На пръв поглед камионът ЗИЛ-131 не се различава много от десетките други подобни превозни средства. ЗИЛ-131 е съветски военно-транспортен камион, който е сходен с добре познатият ни от близкото минало цивилен ЗиЛ-130. Всъщност обаче в дизайна на модела 131 има много интересни малки неща, за чието съществуване повечето хора дори не знаят. Сега ще ви разкажем за част от тях.
Производството на камиони ЗИЛ-131 започва през далечната 1966 година. Първоначално машината е създадена за въоръжените сили на Съветския съюз, но по-късно намира най-широко приложение в националната икономика. Първата интересна характеристика на ЗиЛ-131 е предната ос, която е с възможност за заключване. Днес има всъдеходи, които правят това нещо абсолютно неусетно и автоматично, но за 1966 г. това е истински пробив. Още по-интересен е фактът, че предната ос може да се заключва със специален превключвател, разположен в кабината. Пневматиката прави възможно това само с натискане на един лост.
Следващата интересна особеност на ЗиЛ-131 е наличието на заключване за две предавки: по-специално втората и четвъртата. С тази система не са оборудвани всички такива камиони, но повечето са. Заключване на трансмисията е необходимо, за да се повиши безопасността на камиона при спускане по стръмен наклон. Функцията е полезна и при шофиране в трудни терени. Това заключване предотвратява произволното превключване на предавки.
Друга интересна функция е допълнителната ключалка за запалване. Да, ЗиЛ-131 има две! Вторият ключ за запалване е резервна система PC331, проектирана в случай, че главният електронен комуникатор започне да се поврежда. PC331 може да се активира директно от кабината. Вярно е, че е препоръчително да се използва само в наистина критични ситуации. Работата е там, че принципът на втората ключалка за запалване се основава на електромагнитно реле. Изводът е, че използването му в никакъв случай не е безвредно за двигателя.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 msc
Коментиран от #97
15:37 03.11.2021
2 Ейййййй
15:39 03.11.2021
3 Шофер
Коментиран от #185
15:43 03.11.2021
4 гениално
Коментиран от #9, #12, #30, #129, #195
15:44 03.11.2021
5 Гошо
Коментиран от #40
15:44 03.11.2021
6 Перо
15:48 03.11.2021
7 БАЙ Х@Й‼
Коментиран от #85
15:49 03.11.2021
8 Batman
Коментиран от #25, #41, #61, #65, #137, #168
15:50 03.11.2021
9 Да,да
До коментар #4 от "гениално":
Статията е интересна за тези, които не знаят, че телефоните преди бяха с шайба и либералите не бяха на мода .Коментиран от #188
15:51 03.11.2021
10 Българин
Коментиран от #16, #43, #87
15:52 03.11.2021
11 Ерец
Коментиран от #24
15:58 03.11.2021
12 гост
До коментар #4 от "гениално":
И нито едно от двете не е уникално , да не говорим , че в западни модели ги има години преди това , а всички Зилове , включително и тоя са лоши копия на амарикански модел отпреди войната , изпращан като помощи от омразната на русопитеците Америка !! Стига ни правихте на прости , НИЩО руско никога не е било първо и уникално !! 66 година в такава кабина в САЩ не би се качил и най-долния шофьор емигрант умрял от глад ! Да не говорим за смешния мотор , дето в Щатите е ползван за фермерски пикапи от най-евтините и то 15-20 години преди това !Коментиран от #14, #17, #44, #46, #51, #71, #72, #78
16:00 03.11.2021
13 Зил131
16:04 03.11.2021
14 бузю
До коментар #12 от "гост":
би ли конкретизирал на кой американски камион е копие! навярно се бъркаш със Студибейкър и ЗиЛ157.16:07 03.11.2021
15 Умният
16:07 03.11.2021
16 Рошко
До коментар #10 от "Българин":
Този камион където може да мине, американския може само да си мечтаеКоментиран от #94, #108
16:08 03.11.2021
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 русофил
16:14 03.11.2021
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Колю
youtibe:
Зил-131 - СУПЕР ГРУЗОВИК
16:21 03.11.2021
22 Шофер на Джоган
Коментиран от #27
16:44 03.11.2021
23 Мунчо юмручето
Коментиран от #26, #38, #47
16:46 03.11.2021
24 ЕВРО НЮЗ
До коментар #11 от "Ерец":
Пропуснато е че гумите му са свързани към въздушната система и при спукване се отварят кранове и компресорите подават въздух за поддържане на налягането16:46 03.11.2021
25 Иван
До коментар #8 от "Batman":
Ти май като гледам си го виждал само на снимка16:48 03.11.2021
26 Жоро
До коментар #23 от "Мунчо юмручето":
Защото твоя еврогейски съюз и НАТО не позволява иди в магазина на лада в София и Хасково и ще разберешКоментиран от #80
16:52 03.11.2021
27 ЕВРО НЮЗ
До коментар #22 от "Шофер на Джоган":
Шофер, скоро не са те вземали запас 😁😁😁 за да си припомниш че движението от скоростната кутия се предава с къс кардан в разпределителната кутия. От там отива към всеки мост.. И именно от тази разпределителна кутия движението към даден мост е зацепено със скоростната кутия или кардана се върти на празен ход задвижван от колелата 😁😁Коментиран от #29
16:54 03.11.2021
28 Серсемин
Коментиран от #32, #48, #66
16:56 03.11.2021
29 Шофер на Джоган
До коментар #27 от "ЕВРО НЮЗ":
Хайде върни се в школото и научи разликата между ос, вал и мост. Между другото, Джогана освен разпределителна кутия има и три диференциала, които чрез задвижващ вал (т. нар. полуоска) задвижват колелата!Коментиран от #45
17:25 03.11.2021
30 локомотива
До коментар #4 от "гениално":
селски,става въпрос за далечната 1966г,най-вероятно ти даже и не си бил плануван тогава.Коментиран от #117
17:34 03.11.2021
31 Кико
Коментиран от #49
17:43 03.11.2021
32 айде бе
До коментар #28 от "Серсемин":
Поне не се излагай щом си карал такова нещо,.. грубо изглеждаше но надеждно, като за война17:46 03.11.2021
33 Гост
Коментиран от #34
17:48 03.11.2021
34 РАЗДАТКИТЕ ЗА БАВНИ ОБОРОТИ
До коментар #33 от "Гост":
На 157 СА ДВА ПЪТИ ПО БАВНИ ЗА ТОВА НЕ БУКСУВА.131 Е НАПРАВЕН ЗА БЪРЗ МАРШ ДО ЛОНДОН И ПАРИЖ СЪС СРЕДНАТА СКОРОСТ НА Т55 ОКОЛО 50 КМ.ЧКоментиран от #35, #207
17:58 03.11.2021
35 гост
До коментар #34 от "РАЗДАТКИТЕ ЗА БАВНИ ОБОРОТИ":
С такова ,,чудо" дърпахме 55-та ,когато не палеше !Коментиран от #126, #196, #198, #200
18:13 03.11.2021
36 панагюрец
Коментиран от #37
18:15 03.11.2021
37 В БАЛКАНА КЪТ КРАДЕТЕ ДЪРВА
До коментар #36 от "панагюрец":
НАЛИ....Коментиран от #50
18:20 03.11.2021
38 Гост5949
До коментар #23 от "Мунчо юмручето":
В къщи имам един хладилник ,,Ока" руско производство от 1968г, още работи и замразява повече от фризера на ЗанусиКоментиран от #197
18:35 03.11.2021
39 верлинов
18:41 03.11.2021
40 Чук
До коментар #5 от "Гошо":
Ми той Гошо си е прост....19:00 03.11.2021
41 Жгмъц
До коментар #8 от "Batman":
С пушката за прилепи чудеса праим)))))19:02 03.11.2021
42 Гост
19:03 03.11.2021
43 Жгмъц
До коментар #10 от "Българин":
Лизачът от Козяк айде у лево19:04 03.11.2021
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 ЕВРО НЮЗ
До коментар #29 от "Шофер на Джоган":
И от разпределителна кутия до пиньона на диференциалите как се извършва движението..???? 😁😁Коментиран от #62, #63
19:08 03.11.2021
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Чук
До коментар #23 от "Мунчо юмручето":
Щот на Мунчо краваря всичко му е китайско, хах19:12 03.11.2021
48 Стига ва
До коментар #28 от "Серсемин":
Де ти е "Голям"...за серсемин става въпрос де19:14 03.11.2021
49 Оня с магарето
До коментар #31 от "Кико":
Пък твоя да не е оня мазен черен негър Джон от охраната на обора в Лозенец?19:15 03.11.2021
50 Стига ва
До коментар #37 от "В БАЛКАНА КЪТ КРАДЕТЕ ДЪРВА":
С Мони ментата ръйш ли19:17 03.11.2021
51 Грета Тунберг
До коментар #12 от "гост":
Скъпи,ти кога си карал ЗИЛ?Нещо послъгваш.19:33 03.11.2021
52 Пако
Коментиран от #89
19:41 03.11.2021
53 Аз мога
Коментиран от #81
20:11 03.11.2021
54 боклук
20:16 03.11.2021
55 Име
20:18 03.11.2021
56 крадец
Коментиран от #73
20:19 03.11.2021
57 Бай Иван
20:35 03.11.2021
58 факти
Татрата е много по добър камион. И повече товар носи и е по проходим и е по икономичен.
Коментиран от #64
20:42 03.11.2021
59 ивелин
Коментиран от #60
20:51 03.11.2021
60 Баро
До коментар #59 от "ивелин":
Абсолютно си прав само да допълня не съм чел всичките коментари може и някой да го е споменал но най-важното качество на тази машина е че в движение може да си спада и да си помпа гумите според терена21:06 03.11.2021
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Сомат
До коментар #45 от "ЕВРО НЮЗ":
С електро магнити , ха ха21:21 03.11.2021
63 Шишо
До коментар #45 от "ЕВРО НЮЗ":
Четох коментарите и на двама ви дето се препирате малко и нищо не разбрах. Колко кардана излизат от разпределителната кутия? Кое се зацепва, раздатката ли, кардана ли, диференциала ли ,🤔 ?21:23 03.11.2021
64 Един
До коментар #58 от "факти":
Да напише нещо вярно. Татрата е в пъти по добра по всичко. Имал съм възможност да ги карам и двата камиона в казармата.21:32 03.11.2021
65 Ти определено
До коментар #8 от "Batman":
не си карал такъв камион.Със сигурност!21:44 03.11.2021
66 Карал си
До коментар #28 от "Серсемин":
ми дедо..я .Тоз звяр се караше с един пръст .спирачките се галят само иначе излиташ през стъклото .налягането на гумите се регулираше от кабината .газеше 180 см.във вода .ЗА ДВЕ години в казармата и 30000 км .само смяна на масло и яко миене .А мерцовете на Сърбете само ми дишаха прахта по границата.21:48 03.11.2021
67 kingsize
22:00 03.11.2021
68 ма славчэв
Коментиран от #75
22:01 03.11.2021
69 Сттттт
Там карах Татра 8х8 - около 550кс
После бях в Казанлък и там ми зачислиха Камаз 6х6 370кс с два двигателя на Беларус( агрегатна), като с него съм катерил такива баири....
Там също карах и 131 , като той беше най- слабия от трите изброени, но беше и най-лек и маневрен тъй като беше за пехотата.
Коментиран от #98, #103
22:12 03.11.2021
70 0000
22:22 03.11.2021
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 ганев
До коментар #12 от "гост":
ХА ХА американо ЛЮБИТЕЛ за това РУСНАЦИТЕ БЯХА ПЪРВИ В КОСМОСА скрии сеКоментиран от #199
22:38 03.11.2021
73 ганев
До коментар #56 от "крадец":
Ами открадни и ти и го НАПРАВИ но НЕ МОЖЕШ ето ТОВА е РАЗЛИКАТА САМО ДЪРДАРОСВАТЕ ИСЕ ПРАВИТЕ НА УМНИЦИ С Р А М22:45 03.11.2021
74 Минаващ
22:50 03.11.2021
75 Минаващ
До коментар #68 от "ма славчэв":
Е, фабричният чалъм за палене: Помпаш 10 пъти газта, махаш крака от педала, дърпаш смукача и завърташ ключа.22:59 03.11.2021
76 вили
Коментиран от #79, #83
23:20 03.11.2021
77 НАП
23:52 03.11.2021
78 Бачо Киро
До коментар #12 от "гост":
Я ни обясни колко луксозен е американският еквивалент М35А1 от същите години. Същата работа е. Също така гори 30/40 на асфалт. Като го завреш в калта и той ще иде на 60/70. Въобще си ги дрънкаш както ти изнася...23:58 03.11.2021
79 Б. М.
До коментар #76 от "вили":
Е, то причината за това е, че 🎃 краде и не остават пари за модернизация. И това не е само в армията. Това е и в пътища, срутища, жп транспорт, газопреносна мрежа,......., абе във всичко.00:04 04.11.2021
80 Роко
До коментар #26 от "Жоро":
Жоре само идиот си купува руско. До преди 20 години Лада имаше едно предимство в своя сегмент (най - евтин автомобил) беше с най - ниска цена, но това е минало бешело. Сега вече е с цена малко по - висока цена от Киа като предлага много по - лошо качество. Дори Дачия е по - евтина и по - качествена. А разхода на гориво е впечатляващ дори за американския стандарт.00:31 04.11.2021
81 Роко
До коментар #53 от "Аз мога":
Приятелю освен да го експортираш трябва и да го продаваш на печалба което с въпросният ЗИЛ не може да се постигне (както и с каквато и да е съветска или руска техника). Иначе се получава следното продаваш го 50 години (в случая близо 60):в Африка на кредит след което опрощаваш дълга на африканските другари а приходи няма.00:43 04.11.2021
82 Този коментар е премахнат от модератор.
83 Роко
До коментар #76 от "вили":
Пич в армията ни има и камиони Прага с ръчни чистачки (това е една супермодерна функция ако завали дъжд пътника обикновенно старшина или офицер почва да мести едно листче и задвижва чистачките). Това че сме бедни и не можем да си позволим нищо по - съвременно не значи че въпросният камион е добър00:50 04.11.2021
84 СНиколов
имах удоволствието да шофирам от време на време
ЗиЛ131АПЦ40(пожарна)
по документи норма разход
бензин А72(може да бъркам втората цифра)
50литра на 100 километра
Това за въздушните спирачки го потвърждавам
бързо трябва да им свикнеш иначе рязо спиране
главата във волана и от ефекта на 2та тона вода в цистерната още едно лашване втори път главата във волана :)
Хидравликата на волана отлична.
При пробно тренировъчно палене на манивела от един оборот.
Горното го твърдя от личен опит.
01:01 04.11.2021
85 Ха ха
До коментар #7 от "БАЙ Х@Й‼":
Абе то и ЗАВОД се пише с малка буква,та според теб "завод имени Лихачева" трябва накратко да се пише"зиЛ".01:36 04.11.2021
86 ОРСОЯ
02:46 04.11.2021
87 Този коментар е премахнат от модератор.
88 Не подценявайте проходимост! За зимни
05:07 04.11.2021
89 Читател
До коментар #52 от "Пако":
Това е вярно. Разхода беше около 23л/100км по нормален път. Нормално е разхода да е висок по черни пътища, все пак двигателя беше. бензинов а не дизел.05:25 04.11.2021
90 7847г
Коментиран от #91
06:00 04.11.2021
91 123
До коментар #90 от "7847г":
Бъркаш , в Шумен сглабяха ГАЗ-ки , но ЗиЛ не сме правили07:28 04.11.2021
92 резервист
Коментиран от #107
07:53 04.11.2021
93 Коко Н
08:16 04.11.2021
94 Българин
До коментар #16 от "Рошко":
От където мине руското копие ще мине и американския оригинал.Коментиран от #99
08:22 04.11.2021
95 Този коментар е премахнат от модератор.
96 Иван Т Т
09:03 04.11.2021
97 Тоя па
До коментар #1 от "msc":
виждал го само на картинка и вече спомени :)))Коментиран от #179
09:03 04.11.2021
98 Уво '94
До коментар #69 от "Сттттт":
Бях Ураладжия във Видин. Карахме Зил 130, 131 и Урал. После в Айтос на Краз мостопоставач. Татрите си бяха за истинските връзкари. Ех, хубави спомени...Коментиран от #100
09:10 04.11.2021
99 незнайко
До коментар #94 от "Българин":
В крайна сметка кажете кой е американския оригинал и дайте линк да го видим !!!Коментиран от #119
09:16 04.11.2021
100 увоооо
До коментар #98 от "Уво '94":
Бях ВЧ взвод на Урал, разход 100 на 100 бензин!!!!!Тромав и бавноподвижен.
Редовно задръстваше жигльорите в карбуратура и спираше!
Коментиран от #102
09:20 04.11.2021
101 Урал
Коментиран от #109
09:25 04.11.2021
102 Уво '94
До коментар #100 от "увоооо":
Харчеха като луди. Но и старшините надписваха бензин за своите Лади. Така си беше. Бездънна яма.Коментиран от #155
09:29 04.11.2021
103 Димо
До коментар #69 от "Сттттт":
Аз служих във Видин през 94 г. В началото бяхме на АТЛ и после на 131 .през септември 94 ме разпределиха в Казанлък , в Зенитна батарея и бях на 131 . И нито веднъж не ми се е налагало да го вкарвам за някакъв ремонт ( както бяха писали в коментарите ) след преходите .09:46 04.11.2021
104 Гост
09:49 04.11.2021
105 Димо
09:56 04.11.2021
106 !!!?
Коментиран от #182, #183
10:01 04.11.2021
107 Qqq
До коментар #92 от "резервист":
Еле, некой читав да каже нещо. ;-)10:01 04.11.2021
108 Прагаджия
До коментар #16 от "Рошко":
Прагата от където мине този боклук и 10 метра не мой отлепиКоментиран от #116
10:03 04.11.2021
109 Българин
До коментар #101 от "Урал":
Очевадно е, че казармата въобще не ви е повлияла и сте си останали лигльовци, които мрънкат и се оплакват за всичко.Да оставим на страна, че нямате представа за основното, за което сте отишли.Нито познавате оръжията, нито можете да държите оръжие.Възрастните сте едни смачкани от системата комплексари и некадърници.Коментиран от #115, #127, #130, #132, #136, #139, #140, #143, #145, #149, #150, #153, #161, #181, #189
10:04 04.11.2021
110 Петела
Коментиран от #114
10:07 04.11.2021
111 Един армеец оз
10:18 04.11.2021
112 onq
Коментиран от #120
10:21 04.11.2021
113 Служител на МВР
10:23 04.11.2021
114 Един армеец оз
До коментар #110 от "Петела":
Имаш право за Маза НО Урала е с кутия на МАЗ наистина е цяло изкуство да превключваш предавките и с тази спирачна ситема копирана от Газ наистина има много проблеми - но не знам дали знаете руската армия е на Урал и КамАз е разбира се доста по -съвременни.Не знам дали знаете но ДВГ на ЗиЛ-а е със система за превъртане и охлаждане на изпускателните клапани абе спомени..........10:26 04.11.2021
115 Един армеец оз
До коментар #109 от "Българин":
Ти пък къв си бе че да даваш оценка на хора дет изобщо не познаваш и кой те пита - или сам си задаваш въпросите...............Коментиран от #118
10:30 04.11.2021
116 Един армеец оз
До коментар #108 от "Прагаджия":
Сега не мога да не се намеся - Прагата е с 2,2тона по-лека от ЗиЛ-а НО с тея двойни гуми отзад в калта карал ли си я....Става клин от кал между гумите и си дотам10:34 04.11.2021
117 Посетител
До коментар #30 от "локомотива":
Много вероятно, баща му също!10:35 04.11.2021
118 Гената
До коментар #115 от "Един армеец оз":
Има един руски лаф : "Руский все придумает, только чтоб дорогу не построит !"Затова руското бездорожие е родило редица уникални всъдеходи, две мнания няма !
10:42 04.11.2021
119 Този коментар е премахнат от модератор.
120 7954
До коментар #112 от "onq":
Ако се замислиш, в това има доста логика. Ако имаш добри асфалтови и бетонни пътища, чуждата армия с лекота ще се придвижва по тях. Ако пътищата са лоши и предимно черни, на чуждата армия ще и трябват добри високопроходими автомобили (по-добри от твоите).По същата причина и междурелсовото растояние на руските железници е различно от европейското
10:47 04.11.2021
121 Дамян
10:53 04.11.2021
122 Камбоджа
11:03 04.11.2021
123 Ванко
11:04 04.11.2021
124 Този коментар е премахнат от модератор.
125 ккк
11:11 04.11.2021
126 898
До коментар #35 от "гост":
Не мога да разбера кое привлича повече вниманието ви: това, което ви говоря, или умрелият гълъб, който лети над столовата...11:11 04.11.2021
127 Урал
До коментар #109 от "Българин":
Поздравът е за всички стари кучета. Пиклювци не съм поздравявал и да знаеш такива като теб плачеха за мама докато ги гърчихме. Вечер мечка, през деня изпиване на мозъка. Някои слабаци си опираха дулото и после чао. Така се беше ама няма да разбереш с тия меки киткиКоментиран от #142
11:11 04.11.2021
128 татра 815 8х8
Истински направен камион е Татра , който разбира от техника знае защо.Чехите винаги са били много напред в техниката за разлика от сдяланите съветски недомислици.
Коментиран от #147
11:12 04.11.2021
129 Ахил
До коментар #4 от "гениално":
Гениалния е простак11:16 04.11.2021
130 гост прост
До коментар #109 от "Българин":
на бегом, и който тръгне последен е пе.ераст. Аз съм след вас!11:20 04.11.2021
131 onq
Зилът специално е копие на GMC M135 Deuce, които се произвежда от 1945та до 1990 година в заводите на Кадилак. Произвдение са близо милион бройки с разлчни модификации както за САЩ така и за армиите на други държави където се ползва и до днес. В САЩ все още се използва от националната гвардия и на практика може да бъде видян във всеки военен филм за Виетнам, Корея, Панама както и във холивудските продукции като Взвод, Командо, Рамбо и тн. Камионът е претърпял много подобрения от денят на първи произведен, както и стотици модификации за различни цели на армията през годините.
Запомнете - нищо "измислено" от СССРе не измислено наистина от тях. Само крадат и копират, в повечето случаи некадърно заради липса на материали и машини за обработка. Пример - СССРе не успя да създаде качествени гумени уплътнения за спринцовките за многкратна употреба. Заповаха да взимат въздух след няколко терилизирания и трябваше да се изхвърлят, да не говорим, че ръждясваха, а уж бяха от неръждавейка, докато немските спринцовки още по по времето на ВСВ бяха с вечни гуми. Дядо ми, който беше лекар, имаше комплект 50 годишни немски спринцовки, които ползваше до момента в който към 1985 в БГ отвори завод за еднократни и еднократни игли.
Коментиран от #171
11:22 04.11.2021
132 хихи
До коментар #109 от "Българин":
Ти може да не блестиш с ум, но обувките ти задължително трябва да блестят..11:24 04.11.2021
133 Boris
Коментиран от #138
11:25 04.11.2021
134 Бивш левскар
11:27 04.11.2021
135 Boris
11:27 04.11.2021
136 Кратуно
До коментар #109 от "Българин":
За да си готов за вдигане под тревога, трябва да си сложиш панталоните, сгънати върху нощното шкафче с дюкяна, насочен към вратата..11:30 04.11.2021
137 ттт
До коментар #8 от "Batman":
Февруари 2010-та. Потопът заля село Бисер. Хора и животни се удавиха! Имахме шест чисто нови кугара. Те не можаха да отидат да помогнат, защото видите ли, температурата била под нула градуса. Министър-председателят Борисов се осмели да мине с един хеликоптер над района, да се запознае със ситуацията. Хеликоптерът му се предвижи от Пловдив до Бисер възможно най-ниско над река Марица. Тогава всички се 1удехме, в Бългаария нито един съветски хеликоптер не е останал. След продължителна агония на държавата, как да помогне на хората в беда, накрая отиде Гражданска защита. Те обявиха "Работим по спасяването на хората с пет ЗиЛ-а". Не казаха "камиона", конкретно казаха, какви точно камиони. Направиха го, за да успокоят хората, че наистина е изпратена надеждна помощ! Твоят ЗиЛ в казармата е бил доста по-нов от онези на Гражданска защита. Но как са се отнасяли войниците и сержантите в твоето поделение с тях е друга тема. Някои неща са се крадяли, други са се подменяли, знаеш как е. Достатъчо е да са взимали отвреме-навреме по два литра бензин и да са допълвали резервоара с вода.11:31 04.11.2021
138 onq
До коментар #133 от "Boris":
През 1945 в БГ има 3 завода за камиони и автобуси. използват се предимно двигатели на Шевролет и GMC. Рамите и всичко останало е българско производство. След 9ти заводите са ликвидирани по заповед на МАсква. Започваме да произвеждаме руските боклуци. За сравнение, в останалите соц държави си запазват местните производства и ги развиват. ТАТРА, ИФА, Дачия и други. Татра и в момента е един от най добрите тежки камиони в света, на светлинни години пред руските недоразумения. Татра изнася камиони както за военни така и за цивилни нужди, а ватенките изнасят, ама не камиони.Коментиран от #144, #166
11:34 04.11.2021
139 Бомбе
До коментар #109 от "Българин":
Кубинките се лъскат вечер, а на сутринта се обуват на свежа глава...11:35 04.11.2021
140 киртак
До коментар #109 от "Българин":
По повод АК :Автоматът работи така: едно, две, три - и вас ви няма..11:40 04.11.2021
141 Ами защото
11:47 04.11.2021
142 Сапьор
До коментар #127 от "Урал":
Не се хаби напразно. Мухала няма да разбере какво е истинско приятелство, доверие, уважение, братство. Как момите откачаха по нас като ни видят с униформите.11:52 04.11.2021
143 Този коментар е премахнат от модератор.
144 Мдаа
До коментар #138 от "onq":
Руската корпорация „КамАз” подготвя доставки за Индонезия. С купуването на камиони ще се заеме индонезийската компания PT.Tehnika.11:56 04.11.2021
145 12МСП Елхово
До коментар #109 от "Българин":
Я ни обясни как се борави с оръжие,че и ние да научим нещо!?!Ливада!12:06 04.11.2021
146 JWP
12:08 04.11.2021
147 Един армеец оз
До коментар #128 от "татра 815 8х8":
Айде по-полека с короната и пиньона на ЗиЛа - туй си го чувал някъде или сега го измисли.Татра 815VT 8х8 наистина е нещо уникално превозили сме десетки танкове с този влекач -но недей да говориш глупости за ЗиЛа ако обичаш.Коментиран от #178
12:09 04.11.2021
148 ЗиЛ
12:16 04.11.2021
149 Вие от
До коментар #109 от "Българин":
новата армия ли сте? Тази с лакираните нокти и меките китки?Само питам ,за един тук в тролея!Коментиран от #151
12:19 04.11.2021
150 Аха
До коментар #109 от "Българин":
Кажи тогава как се изпълнява командата газ? А тревога? А сапунка? Ами гърч?12:20 04.11.2021
151 Работата е зле
До коментар #149 от "Вие от":
Те от тая армия вдигат белия байряк ако нямат нет, батерия или обхват. Ако стане война са под полата на мама.12:24 04.11.2021
152 PC331
Коментиран от #177
12:30 04.11.2021
153 Боец
До коментар #109 от "Българин":
Откакто ви разбиха офиса ония ден, все се месите в мъжките теми. Лобут май ви трябва ама як.12:31 04.11.2021
154 Ал Тъпоне
Коментиран от #156
12:35 04.11.2021
155 увооо
До коментар #102 от "Уво '94":
Хахаха, така беше колега! Всички си караха колите с краден (служебен) бензин и пълнеха резервоарите с вода, ако дойде проверка случайно.Един ден тръгнахме на учение, от всичките камиони ЗИЛ -131 запалиха един, два, то беше едно пукане, едни гърмежи, спомени!
После, командирът на поделението заповяда да се източи водата и да се налее бензин!!!!
Хахаха, сигурно и сега е така, краде се на поразия!
Коментиран от #157
12:48 04.11.2021
156 Тъпоне си, вярно е
До коментар #154 от "Ал Тъпоне":
Фургоните са за различни цели. Свръзките ги ползваха с техните станции, имаше работилници, офицерски спални помещения, офицерска канцелария или щаб, командно усигоряване и т.н. Камионите са достатъчно бързи за асфалт и черен път, проходими в пресечен терен. Основно ги ползваха БМО / батальон за метериално осигуряване/.Коментиран от #159
12:54 04.11.2021
157 Затова
До коментар #155 от "увооо":
служебният бензин беше боядисан в червено. бащата на гаджето ми караше товарен бус и ми даваше чат-пат, ееех доброто, старо време :-)Коментиран от #160, #164
13:00 04.11.2021
158 вуйчо Ваньо
13:02 04.11.2021
159 Ние в такива
До коментар #156 от "Тъпоне си, вярно е":
камиони, които наричахме джугани подслушвахме сегашните ни братя...13:02 04.11.2021
160 Сигурно
До коментар #157 от "Затова":
е карал Жук.13:03 04.11.2021
161 Позор си ти
До коментар #109 от "Българин":
Как не се срамиш да се наречеш Българин? Плюеш по нашето поколение, по нашите бащи, деди. Ние бяхме обучени да пазим майка България с цената на живота си и ако се наложи пак ще хванем оръжие. Срам и позор си ти. Жалко, че има много като теб. Аз съм горд Българин и както виждам не съм единствен.Коментиран от #191
13:05 04.11.2021
162 увоооо
Виждаше се как след всяко подаване на газ нивото на горивото спадаше все едно камионът го пиеше!
Изключително жадни бяха и са руските кютюци!
13:11 04.11.2021
163 kalekoaleko
13:12 04.11.2021
164 увоооо
До коментар #157 от "Затова":
Хахахах, не помня какъв му беше цвета на бензина, но все още си спомням с усмивка на уста как станахме рано в 5. 30 сутринта за учение и тръгнахме ранния следобед, когато успяха да запалят всички камиони, или повечето.Старшината караше с една ръка, в другата държеше бутилка ракия, докато стигнем полигона вече беше пиян на кирка и легна да спи.
Към 12 часа успешно пусна станцията и го извикаха да полеят успешното изпълнение на задачата!
Хубави спомени!
Коментиран от #167
13:18 04.11.2021
165 Уво'94
Коментиран от #175
13:24 04.11.2021
166 dsсса
До коментар #138 от "onq":
И къде са камионите произвеждани в България до 1945-та? Защото аз не ссъм виждал нито един. Да ми кажеш някъде музей, в който да ги видя? Иначе Опел блитц съм виждал много в детството си. Така, че не ми обяснявай, че са ги унищожили като продукт на фашистката държава.Коментиран от #169
13:34 04.11.2021
167 Кразаджия
До коментар #164 от "увоооо":
С нашите машини не излизахме често, но си палеха без проблем. Обслужвахме ги постоянно. Само им сменяхме акумулаторите с прясно заредени и газ. Бях в инженерна рота близо да турската граница и бяхме постоянно в готовност. Хубави години бяха....Коментиран от #176
13:37 04.11.2021
168 Този коментар е премахнат от модератор.
169 Гео
До коментар #166 от "dsсса":
Еле па камион Дачия! Да не е Сандеро де лукс или Логан Х4?14:08 04.11.2021
170 ТRIF
Е такова чудо вадихме на учения закъсалите в калта машини. Включително и верижни.
Коментиран от #172
14:08 04.11.2021
171 Во Нгуен Зияп
До коментар #131 от "onq":
Във Виетнам използвахме едни съветски камиони - Газ 66 или Виетнамка. По-правилно щеше да бъде да се казват Саламандър. Минаваха през кал, вода, камъни, пясъщи, огън. Пренасяхме нашите войници с тях и изненадвахме рейнджърите, чиито превозни средства обикновено затъваха в тинята. Чудя им се на янките, защо не изпратиха от своите камиони, по чийто образец са направили своите руснаците.14:14 04.11.2021
172 ЗиЛ 157
До коментар #170 от "ТRIF":
Та това е прословутият ,,Джуган"...!Наистина ,,Бездорижник"... минава отвсякъде...!14:14 04.11.2021
173 Dedal
14:19 04.11.2021
174 Старши на група
Коментиран от #187
14:42 04.11.2021
175 увооо
До коментар #165 от "Уво'94":
На ГСМ-а никой не искаше да дава наряд, през деня шапкарите крадяха бензин, вечер идваха и други крадци, постоянно се въртяха туби.Вечер е имало не една или две ситуации, когато са давали предупредителни изстрели.
14:53 04.11.2021
176 увооо
До коментар #167 от "Кразаджия":
Нашата поддръжка се изразяваше в това - да ги намажем с двигателно масло, така лъсваха, ставаха, като нови. Това го правихме само ако ще идва проверка, след това ела да видиш, пълна скръб, първо полепват с прах, след това боята избеляваше и ставаше още по-зле.14:55 04.11.2021
177 Ст.Георгиев
До коментар #152 от "PC331":
Да така е.Мисля,че се нарича вариатор.Монтирано е на достъпно място и трябваше към него да се прехвърли кабел от комутатора.15:30 04.11.2021
178 Татра815 8х8
До коментар #147 от "Един армеец оз":
Е има ли междуосов диференциал? И като няма умнико кой обира разликата в оборотите на задните мостове? Хайде бъди малко технически грамотен преди да се изказваш.Коментиран от #186, #192
17:43 04.11.2021
179 msc
До коментар #97 от "Тоя па":
Поделение 72350 - Кърджали. Ще ти дам една картинка не тебе....18:05 04.11.2021
180 И аз
18:44 04.11.2021
181 Що ми
До коментар #109 от "Българин":
нестанеш на 350 -400 метра .с три патрона .а може и да потичваш -да видиш непознавам ли калашника.лиго.19:21 04.11.2021
182 И като
До коментар #106 от "!!!?":
теб.19:28 04.11.2021
183 Random
До коментар #106 от "!!!?":
