Last news in Fakti

21 Февруари, 2009 14:10 569 0

Эстония-1

  • эстония-1

Сега ще ви разкажем за един състезателен автомобил, който се появява на бял свят през 1958 година, но не къде да е, а във Великия Съветски съюз. Това е първият болид на братушките, изцяло проектиран за състезания. Името му първоначално е само Эстония, но впоследствие към него се прибавя и индекс 1.Основно действащо лице зад този проект е инженер с фамилия Сейлер. Той разработва автомобила за период от година и половина. Окончателният проект е приет от Компартията през есента на 1957-а и година по-късно от завода ТОАРЗ излиза екземпляр, готов да участва в международните серии за 500-кубикови автомобили Формула 3.

Състезателният Эстония-1 разполага с пространствена рама от стоманени тръби, на която са монтирани външните панели, изработени от алуминий. Окачването и отпред, и отзад е независимо, ресорно. Колелата са изключително тънки, мотоциклетен тип, а спирачките са барабанни, също заимствани от мотоциклет. Скоростната кутия е взета наготово от “трофеен” Volkswagen, който братушките са “приватизирали” след края на Втората световна война. Самият двигател представлява лека преработка на агрегат от мотоциклет ИМЗ-М52С. Обемът му е 499 см3.

Първият старт на Эстония-1 е през октомври 1958, като автомобилът е управляван лично от неговия създател Сейлер. Следващите две години с този болид се състезават и други съветски пилоти, но той така и не успява да стане лидер във вътрешния шампионат. Поради тази причина в края на 1960-а мотоциклетният агрегат е заменен с доста по-надежден, заимстван от спортния вариант на Москвич 407. Този мотор разполага с четири карбуратора и повишена степен на сгъстяване. Смяната обаче налага и монтиране на радиатора отпред, което от своя страна води до изменение на цялостната форма на болида. Освен това се налага и промяна в окачването, което заради по-голямата маса е значително усилено. Колелата и спирачките също са сменени с такива от лек автомобил. Тази преработка се оказва доста успешна и през 1963 година Эстония-1 печели държавния шампионат. Това обаче се оказва и последната година, в която автомобилът се появява на писта. След това той е заменен от нови модели, носещо същото име, но с различен индекс - 2,3 и т.н. За съжаление днес първият съветски изцяло състезателен автомобил не е запазен.

Радославъ Славчевъ


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА