Scania демонстрира завидно хладнокръвие в трудни времена. В разгара на кризата тя представя обновената си серия R. Главен акцент при промените е поставен на новата трансмисия Opticriuse и програмата за подпомагане на водача за икономично шофиране, а дизайнерските ретуши върху кабината са съчетани с оптимизиране на аеродинамиката и повече комфорт в кабината.
Свикнал съм да виждам усмихнати лица по автомобилните събития, но скандинавският оптимизъм в централата на Scania ми изглежда някак значително по-откровен от премерения фалш, характерен за медийните и рекламните специалисти. Шведите са нация от устойчиви технократи – дори в разгара на икономическата криза, в епицентъра на негативните резултати, след срива на продажбите в сектора те продължават да гледат позитивно на събитията и дори се шегуват, че при четиридневна работна седмица могат най-после да отделят повече внимание на семейството си. Scania трудно би се разделила с компетентните си специалисти, защото това би било равносилно на рязане на живо месо. Затова в компанията не са съкратили нито един служител на трудов договор, а просто са намалили работното време на определени сектори, защото колкото и да звучи като клише, човешкият фактор е неоценим, а загубите в тази област по никакъв начин не могат да бъдат компенсирани, след като краят на вездесъщата криза вече стане факт. В развойната дейност на автомобилните компании събитията винаги са изпреварващи, а работата, извършвана днес, се материализира след месеци и години.
Предизвикателства
Очевидно най-голямото предизвикателство в условия като днешните е гъвкавата организация на производствения процес, чийто капацитет трябваше временно да бъде намален след продължителен период на непрекъснат растеж. Именно 2009 година бе преломната в това отношение, а начинът, по който се е извършвала производствената реорганизация, създадена в този момент, ще остави горещ отпечатък върху всичко, което се случва през следващите години. Огромният експертен потенциал на компанията в областта на системите за задвижване е безспорен – Scania е единствената фирма, предлагаща серийно двигатели, работещи на дизелов принцип и задвижвани с етанол. Дори ученик в техникум по ДВГ би ви казал, че това е почти невъзможно, но амбициозните инженери на Scania не биха се спрели само защото едно нещо изглежда невъзможно да бъде реализирано на практика. Затова в компанията не престават да работят интензивно върху сложни перспективни проекти с близки и далечни цели в лицето на паралелни хибридни системи, системи за захранване с алтернативни горива и изключително сложните двигатели HCCI – функциониращи с хомогенно смесообразуване и самозапалване, и в този си смисъл хибриди между бензинов и дизелов мотор.
Символики
В представянето на новата серия R на Scania точно в този момент определено има огромна доза символика – и макар в модела да не се e осъществила някаква революция, това, което се случва, е в пълен унисон със събитията от последните месеци. Логиката е ясна, а фокусът е върху намаляването на разхода на гориво и емисиите, превърнали се в лайтмотив на всички производители на камиони през последните години. Този път обаче огромната работа са свършили софтуерните специалисти, както по отношение на новото управление на системата за превключване на предавките Opticruise, така и по отношение на напълно новата програма за подпомагане на шофьора при адаптацията на стила му на шофиране с цел намаляване на разхода на гориво.
Scania Opticruise
Като една от първите автоматизирани предавателни кутии, предлагани на пазара, Scania Opticruise претърпя редица усъвършенствания. След години развойна дейност и развитие концепцията, включваща стандартна механична предавателна кутия с автоматично превключване, е запазена, но новата система е модифицирана с промени в някои от механичните компоненти и напълно нов управляващ софтуер.
Добавена е електрохидравлична система за активиране на иначе конвенционалния съединител – първата по рода си в света. По тази начин системата има възможност за осъществяване на автоматичен режим на работа без необходимост от педал на съединителя, но от Scania обещават, че ще предлагат и версия с педал за задействането му при потегляне, спиране и прецизно маневриране. Изборът остава в ръцете на клиента в зависимост от неговите предпочитания.
Съществената разлика от досегашната система е, че сега при всяко превключване на предавките системата отваря съединителя, докато при предишната този процес се извършваше без такава интервенция, с фино синхронизиране и намаляване до нула на въртящия момент на двигателя с помощта на неговата управляваща електроника. Според конструкторите новата организация на процесите позволява значително съкращаване на процеса на превключване и намаляване на износването на съединителя.
За прецизността се грижи сложното електронно управление, което изключително добре върши работата си - именно тук идва на помощ не само възможността за прецизно превключване, но и изцяло адаптираният към условията на комфортно и ефективно движение софтуер. Системата позволява намаляване на разхода на гориво дори при неособено опитни водачи, а програмата за превключване е изцяло адаптирана към характеристиките на съответния задвижващ агрегат.
Автоматичният съединител се активира при превключванията, но се отваря и затваря максимално бързо и изцяло без елемент на пробоксуване дори при потегляне, а прецизният синхрон от страна на електрониката помага да се намали износването му. Съществува и режим на работа за маневриране, който дава възможност за изключително фин контрол на работата му и адаптация на управлението на двигателя, както и на реакцията на педала на газта. Този режим се изключва автоматично при увеличаване на скоростта. Ретардерът, от своя страна, ще се предлага като допълнително оборудване, а функцията за задържане при потегляне по наклон Hill Hold е част от стандартното оборудване.
Интелигентен контрол
Както казахме, новата архитектура на предавателната кутия позволява по-интелигентен контрол на превключването на предавките - за да се осигури гладко, безопасно и комфортно движение например, електрониката превключва на неутрална предавка при намаляване от ниска скорост (като например преди светофар), вместо да остави активирана някоя от ниските предавки. След това системата подготвя най-подходящата от тях, която се активира веднага щом се натисне педалът на газта. Стратегията за превключване се настройва в реално време към характеристиките на топографията, взимайки предвид наклона на пътя, теглото на композицията, както и положението на педала за газта (за да се адаптира реакцията на двигателя в зависимост от скоростта, с която се натиска педалът) и ако е необходимо, дори се прескачат някои предавки. За да се запази скоростта и намали разходът на гориво при изкачване на наклон, автоматичният режим извършва ранно превключване на по-ниска предавка – важен елемент от енергоспестяващото уравнение, като се има предвид, че двигателите на Scania са изключително ефективни при високи натоварвания, независимо от оборотите им. Налице е и режим Power, при който се променя стратегията към по-ранно превключване от обичайното, за да се поддържа двигателят в режим на висока мощност.
Интелигентни системи
Като цяло обаче електрониката се стреми да поддържа ниски оборотни режими на двигателя, доколкото това е възможно. При необходимост от бързо ускорение или повече мощност превключването на по-ниски предавки може да се осъществи и с помощта на функцията кик-даун, а ако намаляването на скоростта може да се поддържа с помощта на ретардера, електрониката предотвратява превключването на по-ниски предавки. Функции като Scania Ecocruise, Hill Hold, Scania Retarder and ACC (адаптивен круз контрол) са хармонично интегрирани в системата, в случай че автомобилът е поръчан с тях, а ако той разполага с последната, превключването на предавките се извършва в зависимост от скоростта на движещия се отпред автомобил.
Системата е оборудвана със сензори, за които подават сигнал за теглото на композицията и автоматично адаптират избора на предавка за потегляне, без в това действие да участва водачът. Взаимодействието между Scania Opticruise, системата за потегляне (launch control) и системата за защита на съединителя също има съществен принос в намаляването на износването му. Тя позволява и режим на „разклащане” на автомобила (rocking), който се активира автоматично при нужда. Идентификацията на нужда от такъв режим става чрез сравняване на оборотите на предните и задните колела. В този случай бързото отпускане на педала на газта води до мигновено отваряне на съединителя, позволявайки по този начин на автомобила да се върне назад за нов опит. Тази функция може да стане още по-прецизна в режим на маневриране при много хлъзгав терен, като дава възможност и за отдаване на допълнителна мощност при потегляне на камиона. Едно от най-важните качества на системата е, че още при ниски оборотни режими съединителят се затваря напълно, а оборотите на двигателя при потегляне се определят на базата на данните от гореспоменатите сензори. Разбира се, налице е и възможност за ръчно превключване при желание, като системата се предлага с предавателни кутии с 8, 12 и 12+2 предавки.
22 Март, 2010 11:44 42 675 84
Scania New R: Пътят към края на кризата
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 scania V8
Коментиран от #46, #47
15:51 08.09.2011
2 живко
15:51 08.09.2011
3 don niko
15:51 08.09.2011
4 georgi
15:51 08.09.2011
5 ifchu
Коментиран от #40
15:51 08.09.2011
6 nz
15:51 08.09.2011
7 ifchu
15:51 08.09.2011
8 ifchu
15:51 08.09.2011
9 petio
15:51 08.09.2011
10 lud
15:51 08.09.2011
11 skase
15:51 08.09.2011
12 maistor4eto
15:51 08.09.2011
13 king of the road
15:51 08.09.2011
14 king of the road
15:51 08.09.2011
15 ha
15:51 08.09.2011
16 valentin
15:51 08.09.2011
17 neme poznava6
15:51 08.09.2011
18 tiradjiq
15:51 08.09.2011
19 fen na scania
15:51 08.09.2011
20 karlo
15:51 08.09.2011
21 VanKoTo
15:51 08.09.2011
22 actrossss
15:51 08.09.2011
23 Чочо ;)
н0 не случайно е измислена поговорката ( новото си е ново)
така че ако имате възможност карайте една машина до 300 000 - 400 000 даже.. са много и я махайте, някой по-бедничък и току що започващ да и се радва, пък какъвто и да е камион, като е нов няма грешка, освен ИВЕКО де.. те и с найлонките по седалките да са пак скърцат и тракат отвсякъде ! :)
15:51 08.09.2011
24 skania
15:51 08.09.2011
25 mana
Razbirase skania e po hubava ot van i ot vatre otkolkoto mana no pak i dvata amiona sa mnogo a ma mnogo dobri vlekchi
15:51 08.09.2011
26 mana
Razbirase skania e po hubava ot van i ot vatre otkolkoto mana no pak i dvata amiona sa mnogo a ma mnogo dobri vlekchi a tova iveco i reno izobshto ne sa dobri kamioni
15:51 08.09.2011
27 globetrotter
15:51 08.09.2011
28 A/S Greece.!
15:51 08.09.2011
29 MAN,VOLVO,SCANIA
15:51 08.09.2011
30 stefan
15:51 08.09.2011
31 karlo
15:51 08.09.2011
32 Миро
и никакви дефекти не е давал така че успех с избора :))
15:51 08.09.2011
33 SCANIA-R
15:51 08.09.2011
34 rosen
15:51 08.09.2011
35 dankata
15:51 08.09.2011
36 IVAN
15:51 08.09.2011
37 ГИЧЕВ
15:51 08.09.2011
38 rs
15:51 08.09.2011
39 rs
15:51 08.09.2011
40 ванката
До коментар #5 от "ifchu":
ти какво бе това не ти харесва онова. . всичко ново вече е с електроника като не искаш електроника си карай шкодата и си трай15:51 08.09.2011
41 DAF 95XF430
15:51 08.09.2011
42 colt
15:51 08.09.2011
43 жж
15:51 08.09.2011
44 DAF 95XF430
15:51 08.09.2011
45 DAF 95XF430
15:51 08.09.2011
46 scania
До коментар #1 от "scania V8":
abe hora nama li sa razberete che scanqta e kamiona samo scaniq i volvo nishto drugo apa kato pochnete s toq daf 95 xf 430 nqma shto po baira pushi kato komin nemoje da varvi gram umam scania 164L 2005g. i veche e na dva milona kilometra i nqma nikakvi problemi s nego tova e kamiona samo skania i volvo su6to sa dobri a daf tova e sapun da se izmiesh dva puti i da go hvurlish za nishto ne stava nama i po krasiv kamion ot scaniata15:51 08.09.2011
47 IVAN
До коментар #1 от "scania V8":
nai dobrite tovarni avtomobili sa ot hvecia15:51 08.09.2011
48 CHAKALA
15:51 08.09.2011
49 IVAN
15:51 08.09.2011
50 petko
15:51 08.09.2011
51 petko
15:51 08.09.2011
52 ?????????
15:51 08.09.2011
53 petko
15:51 08.09.2011
54 petko
15:51 08.09.2011
55 gi4ev
15:51 08.09.2011
56 MAN FAN
15:51 08.09.2011
57 r500
15:51 08.09.2011
58 gi4ev
15:51 08.09.2011
59 Иван
15:51 08.09.2011
60 MAN FAN
15:51 08.09.2011
61 rs
15:51 08.09.2011
62 новобранец
Коментиран от #64, #68
15:51 08.09.2011
63 Niki
15:51 08.09.2011
64 рс
До коментар #62 от "новобранец":
Като цена-км-мотор е изгодно но.това е камион който е излезнал от лизинг и за да се убедиш 4е е стопанисван от МАН сервиз както си му е реда искай сервизна история.виж какви проблеми е имал през лизинга и защо са направени толко малко км за 4 год/около 600 000 км е нормално при сегашните правила за да се изплаща на мин и да има малка пе4алба/.като марка не е за предпо4итане..15:51 08.09.2011
65 DAF
15:51 08.09.2011
66 boxer16v
15:51 08.09.2011
67 martin
15:51 08.09.2011
68 MAN FAN
До коментар #62 от "новобранец":
Ако камиона има и интардер,това е твоя камион;)Цената е добра,стига камиона да е поддържан.
Този е с новия мотор D26,който според мен е по-добър от D20.
15:51 08.09.2011
69 новобранец
15:51 08.09.2011
70 Anonymous.
Коментиран от #71
15:51 08.09.2011
71 MAN FAN
До коментар #70 от "Anonymous.":
Всеки си има предпочитания колега:)Само дето в кабината на волвото ме хваща клаустрофобия...
1.86м съм висок;)
А и леглата са му малки...
Без лоши чувства;)
15:51 08.09.2011
72 Skania 124L 470
15:51 08.09.2011
73 Nolimits
15:51 08.09.2011
74 stefan
15:51 08.09.2011
75 MИРО
15:51 08.09.2011
76 IVAN
Коментиран от #77
15:51 08.09.2011
77 MAN FAN
До коментар #76 от "IVAN":
И къде доказа Волво,че е най-добрия камион:))По-икономичен ли е,по-удобен или не влиза в сервиз:))
15:51 08.09.2011
78 nikolai
15:51 08.09.2011
79 nikolai
15:51 08.09.2011
80 ICATA
15:51 08.09.2011
81 lumpus
висока тежка кабина, проблеми с възглавниците на кабината,
слабо шаси с корозия( повечето скании имат пукнатини по задната греда на шасито, иначе добър икономичен двигател, при v8 проблем с дюзите и помпата, препоръки (добра нафта и масло),добър и мощен ретардер, внимавайте за километри (повечето са над 1000000) в скания го засичат веднага!!!!!
гледайте за течове от хидравликата и гарнитури, по принцип работят идеално, при гаснене на трябва да има трисане.....иначе проблем.
скания до 2000 година са идеални 124,144 R СА УНИКАЛНИ С ГОЛЯМ МОТОР. ДАНО САМ БИЛ ПОЛЕЗЕН
15:51 08.09.2011
82 do_lapetata
15:51 08.09.2011
83 rosen
15:51 08.09.2011
84 Scania
13:18 06.01.2012