Last news in Fakti

25 Февруари, 2011 11:19 11 216 36

Подкараха кола със силата на мисълта

  • emotiv

Учени от Свободния берлински университет опровергаха мнението, че телекинезата съществува само в научната фантастика. От 2006 г. насам екип с името AutoNOMOS разработва системи за автономно управление на автомобили без водач. В началото на новата година германските учени са успели да накарат кола да

завива, ускорява и намалява чрез команди, подавани директно от мозъка

на шофьора.
Програмата BrainDriver е резултат от неколкогодишните опити на немците да управляват автомобил с помощта на iPhone, iPad и устройства за следене на погледа. Новата им тестова кола MadeInGermany на базата на Volkswagen Passat обаче може да се кара само със силата на мисълта. Разработка има само експериментален характер и засега е много далеч от реално приложение в практиката, но показва, че подобни технологии са съвсем постижими.
Мозъчната дейност на водача се регистрира от специално устройство за главата. То е

проектирано от американската компания Emotiv за електронни игри

и разполага с електроенцефалографски сензори. Водачът трябва да премине курс по овладяване на техниката за управление, в който се научава да движи виртуален предмет на екрана на лаптоп. Всяко действие съответства на определен тип мозъчна дейност, която софтуерът на BrainDriver асоциира с конкретни команди ¦ завой наляво, надясно, ускоряване, спиране и т.н.
Немският екип е тествал системата на бившето берлинско летище “Темпелхоф”. На заснетото по време на експеримента филмче се вижда как шофьор управлява тестовия автомобил

в стил Йода без да докосва нито волана, нито други контролни уреди

От AutoNOMOS отчитат, че колата реагира с леко забавяне на подаваните команди, и предупреждават любителите на високи технологии да не опитват същото. Постижението им има значение не само за развитието в областта на автономното движение на автомобили. Такъв тип неинвазивен мозъчен итнерфейс би бил от особена полза за инвалиди и парализирани хора.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Дошо

    7 50 Отговор
    Еееееегати Патаса мен.....добре, че е той, че друга кола нямаше да може да прави такива работи.Маааалееи извънземен автомобил е това.Made in Germany.Германците направиха и неуправляем автомобил лелееее

    Коментиран от #18

  • 2 Дошо

    6 45 Отговор
    Еееееегати Патаса мен.....добре, че е той, че друга кола нямаше да може да прави такива работи.Маааалееи извънземен автомобил е това.Made in Germany.Германците направиха и неуправляем автомобил лелееее

    Коментиран от #5

  • 3 lolo

    28 4 Отговор
    Няма ли да млъкнеш най накрая?Чети ,помисли преди да кажеш нещо.Хората са написали статия ти пак картинки гледаш.Да не започнеш пак с опалквания за въображаемото си Ауди?Ако не е въображаемо то е някоя едвам дишаща италианка избрана от теб заради хубавите джанти.Това ,че си балък и някой "батко" със сладки приказки ти е продал "най-запазеното" Ауди за 2000лв. не е наш проблем ,че всички твои приятели са ти се смяли ,че си купил най-счупеното Ауди на планетата пак не е наш проблем.Продължавай да си изграждаш мнения базирани на Need for speed и клиповете във Vbox7.com.Ако имаше с какво да мислиш досега умствено да си се изморил да пишеш глупости.Факта ,че продължаваш с комплексарските си излияния показва що за човек си.Единственото позитивно нещо в писанията ти е ,че те носят смях сред читателите ,като показват колко ограничен може да бъде невежия индивид.
  • 4 marto

    15 3 Отговор
    Ти само му виж името, какво повече да коментираме :D
  • 5 scar

    16 14 Отговор

    До коментар #2 от "Дошо":

    Пасат може и да не е най-добрият автомобил, впрочен със сигурност не е, но германските инженери са най-иновативните по отношения на автомобилите. Вярно е че в последно време голяма част от премиум марките дефектират, но според мен това се дължи на иновативните им решения. Ако искаш да разбереш какво развитие предстои в колите от среден клас, погледни например актулната s класа.
  • 6 koz

    9 6 Отговор
    Аз нямам къде да погледна актуална S класа за това може ли нахвърлиш няколко интересни иновации че ми стана интересно какво са измислили
  • 7 scar

    2 3 Отговор
    http://www.automedia.bg/news/article_11145.html
  • 8 JS

    30 0 Отговор
    Ами ако возилото попадне в главата на празноглавец?
    Че такива има доста... :)

    Коментиран от #9, #10

  • 9 Nirvana

    16 0 Отговор

    До коментар #8 от "JS":

    Получава се неизбежна катастрофа. :д
  • 10 Ich bin Deutche

    8 1 Отговор

    До коментар #8 от "JS":

    все пак те подлагат на обучение преди да имаш право да караш такава кола и плюс това не мисля че скоро в България ще има такива "екстри"
  • 11 izvunzemen

    11 11 Отговор
    СВОБОДНА МИСЪЛ НЕМА !
    СВОБОДНА МИСЪЛ НЕМА !
    ПРАВИТЕЛСТВОТО КОНТРОЛИРА МИСЪЛТА.
    ЗАЕДНО С КОРПОРАЦИИТЕ НА КОЙТО СЛУЖИ.

    СЕГА ПРАВА ОГРОМНА АНТЕНА И ЩЕ ПУСНА СИГНАЛ ДО КОСМОСА !
    ЩЕ ДОКАРАМ ПОМОЩ ОТ ЗВЕЗДИТЕ
    И ЩЕ ВИДИТЕ ВИЕ - КОН БОБ ЯДЕ ЛИ !!!
    ухахахаааааааааааааа
    ХА ХА ХА ХААА :-] :-] :-] :-] :-] :-] :-]
  • 12 Петър

    10 2 Отговор
    Един съвет към теб пич..наистина искаме да видим някое мнение на хора ,които разбират...ти дори предполагам не си барал и волан...освен този,пластмасовия за need for speed..Знам ,че ще го прочетеш,знам че няма и да се обидиш...темерущината лъха от теб!!!!
    P.S: провери за някоя правописна грешка...предполагам имаш и електронен речник..:D:D:D

    Коментиран от #13

  • 13 Дошо

    9 13 Отговор

    До коментар #12 от "Петър":

    К'ви хора дето разбират търсиш тука бе?Има ама са 2-3 и аз разбира се.Останалите сте лапетии дето фантазират, че карат скъпи Мерцедеси.
  • 14 Georgi ot Lulin

    2 6 Отговор
    prostotii
  • 15 gan4u

    8 0 Отговор
    Конкретната статия не ми се коментира, коректив на никой нямам желание да ставам! Коментирам тук само когато смятам, че мога да изкажа мнение по въпросният материал, но виждам, че тук има хора, които пишат за щяло и нещяло, ей така да си чешат езиците и да дрънкат глупории без никаква умисъл, познания или отношение.........ДОСТАТЪЧНО ПОКАЗАТЕЛНИ СА ПРАВОПИСНИТЕ ГРЕШКИ, КОИТО ДОПУСКАТ НА ЕЛЕМЕНТАРНИ ДУМИ!!!
  • 16 PK

    3 3 Отговор
    Gouf
  • 17 Prelude

    3 1 Отговор
    В сайта на Емотив се казва че устройството е достъпно само за потребители в Щатите, странно как германците са го пипнали.
    Май е още рано да се вгражда в автомобили :)
    http://www.youtube.com/watch?v=bVyO8RnDUoY&feature=related
  • 18 user

    10 14 Отговор

    До коментар #1 от "Дошо":

    Дошко - пали ли нисанчето на студа ? Нещо си нервен, че японците не са го изобретили а ? Че те друго освен да колят делфини и да убиват китове не могат ! Нищо не са дали на автомобилостроенето - само се опитват да усъвършенстват създаденото от Германците - прочети по въпроса ! Да, на Пасат е монтирано устройството - ако беше на нисан нямаше да се разбере защо колата не тръгва - дали заради липсата на мисъл в шофьора или от липсата на инженерна мисъл в създателите му отвъд океана ! А ти провери ли дали нямате отново сервизна акция да ви подменят дефектните компоненти на съвършенните коли ? Защото нямам спомен Пасат да е привикван за сервизна акция, нищо че не е съвършен като японските, да ги наречем автомобилни устройства ! Евтинко да е - нали това е девизът ! Хитрец си ти ...

    Коментиран от #21

  • 19 Prelude

    8 7 Отговор
    "Защото нямам спомен Пасат да е привикван за сервизна акция"
    - Защото не би било новина та да го показват по телевизията.

    2007 - около 1 500 000 изтеглени пасата
    http://www.automotive.com/2005/12/volkswagen/passat/recalls/index.html
  • 20 mdaa

    11 1 Отговор
    Подкарали го със силата на мисълта !!! Жестоко , тая кола в България изобщо нама опасност да тръгне , каквито мислители преобладават тука ...
  • 21 Ейй, Мишш

    1 0 Отговор

    До коментар #18 от "user":

    Ба, беки гачи ко лее..Ти пъ чък пъ толква..Сарафовите бъхтат с баща им...Васе, ко ?
  • 22 Слави

    14 0 Отговор
    Пълни глупости, никой не е подкарал кола със силата на мисълта, това не е телекинеза. Телекинезата е когато вместо гориво колата ползва мисълта, телекинезата е нещо съвсем различно от това което показват. Един истински телекинетик ще може да управлява самата същност на материята....... и придвижването с автомобил ще е абсолютно ненужно.
    Това което са направили е управление на кола с мозъчен интерфейс. А това нещо не е някакво неверояно постижение, от години се работи по тази технология и мозъчния интерфейс не е нещо ново.
    Казвам всичко това защото разликата между телекинезата и мозъчния интерфейс е от земята до небето и в никакъв случай не трябва да се прави паралел между двете. Никъде по западните сайтове не пише че колата се задвижва със силата на мисълта, а на всякъде пише че се управлява через мисъл. Но тук пак някакъв хайп искат да предизвикат като превеждат неправилно..... можеби нарочно.

    Коментиран от #24

  • 23 ВАЛ

    1 1 Отговор
    Ако можеше със силата на мисълта да изпраскаме "реално" някоя красавица ... голям секс щеше да падне.
  • 24 Prelude

    4 2 Отговор

    До коментар #22 от "Слави":

    Ти вярваш ли, че съсществува "истински телекинетик"?
  • 25 pfgffffff

    7 1 Отговор
    ei pasate oi pasate, bomba - diuza si ti bate, u6 si hubava kola, men ostavq6 ti v kalta, kolko 4estno e tova? nemska stro6ena brakma :)! prolet smenqm bobma-diuza, lqtos klapani po bluza, esenta smenih glava, no pasatq ot priustta az nikogi6 nebih ostavil, si4kite pari4ki v porsche bg 6te si zabravq :) vinagi 6te spomnqm az, dizelovia ti glas,glas na drakon no bez turbo, kva kola si ti ma k.... !
  • 26 hamar

    1 2 Отговор
    xaxxa pasat po skoro korab pak i koga 6vabata e pravil koli a nikoga pomislete si vsi4ki viee kakva tehnika imate u vas i ako nqkoi mi kaje 4e nqma ne6to japonsko u tqh zna4i laje japan e nomer 1 navsqkade ne samo v kolite zapomnete go
  • 27 mitaka

    4 5 Отговор
    Avee kvoto i da si govorite germancite sa si germanci nedeite da gi sravnqvate sas nqkvi sme6ni j1lti mijiturki. Tez koli sa pravqt za dalag p1t i da izd1rjat s godini. Bila qponska tehnikata ave sulio karai si s4upenata qponska karu4ka i nedei mnogo da znai6 ;)

    Коментиран от #32

  • 28 тъпия селяк

    3 2 Отговор
    И ако си някой тъп немеш откина
  • 29 hamar

    2 3 Отговор
    xaxxa pasat po skoro korab pak i koga 6vabata e pravil koli a nikoga pomislete si vsi4ki viee kakva tehnika imate u vas i ako nqkoi mi kaje 4e nqma ne6to japonsko u tqh zna4i laje japan e nomer 1 navsqkade ne samo v kolite zapomnete go

    Коментиран от #31

  • 30 A.k.

    2 4 Отговор
    Neznam zashto Nisan e marka otpredi 22 godini interestno mi e zashto 1979 godina sa si smenili imeto ot DATSUN na NISAN,moje bi sega e vreme pak da go napraviat,ta da ima oshte balaburnici da si kupiat japan tarataiki

    Коментиран от #34

  • 31 nikoi

    2 7 Отговор

    До коментар #29 от "hamar":

    6VABITE SA NAI DOBRI, QPONCITE SA KARALI, KRADUT I MOJE BI 6TE PRODULJAVAT DA KRADUT IDEI...TE NE SA IZMISLILI NE6TATA PROSTO POLZVAT IDEITE- TOVA E
    , A ZA TOVA 4E TV-TO TI ILI DVD-TO TI E QPONSKO.. TAKA E KATO SI BEDEN DA SI VZEME6 GERMANSKO I KA4ESTVENO...

    Коментиран от #35

  • 32 haha

    2 2 Отговор

    До коментар #27 от "mitaka":

    BRAVO
  • 33 Kiro

    1 1 Отговор
    Това е добре, но как ще се реши проблема с колко трябва да завие,защото завоите не са еднакви :)
  • 34 ddinchev

    3 1 Отговор

    До коментар #30 от "A.k.":

    Не знам как се дефинира автомобил като "таратайка", но карам Honda Accord 2004 дизел, която за 190 000 изминати км единствените нефабрични части по нея са 2 предни тампона от по 50лв и 4 задни тампона от по 25лв. Не е влизала нито веднъж в сервиз за нещо различно от обслужване. Преди това карах VW Passat 4 на 200 000км последно. Не знам какво не съм сменял по нея - амортесьори, карета, носачи, шарнири, проблеми с алтернатора, съединител (айде да кажем то е консуматив), проблеми по електрониката и интериора (като да ми се късат на два пъти жила на врътките за климатик/парно и вентилатора заради които уж всичко разглабяли и съм удрял по 100лв за труд). Два пъти тая кола ме е оставяла да викам пътна помощ.

    И друг път съм казвал - който има пари и нерви, да си взима мечтаната немска машина - аз съм се парил, вуйчо ми се е парил, баща ми и той вече повярва, че имало и хубаво и ще взима Мазда. Аз исках просто да карам, за това си взех японска кола.
  • 35 TeodorM

    7 1 Отговор

    До коментар #31 от "nikoi":

    Има интернет и Уикипедиа и всеки може да погледне, колко много неща в света на електрониката са измислени от японци. Не виждам защо трябва да се се спекулира с това. Особенно в домашни и персонални електронни устройства. Включително и автомобилостроенето. Германците също са измислили много неща и те също не трябва да се подценяват. В момента нещата се изменят толкова бързо, че е нормално все някой да е по-напред от другите, но за кратко. Не е като едно време да изкокнеш напред и да си там с години. И германците крадат, не са само японците. Всички крадат. Въпроса е кой, ще го направи по-добре. Дреме ми на мен, кой от кой откраднал, стига да е читаво.
  • 36 Тодор

    2 0 Отговор
    Много интересни хора сте. Учените са се опитали да напрят нещо полезно, нещо иновативно, а вие само се хапете кои коли били по-добри и не знам какво си. Затова сме на това дередже, щото немците си правят нещата и не им пука, а българите само знаем да плюем другите.

    Все едно да седя безработен вкъщи и да се смея на комшията, че ходи на работа и да изкарва пари.


    А по спора с колите- Миналата година си продадох Пасата 1995 и купих Нисан Микра 2006 и какво да ви кажа. Вярно, че Микрата е много здрава и нищо засега не и се е повредило, но просто ми липсва комфорта и ширината на Пасата.