоприети правила на системата бе твърде неподходящ за серийно производство. В Tramontana обаче убедени, че клиенти няма да липсват, и след по-малко от година се оказаха прави. През 2006-а своите готови автомобили трябва да получат първите трима смелчаци, поръчали екземпляр от уникалния каталунски суперкар. При това испанците са им приготвили повече от приятни изненади.

Tramontana има много малко допирни точки не само с конвенционалното, а и с бутиковото автомобилостроене. За да се разбере защо тази кола изглежда толкова различно от всичко останало на пазара, може би трябва да се вникне във философията на създателите є. Генералният мениджър на проекта Хосеп Рибау, например, започва кариерата си на дизайнер в лондонския "Роял колидж ъв Артс", за да стигне до стилист на някои от превозните средства в последните три серии от сагата "Междузвездни войни". Останалите от екипа, създал Tramontana, имат не по-безинтересна биография, която в крайна сметка ги събира около каталунския автомобил.Както лесно би могло да се предположи, между прототипа, представен миналата година, и реалната кола съществуват някои разлики. Практиката показва, че такива промени обекновено "окастрят" първоначално заявените технически параметри, опростяват конструкцията и профанизират използваните материали в името на намаляване на разходите и спестяване на конструктивни недоразумения. В случая с Tramontana този порочен навик е обърнат с главата надолу. Дакозват го дори само два примера. Според спецификациите от миналата година, каталунската ламя трябваше да се екипира с дванайсетцилиндров двигател с мощност 500 к.с. Реалният автомобил обаче разполага със 720. Изцяло композитнта каросерия, която бе заявена лани, вече е облагородена със... скъпи породи дърво, побирани по желание на клиента. В изработката на купето присъства даже естествена кожа, с каквато са "маншонирани" отворите на носачите на окачването. Вместо да окастрят външния дизайн откъм спъващи подробности като странните фарове пък, каталунците са се заиграли още повече с детайлите. Трябва да се признае, че резултатът си струва. На световната автомобилна сцена в момента няма возило, което даже да напомня за Tramontana. Производителят има намерение това статукво да се запази. След трите коли тази година, през 2007-а ще бъдат сглобени само 6 до 8, а през 2008-а най-много 10-12. Така се свири най-умело по струната на ексклузивността.

За жалост "серийната" Tramontana изненадва онези, които си я харесаха в Женева миналата година, с още една промяна, само че не толкова приятна. Вместо прогнозните 500 000 евро, които каталунците бяха посочили като цена, "вятърът на Дали" духа с 610 000 и не се знае докъде може да отвее...

Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА