22 Март, 2010 11:44 42 675 84

Scania New R: Пътят към края на кризата

  • scania-
  • scania new r

Scania демонстрира завидно хладнокръвие в трудни времена. В разгара на кризата тя представя обновената си серия R. Главен акцент при промените е поставен на новата трансмисия Opticriuse и програмата за подпомагане на водача за икономично шофиране, а дизайнерските ретуши върху кабината са съчетани с оптимизиране на аеродинамиката и повече комфорт в кабината.

Свикнал съм да виждам усмихнати лица по автомобилните събития, но скандинавският оптимизъм в централата на Scania ми изглежда някак значително по-откровен от премерения фалш, характерен за медийните и рекламните специалисти. Шведите са нация от устойчиви технократи – дори в разгара на икономическата криза, в епицентъра на негативните резултати, след срива на продажбите в сектора те продължават да гледат позитивно на събитията и дори се шегуват, че при четиридневна работна седмица могат най-после да отделят повече внимание на семейството си. Scania трудно би се разделила с компетентните си специалисти, защото това би било равносилно на рязане на живо месо. Затова в компанията не са съкратили нито един служител на трудов договор, а просто са намалили работното време на определени сектори, защото колкото и да звучи като клише, човешкият фактор е неоценим, а загубите в тази област по никакъв начин не могат да бъдат компенсирани, след като краят на вездесъщата криза вече стане факт. В развойната дейност на автомобилните компании събитията винаги са изпреварващи, а работата, извършвана днес, се материализира след месеци и години.

Предизвикателства

Очевидно най-голямото предизвикателство в условия като днешните е гъвкавата организация на производствения процес, чийто капацитет трябваше временно да бъде намален след продължителен период на непрекъснат растеж. Именно 2009 година бе преломната в това отношение, а начинът, по който се е извършвала производствената реорганизация, създадена в този момент, ще остави горещ отпечатък върху всичко, което се случва през следващите години. Огромният експертен потенциал на компанията в областта на системите за задвижване е безспорен – Scania е единствената фирма, предлагаща серийно двигатели, работещи на дизелов принцип и задвижвани с етанол. Дори ученик в техникум по ДВГ би ви казал, че това е почти невъзможно, но амбициозните инженери на Scania не биха се спрели само защото едно нещо изглежда невъзможно да бъде реализирано на практика. Затова в компанията не престават да работят интензивно върху сложни перспективни проекти с близки и далечни цели в лицето на паралелни хибридни системи, системи за захранване с алтернативни горива и изключително сложните двигатели HCCI – функциониращи с хомогенно смесообразуване и самозапалване, и в този си смисъл хибриди между бензинов и дизелов мотор.

Символики

В представянето на новата серия R на Scania точно в този момент определено има огромна доза символика – и макар в модела да не се e осъществила някаква революция, това, което се случва, е в пълен унисон със събитията от последните месеци. Логиката е ясна, а фокусът е върху намаляването на разхода на гориво и емисиите, превърнали се в лайтмотив на всички производители на камиони през последните години. Този път обаче огромната работа са свършили софтуерните специалисти, както по отношение на новото управление на системата за превключване на предавките Opticruise, така и по отношение на напълно новата програма за подпомагане на шофьора при адаптацията на стила му на шофиране с цел намаляване на разхода на гориво.

Scania Opticruise

Като една от първите автоматизирани предавателни кутии, предлагани на пазара, Scania Opticruise претърпя редица усъвършенствания. След години развойна дейност и развитие концепцията, включваща стандартна механична предавателна кутия с автоматично превключване, е запазена, но новата система е модифицирана с промени в някои от механичните компоненти и напълно нов управляващ софтуер.

Добавена е електрохидравлична система за активиране на иначе конвенционалния съединител – първата по рода си в света. По тази начин системата има възможност за осъществяване на автоматичен режим на работа без необходимост от педал на съединителя, но от Scania обещават, че ще предлагат и версия с педал за задействането му при потегляне, спиране и прецизно маневриране. Изборът остава в ръцете на клиента в зависимост от неговите предпочитания.

Съществената разлика от досегашната система е, че сега при всяко превключване на предавките системата отваря съединителя, докато при предишната този процес се извършваше без такава интервенция, с фино синхронизиране и намаляване до нула на въртящия момент на двигателя с помощта на неговата управляваща електроника. Според конструкторите новата организация на процесите позволява значително съкращаване на процеса на превключване и намаляване на износването на съединителя.  

За прецизността се грижи сложното електронно управление, което изключително добре върши работата си - именно тук идва на помощ не само възможността за прецизно превключване, но и изцяло адаптираният към условията на комфортно и ефективно движение софтуер. Системата позволява намаляване на разхода на гориво дори при неособено опитни водачи, а програмата за превключване е изцяло адаптирана към характеристиките на съответния задвижващ агрегат.

Автоматичният съединител се активира при превключванията, но се отваря и затваря максимално бързо и изцяло без елемент на пробоксуване дори при потегляне, а прецизният синхрон от страна на електрониката помага да се намали износването му. Съществува и режим на работа за маневриране, който дава възможност за изключително фин контрол на работата му и адаптация на управлението на двигателя, както и на реакцията на педала на газта. Този режим се изключва автоматично при увеличаване на скоростта. Ретардерът, от своя страна, ще се предлага като допълнително оборудване, а функцията за задържане при потегляне по наклон Hill Hold е част от стандартното оборудване.

Интелигентен контрол

Както казахме, новата архитектура на предавателната кутия позволява по-интелигентен контрол на превключването на предавките - за да се осигури гладко, безопасно и комфортно движение например, електрониката превключва на неутрална предавка при намаляване от ниска скорост (като например преди светофар), вместо да остави активирана някоя от ниските предавки. След това системата подготвя най-подходящата от тях, която се активира веднага щом се натисне педалът на газта. Стратегията за превключване се настройва в реално време към характеристиките на топографията, взимайки предвид наклона на пътя, теглото на композицията, както и положението на педала за газта (за да се адаптира реакцията на двигателя в зависимост от скоростта, с която се натиска педалът) и ако е необходимо, дори се прескачат някои предавки. За да се запази скоростта и намали разходът на гориво при изкачване на наклон, автоматичният режим извършва ранно превключване на по-ниска предавка – важен елемент от енергоспестяващото уравнение, като се има предвид, че двигателите на Scania са изключително ефективни при високи натоварвания, независимо от оборотите им. Налице е и режим Power, при който се променя стратегията към по-ранно превключване от обичайното, за да се поддържа двигателят в режим на висока мощност.

Интелигентни системи

Като цяло обаче електрониката се стреми да поддържа ниски оборотни режими на двигателя, доколкото това е възможно. При необходимост от бързо ускорение или повече мощност превключването на по-ниски предавки може да се осъществи и с помощта на функцията кик-даун, а ако намаляването на скоростта  може да се поддържа с помощта на ретардера, електрониката предотвратява превключването на по-ниски предавки. Функции като Scania Ecocruise, Hill Hold, Scania Retarder and ACC (адаптивен круз контрол) са хармонично интегрирани в системата, в случай че автомобилът е поръчан с тях, а ако той разполага с последната, превключването на предавките се извършва в зависимост от скоростта на  движещия се отпред автомобил.

Системата е оборудвана със сензори, за които подават сигнал за теглото на  композицията и автоматично адаптират избора на предавка за потегляне, без в това действие да участва водачът. Взаимодействието между Scania Opticruise, системата за потегляне (launch control) и системата за защита на съединителя също има съществен принос в намаляването на износването му. Тя позволява и режим на „разклащане” на автомобила (rocking), който се активира автоматично при нужда. Идентификацията на нужда от такъв режим става чрез сравняване на оборотите на предните и задните колела. В този случай бързото отпускане на педала на газта води до мигновено отваряне на съединителя, позволявайки по този начин на автомобила да се върне назад за нов опит. Тази функция може да стане още по-прецизна в режим на маневриране при много хлъзгав терен, като дава възможност и за отдаване на допълнителна мощност при потегляне на камиона. Едно от най-важните качества на системата е, че още при ниски оборотни режими съединителят се затваря напълно, а оборотите на двигателя при потегляне се определят на базата на данните от гореспоменатите сензори. Разбира се, налице е и възможност за ръчно превключване при желание, като системата се предлага с предавателни кутии с 8, 12 и 12+2 предавки.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 scania V8

    38 9 Отговор
    Просто scania разбират какво да правят до най малката капка гуриво. С тези невероятни системи. Следващият ми камион ще бъде такъв.

    Коментиран от #46, #47

  • 2 живко

    32 9 Отговор
    това е наи добрия камион
  • 3 don niko

    23 4 Отговор
    sledva6tiq mikamion 6te e takav :)
  • 4 georgi

    12 22 Отговор
    ax bog da blagoslovi elektronikata s koqto e nadarena :D samo deto sled 250 000km scaniata za nikav 4ep nestava vdiga razxoda drasti4no elektronikata pravi problemi ... prosto kato novi kato infurmaciqta koqto sa vi dali snimkite e mnogo lesno da kajete 4e e dobar no ne e VOLVO i DAF sa mnogo po dokazalise ot kolkoto scania ! taka 4e molqvi nese izlagaite :)
  • 5 ifchu

    10 14 Отговор
    1vo debela cena 2ro na dalli nekoi shef che zeme takava s malko extri da ne govorim za sichkite 3to nema extri ,,,, obiknoven kamion razlichavashti se samo po forma i kone 4to pochti veche firmite ne davat pari gonqt te kato govedo i nakraq na meseca otgovora na shefa e "e nema " 5to zavisi za kakva relaciq che ti trea 2 kursa do rusia i moe go farlish na 100% che se razglobi celiq 6to ponqtie za kamion spored mene e zdraz udoben i lesen za izpolzvane Scaniq 70% plasmasi samo elektronika i neshto kato se pr..be i visih po patishtata a i kabinate top line ne e ot nai udobnite sravnenie volvo pak za digitalnite tahografi nema govorq

    Коментиран от #40

  • 6 nz

    17 5 Отговор
    az edinstveno Priznavam Scania i Volvo za kamioni i do nqkade Man ina4e sam golqm fen na Scania
  • 7 ifchu

    8 32 Отговор
    ima razlika ot mechti i deistvitelnos, znam samo edin sluchei za chisto nov kamion s ful extri volvo fh16 660pc samo vlekacha e izleznal na 190 000 evro dviji angliq franciq ,tai che tva az sam fen na scania sledtvashtiq mi kamion shte e takav sa mechti, ae nekoi moje da se dokopa do scania ama na dali che e s extri,kakto znaite scania e lubovnicata na shofior malko s neq i bagash krai jena si :D heaheahehaehaeha
  • 8 ifchu

    11 5 Отговор
    vlekacha e kupen ot bg i mislq che sobstvenika mu e ot silistra s varnensi nomer
  • 9 petio

    8 29 Отговор
    palen bokluk, dovolen sam si ot moiq daf xf105.a toa na snimkata sigorno sa go narisuvali za ne pove4e ot 1 den ne se lajete 4e scania e kamion.
  • 10 lud

    6 30 Отговор
    samo daf i nishto dr
  • 11 skase

    23 6 Отговор
    kolegi ne se zablujdavaite dafa na baira 6e mu se ka4a otzad u remarketo s skaniata
  • 12 maistor4eto

    25 3 Отговор
    tova e super kamion4e no ot vytre mnogo me kafi super e evala
  • 13 king of the road

    28 2 Отговор
    scania si e scania
  • 14 king of the road

    24 2 Отговор
    scania e king of the road
  • 15 ha

    5 50 Отговор
    samo IVECO
  • 16 valentin

    26 2 Отговор
    скания волво са номер 1 при камионите това го знае всеки нормален
  • 17 neme poznava6

    21 1 Отговор
    toz "ha" s parodiqta na kamion iveco de se slaga samo Scania i Volvo
  • 18 tiradjiq

    19 1 Отговор
    Ей Сканията е номер 1 камион и е доказано след това е Волво най изражливия че млъкнете ... а не онзи да вика че на 250 000 км. почва да гови и да се е..ва електрониката в фирмата ФОРМУЛА 2 има една скания 143м 500 коня която е по икономична от новите камиона да не кажа и не е само тя недей хвалихте тия ... Дафа е холандска шкода а за ивеко мога да кажа че ивеко пр..ба човеко ...
  • 19 fen na scania

    14 2 Отговор
    ei tva sa kamioni. evala na tiq det gi proizvejdat.
  • 20 karlo

    14 3 Отговор
    abe koito e karal skaniq znae za kakvo stava vapros,a pak koito ne e karal skaniq mi hvalq daf.ne 4e iskam da obidq nqkoi vseki si obi4a kamiona,no za mene dafa si e palna toqga osobeno 105-ta
  • 21 VanKoTo

    7 5 Отговор
    Аз съм вече 19 години шофьор на камион,сега съм на 49, изредил съм всякакви камиони като започнеш от skaniq,volvo,daf,mercedes,renault,iveco,man да стигнеш и чак до peterbilt , и мога да кажа че от Volvo по хубав камион няма, Volvo е страхотен във всичко
  • 22 actrossss

    14 1 Отговор
    kako se se karate koi kamion e nai dobyr nai dobriq kamion e toozi koito izkarva kinti inyche da sedi pred doma i samo da vikam oh che hubav kamion imam ne mi trabva takakche kvo e znachenie ima markata pari da iskarva kakyvtomi dadyt takyv shte karam
  • 23 Чочо ;)

    16 3 Отговор
    и аз съм привърженик на Скания и Волво, най-вече.. последните модели на МАН също са много добри,

    н0 не случайно е измислена поговорката ( новото си е ново)

    така че ако имате възможност карайте една машина до 300 000 - 400 000 даже.. са много и я махайте, някой по-бедничък и току що започващ да и се радва, пък какъвто и да е камион, като е нов няма грешка, освен ИВЕКО де.. те и с найлонките по седалките да са пак скърцат и тракат отвсякъде ! :)
  • 24 skania

    14 3 Отговор
    Skania is da best
  • 25 mana

    7 3 Отговор
    Spored men skania man i volvo sa nai-dobrite vlekachi.
    Razbirase skania e po hubava ot van i ot vatre otkolkoto mana no pak i dvata amiona sa mnogo a ma mnogo dobri vlekchi
  • 26 mana

    9 2 Отговор
    Spored men skania man i volvo sa nai-dobrite vlekachi.
    Razbirase skania e po hubava ot van i ot vatre otkolkoto mana no pak i dvata amiona sa mnogo a ma mnogo dobri vlekchi a tova iveco i reno izobshto ne sa dobri kamioni
  • 27 globetrotter

    17 2 Отговор
    made in Sweden..mislq 4e vsi4ko ostanalo e izli6no..
  • 28 A/S Greece.!

    3 7 Отговор
    Новото си е ново.. но след 300 000 км кфо праим ? даваме куп пари колкото струва да му оправят електрониката :Д а разхода колко се качва не е истина! КОИТО НЕ ЗНАЕ КЪФ КАМИОН ДА КАРА ТОВА СА МАН И ВОЛВО! МАЛАК РАЗХОД, Удобна кабина и лесни за подръжка!!
  • 29 MAN,VOLVO,SCANIA

    7 4 Отговор
    MAN,VOLVO,SCANIA-nai dobrite sred dobrite
  • 30 stefan

    4 3 Отговор
    molq ti se volvo i daf osobeno holandskite kato dafa ne mogat da stignat scania-samo man i scania i mercedes tova e istinski kamion dafa e da si pribira6 ot selo darvata
  • 31 karlo

    4 4 Отговор
    kolko zablodeni hora koito haresvat holanskata shkoda :D abe ako ne vi haresva skaniqta shto i zqpate novostite :) ili vashata rabota e da hvalqte daf a pak me4taete da karate scaniq
  • 32 Миро

    4 2 Отговор
    Абе новия МАН TGX 440,480 също е мн добър камион имал съм възможноста да карам почти от всички марки камиони но да ви кажа най добре е там кадето дават пари и то навреме в момента карам AXOR 1840 euro4 вече е 220 000км
    и никакви дефекти не е давал така че успех с избора :))
  • 33 SCANIA-R

    6 1 Отговор
    az imam edna takava scania i edno volvo mani4ko e no e mo6tno.V bg po4ti ne sa karani po dupkite no znam 4e nqma da lopat i tropat.Po rumanskite pati6ta-ne gi use6tat.Az i moq 6ofior na volvoto karame izvan bg.
  • 34 rosen

    3 2 Отговор
    kolegi karam skania r400 i tova e avtomobila koito do momenta e na 100000km i niama problemi a kolkoto do optikruiza niama po dobar avtomat vbransa.mnogo riadko zaspiva i triabva da mu se pomaga.
  • 35 dankata

    5 2 Отговор
    Според мен най-хубавия камион е мерцедес актрос 1846.480 кс и към 65000 евро чисто нов
  • 36 IVAN

    11 1 Отговор
    Dobria kamion e koito nosi i malko vzima ako iska i kamaz da e
  • 37 ГИЧЕВ

    5 3 Отговор
    SCANIA та си е scania имам 6 скании 4 мана 2 волва значи сканите са мн.по икономични и по здрви от мановете не искам и да чувам за ман, можи сега новия модел на ман да е добир но 4 серия и tga не струват, волвата също са добри малки отклонения ми дават от сканията.Говоря като рентабилнос сканита е наи добра.Имам една скания 96г, а мановете са ми 2000 и 2002 год.не могат да и се сложат нито по разход на гориво нито по вървене нито по разходи за части.КАКВО ДА ПРИКАЗВАМЕ КАКВО МИ ГОВОРИТЕ ЗА МАН.....
  • 38 rs

    4 2 Отговор
    според мен преди да се сравняват камионите требва да се разделят на класове.ЕВРО 2-6 и ВИД НА ДВИГАТЕЛ/,както и начин на използване и особено на подръжка..видно за вс собственик и безпорно е 4е новите модели отстъпват на предишните/КЛАС ЕВРО 3 беше и е мн по успешен от класове 5/и особено от 4/.ако трябва да посо4а камион на 1 место като собственик-категори4но гласувам за ДАФ 95.480,а като шофер съм за ВОЛВО/ЕВРО-3 .460/
  • 39 rs

    5 0 Отговор
    според мен преди да се сравняват камионите требва да се разделят на класове.ЕВРО 2-6 и ВИД НА ДВИГАТЕЛ/,както и начин на използване и особено на подръжка..видно за вс собственик и безпорно е 4е новите модели отстъпват на предишните/КЛАС ЕВРО 3 беше и е мн по успешен от класове 5/и особено от 4/.ако трябва да посо4а камион на 1 место като собственик-категори4но гласувам за ДАФ 95.480,а като шофер съм за ВОЛВО/ЕВРО-3 .460/
  • 40 ванката

    3 1 Отговор

    До коментар #5 от "ifchu":

    ти какво бе това не ти харесва онова. . всичко ново вече е с електроника като не искаш електроника си карай шкодата и си трай
  • 41 DAF 95XF430

    0 9 Отговор
    Vijte kakvo,neznam kakvi kamioni karate am ot Dafa sam mn dovolen.Nisak razhod na gorivo i mn varvi.V Garciq predimno karat Skania i Volvo,no po baira hi4 gi nqma s Dafa samo lqv miga4 i gas.A pri spuskane s retardera,motornata i sistemata na remarketo nqma koi da te prevari spuska se s 95-110km/h!!!!
  • 42 colt

    6 4 Отговор
    DAF 95XF430 -slushai kakvo>ne se spuskai s 110za6toto da ne ti vzemat DAFA.kolkoto do grackite koli!pitai s kolko tona sa????i ako tvoqta SCODA MADARKA e natovarqt s tolkova dali nqma da rodi DAF4ETA??????
  • 43 жж

    7 1 Отговор
    tova e kamiona
  • 44 DAF 95XF430

    1 7 Отговор
    ti ne se pritesnqvai sas kolko puskam,a se pazi da ne tepodbutna na baira.Qsno?26 EU paleta po-850 kg,smqtai gi kakto iska6!!!!!
  • 45 DAF 95XF430

    7 1 Отговор
    A i da znaete 4e s teq kamioni se izkarvat pari!Celta e da dava6 malko a da vzima6 mnogo!!!
  • 46 scania

    6 3 Отговор

    До коментар #1 от "scania V8":

    abe hora nama li sa razberete che scanqta e kamiona samo scaniq i volvo nishto drugo apa kato pochnete s toq daf 95 xf 430 nqma shto po baira pushi kato komin nemoje da varvi gram umam scania 164L 2005g. i veche e na dva milona kilometra i nqma nikakvi problemi s nego tova e kamiona samo skania i volvo su6to sa dobri a daf tova e sapun da se izmiesh dva puti i da go hvurlish za nishto ne stava nama i po krasiv kamion ot scaniata
  • 47 IVAN

    2 2 Отговор

    До коментар #1 от "scania V8":

    nai dobrite tovarni avtomobili sa ot hvecia
  • 48 CHAKALA

    7 2 Отговор
    SCANIA e nai dobriq kamion ot 3 godini karam takav i nqmam nikakvi problemi ....THE BEST SCANIA
  • 49 IVAN

    2 2 Отговор
    niama smisal ot komentar za scania
  • 50 petko

    4 1 Отговор
    mnogo haresvam skania sega spazarih edna 144L V8 530ks 1997god.henger moje li nykoi da mi kaje kakvi nedostataci ima i kakav razhod na gorivo dava v momenta karam daf xf95.480ks.1999god.henger no mnogo haresvam skania i zatova re6ih da y kupy poneje rabotata mi e za hengeri i patuvam samo balkanite makedonia kosovo bosna sarbia 4erna gora.stava li skaniata za tazi balkanska relacia .
  • 51 petko

    10 0 Отговор
    KOLEGI nesporete koi kamion e nai dobar na dne6no vreme ne e vejno kakvo kara6 po vajno e kakvo vzima6 za kolko vreme i km. go vzima6 i do koga 6te go vima6.
  • 52 ?????????

    7 0 Отговор
    Stiga te bee!!!! BACSHISHITE karat na 1.30-1.50 na km.i vozqt 4 dushi!! a niee???????????
  • 53 petko

    10 1 Отговор
    nie vozim za mersi za6toto mnogo slatkari i bani4kari stanaha prevozva4i navzimaha lizingovi kamioni i vozyt za sitni stotinki.
  • 54 petko

    5 2 Отговор
    nakoi moje li da mi dade informacia za skania 144L V8 530ks kak e kato razhod na gorivo i 6to za kamion e da y kupuvam ili ne.BLAGODARY VI!.
  • 55 gi4ev

    6 2 Отговор
    po starite mi kamioni sa scania 143h 450 i 144L 460 i dvata sa 14 litrovi V obrazni i sam mn dovolen i ot dvata nisak razxod na gorivo i mn zravi i spolo4livi motori imat ediniq e na 1700000km drugiq na 140000km ne sam im pravil remon dvigatelite o6te i skorosnite im kutii ne sam butal vse o6te samo deferrencial na 143 pravix skoro.A na 124 na nqkoi sam im pravil i dvigatelite i skorosnite kutii.I varvqt mn.dobre osobeno v baira 6ofirite 6te se zbiqt koi da gi kara
  • 56 MAN FAN

    10 2 Отговор
    Пичове,явно никой от вас не е имал удоволствието да се качи и да покара MAN TGX XXL-кабина,480коня!!!Няма такъв комфорт просто а и разхода е добър;)
  • 57 r500

    4 3 Отговор
    edin fr ima kamion scania,ve4e e na 900 000 hiledi i ne6to ama ne e pravil dosega ni6to osven konsumativi.varvi blizo sas 140
  • 58 gi4ev

    6 0 Отговор
    това дето го караш камиона с 140км не е за хвалене и не мн.нормално.Сканита си здрав и рентабилен камион особено по старите модели сега първите R ки 2004 2005 няма кво да се лъжем доста проблеми създават поне на мен ми създават,но сам разговарл и с други които имат от парвите R и те казват същото
  • 59 Иван

    3 4 Отговор
    Баща ми е шофьор от поне 20 години,сега кара ДАФ 95430 и е много доволен от към разход-33/100 с 30тона товар на него... И всеки негов колега това казва,че Дафовете са много икономични камиони,МАН и Мерцедес не натоварени под 40/100 разход не могат да паднат...За всеки шофьор обаче Скания си е мечта,въпреки че новите модели от R серията насам дават много дефекти в електрониката...
  • 60 MAN FAN

    3 3 Отговор
    Ей като почнете тия рибарски истории за разхода на гориво...Кой харчи много,кой малко-всичко е мн относително;)За пример ще дам пак TGX 18.480,автомат-навън ми харчи около 29/100 с 22тона,а в БГ под 34 не пада...
  • 61 rs

    7 0 Отговор
    новите камиони не могат да направят 1000000 км а като ги вземаме им дават ресурс 16000000 км.връщаме ги на около 700000 и нищо не остава за нас след лизинга/4 г/.не ги хвалете като шофьори а питайте собствениците дето плащат.станаха като лаптопите само отвън са марка а вътре сбирщайн.на Волво се слага Доитц мотор,на Сканиа Р420 -Пакард .развали се шведската магия...така направиха нещата 4е да си по 4есто в сервиза
  • 62 новобранец

    2 5 Отговор
    M.A.N. 18.480 XLX EURO 5...може ли някой да ми каже дали тоя влека4 го бива?километрите му са 485 000,2007 год,автомати4ната скоростна кутия,34 000 евро.

    Коментиран от #64, #68

  • 63 Niki

    4 1 Отговор
    MAN ne po dobre VOLVO ! karam edin na 300 000 e otvoriha mu dvigatel 2 vodni pompi kardan pod 50 razhod trudno po bairite me begat fh12 po 380 konq man a e 470
  • 64 рс

    7 1 Отговор

    До коментар #62 от "новобранец":

    Като цена-км-мотор е изгодно но.това е камион който е излезнал от лизинг и за да се убедиш 4е е стопанисван от МАН сервиз както си му е реда искай сервизна история.виж какви проблеми е имал през лизинга и защо са направени толко малко км за 4 год/около 600 000 км е нормално при сегашните правила за да се изплаща на мин и да има малка пе4алба/.като марка не е за предпо4итане..
  • 65 DAF

    3 8 Отговор
    Само DAF.
  • 66 boxer16v

    0 1 Отговор
    Само смания прави мотори Евро 5 без АД-Блу. Всички други са с ад-блу. Досега V8 с Ад-блу сме нямали проблеми. Всичко идва от Р420 с Ад-блу. или по точно от 2 фирми.
  • 67 martin

    4 3 Отговор
    samo scania i man
  • 68 MAN FAN

    10 0 Отговор

    До коментар #62 от "новобранец":

    Ако камиона има и интардер,това е твоя камион;)
    Цената е добра,стига камиона да е поддържан.
    Този е с новия мотор D26,който според мен е по-добър от D20.
  • 69 новобранец

    2 1 Отговор
    ama INTARDER...D26 COMOON RAIL
  • 70 Anonymous.

    1 6 Отговор
    do MAN FAN aba kolega tova MAN ne e kamion s nego 4ovek samo moje da si kara tur6iite.rakiite i darvata ,samo volvo fh13 480 xl tova e kamion

    Коментиран от #71

  • 71 MAN FAN

    7 0 Отговор

    До коментар #70 от "Anonymous.":

    Всеки си има предпочитания колега:)
    Само дето в кабината на волвото ме хваща клаустрофобия...
    1.86м съм висок;)
    А и леглата са му малки...
    Без лоши чувства;)
  • 72 Skania 124L 470

    4 3 Отговор
    Kolegi mojete li da mi kajete za Skania 124L 470k.s. 2003g. ima retarder.Skorostite uj sa ra4ni ama lost4eto e kato djoistik.Kakv razhod davat i dali nqkoi znae kakvo za stoka e?I zaslujava li si 28 000 lv.
  • 73 Nolimits

    7 2 Отговор
    Nai-dobrite kolega, zaslujava si!
  • 74 stefan

    3 4 Отговор
    SCANIA e maika na VOLVO,SCANIA,VOLVO,MAN
  • 75 MИРО

    5 0 Отговор
    ДО SCANIAL 470 колега точно тази конфигурация на скания не е добра то това е издънката на скания и от скания дори си го признават.Имам една такава и имам мн колеги който имат този модел мн.добър разход върви мн. но мн проблеми дават те са и с две турбини и се збъркваш да сменяш турбини той просто е надут двигателя до 470 коня но дава мн. проблеми и с електрониката казвам ти го от опит не само от моя един 124L470.Това е само за този модел с 470 а иначе мн сам доволен от скания те но не и от този модел.Вземи си 144 v8 има ги 460 530 коня като искаш с голям мотор или 124 420 или 400 мн сам доволен от тях.ЦЕНАТА Е ДОБРА НО СЛЕД ТОВА КОЛКО ЩЕ ТИ СТРУВА
  • 76 IVAN

    0 7 Отговор
    SAS VSI4KITE SI NEDOSTATAZI VOLVO DOKAZA 4E E NAI DOBRIA KAMION !!! POZDRAVI NA VSI4KI RAZBIRA4I .

    Коментиран от #77

  • 77 MAN FAN

    3 1 Отговор

    До коментар #76 от "IVAN":

    И къде доказа Волво,че е най-добрия камион:))
    По-икономичен ли е,по-удобен или не влиза в сервиз:))
  • 78 nikolai

    1 5 Отговор
    horata sa kazali :ima dve marki v sveta ,mercedes i vsi4ki ostanali .za mene ima 2 marki kamioni mercedes i man tga(tgx) ot nemskoto po hubavo nqma
  • 79 nikolai

    4 1 Отговор
    kolega da ima5 da vzema6 i MAN TGX imat evro5 bez adblu
  • 80 ICATA

    0 1 Отговор
    Tova e edin ot kamionite deto nqmat taq Somotana sistema(adblu).
  • 81 lumpus

    11 0 Отговор
    скания-----
    висока тежка кабина, проблеми с възглавниците на кабината,
    слабо шаси с корозия( повечето скании имат пукнатини по задната греда на шасито, иначе добър икономичен двигател, при v8 проблем с дюзите и помпата, препоръки (добра нафта и масло),добър и мощен ретардер, внимавайте за километри (повечето са над 1000000) в скания го засичат веднага!!!!!
    гледайте за течове от хидравликата и гарнитури, по принцип работят идеално, при гаснене на трябва да има трисане.....иначе проблем.
    скания до 2000 година са идеални 124,144 R СА УНИКАЛНИ С ГОЛЯМ МОТОР. ДАНО САМ БИЛ ПОЛЕЗЕН
  • 82 do_lapetata

    1 0 Отговор
    kogato scania po4nat da proizvejdat kamioni v usa togava 6te e nai dobrata skapaa podrajka visok razxod ne udobna...
  • 83 rosen

    2 0 Отговор
    kolegi az karam r 400 s optikruz vece 200000 i niama nikakav problem retardera e neveroiaten a vibraciite i suma sa neulovimi.skoro karah volvo i sift za men na skania avtomata e po dobar a i kamoina e s po hubava kabina i e po udobna licno moe mnenie
  • 84 Scania

    0 0 Отговор
    Samo scania i volvo vsi4ko drugo e edno golqmo l..no !!!!!!!!!