Не нужна да оповестяваш скромния си интелект!20:34 04.11.2021
184 Охо Бохо
21:25 04.11.2021
185 ГОРНОБАНЕЦ
До коментар #3 от "Шофер":
КАТО ИСКАРВАХМЕ УЧЕБНИТЕ МАШИНИ ОТ АУЦ-СЛЙВНИЦА НАД АЛДОМИРОВСКОТО БЛАТО ЗА КЪМ ТАНКОДРУМНА И ГЕНЕРАЛСКА ВИШКА 72КИТЕ КОЛЕГА , ЗИЛАГАТА КАРАШЕ ПО НАС ПРАЗЕН ,САМО РОТНИЯ КОМАНДИР С ШОФЬОРА , В ТАКАВА КАЛ ГАЗИ ЧЕ ПРОСТО НЕ Е ИСТИНА НАПРАВО !!!🇧🇬❤️!.21:44 04.11.2021
186 ГОРНОБАНЕЦ
До коментар #178 от "Татра815 8х8":
КАЖИ НА ТОЗИ ДА НЕ СЕ ИЗЛАГА , ЗАЩОТО НЯМА МЕЖДУОСОВ ДИФЕРЕНЦЯЛ , А ИМА БЛОКАЖНА КАСЕТКА , И ТИ ИМАШ КАСЕТИ И ДИФЕРЕНЦИАЛИ !!!🇧🇬❤️!.Коментиран от #193
21:53 04.11.2021
187 ГОРНОБАНЕЦ
До коментар #174 от "Старши на група":
ЕХО , ТОВА Е ЗИЛ 131 С ХИДРАВЛИКА НА ВОЛАНА , НЕ СЕ БЪРКАИ С ДЖУГАНА 157, ЗИМ ИЛИ ЗИС !!🇧🇬❤️!.21:58 04.11.2021
188 ГОРНОБАНЕЦ
До коментар #9 от "Да,да":
ДА , ИМАШЕ И КОРЕКОМ , ДЪНКИ ДЖИНСИ , УИСКИТА , ШОКОЛАДИ ТОБЛЕРОН И ЛАДИ , АМА ВСЕКИ НЕ МОЖЕ ДА КУПИ ОТ ТАМ , САМО ОПРЕДЕЛЕНИ ХОРА С ДОЛАРИ !!!🇧🇬❤️!.22:07 04.11.2021
189 0000
До коментар #109 от "Българин":
Ти кого обиждаш ве балък?служил съм шофьор в кеча и съм карал всякакви соц камиони като почнеш от робура и авиата и стигнеш до маз ,краз и татра.ако изкараш една седмица на изкоп с краз самосвал с развалена хидравлика ,счупен стартер,и полуумрял съединител сигурно ще се самоубиеш.а аз го карах няколко месеца до уволджака без да мрънкам.некадърник ще ми вика.кьорчо22:39 04.11.2021
190 Жоро
08:41 05.11.2021
191 Българин
До коментар #161 от "Позор си ти":
Каква България ще пазите като сте едни пораженци и се кланяте дори на сърбите бе?Нали от вас произлязоха и мутрите и мафиотите и крадливите лекари и некадърните полицаи и политиците, които сега ни управляват.Това сте големите мъже на социализЪма и комунизЪма.Коментиран от #205
09:57 05.11.2021
192 Един армеец оз
До коментар #178 от "Татра815 8х8":
Сега умнико да ти отговоря - междумостови диференциал няма- това води до явлението циркулация на мощност между мостовете НО умнико този автомобил е проектиран за движение извън пътя еластичността на високопрофилните гуми и ако не може тя приплъзването между тях и терена компенсира този недостатък - при обучен водач тая машина разкрива страхотните си качества-обзалагам се че само си я виждал иначе нямаше да пишеш такива глупотевини10:06 05.11.2021
193 Един армеец оз
До коментар #186 от "ГОРНОБАНЕЦ":
Сега горнобанеца - моля да си гледа веригите за да не го почвам и по тая тема.131то постоянно задвижва 2ри и 3ти мост твърда връзка. Има превключвател електропневматичен за автоматично включване на 1ви мост при което трите моста са в твърда връзка от разпределителната кутия -кви касети кви касКети.Има лост чрез който се включват бавните и включвайки бавните автоматично включва и предния мост - до тук спирам с училището10:13 05.11.2021
194 ДървоСекача
10:24 05.11.2021
195 Този коментар е премахнат от модератор.
196 Този коментар е премахнат от модератор.
197 pycпуТкин
До коментар #38 от "Гост5949":
Ясно, ама като е такава безаналогова прелест "Ока"-та, що си си взел "Зануси", просветли ни, моля?16:43 05.11.2021
198 Този коментар е премахнат от модератор.
199 байганев
До коментар #72 от "ганев":
Кузя, дори това е под въпрос. Чети оригиналните дискусии в русската преса. Ако можеш, де....16:51 05.11.2021
200 aвe ПOД ЛOГA
До коментар #35 от "гост":
198/196 16:24 05.11.21 Oтгoвoр Дo кoмeнтaр 35 oт "гocт":кaк я "дърпaхтe" 55-тa c тoзи "звяр", кaтo тя c бoeкoмплeктa и гoривoтo e 36 до 48 тoнa? Тo вce eднo дa дърпaш рAЗИЯтcкия кю TюK нa cнимкaтa c мaгaрeшкa кaручкa. Кaт лъжeтe, дe глeдaтe, брe, пaвиaнлaр?
Коментиран от #202
17:03 05.11.2021
201 Сандо Кан
бяха Мексиканските УРАЛи ЗИЛ ,цяла да се издсвят
20:37 05.11.2021
202 един армеец оз
До коментар #200 от "aвe ПOД ЛOГA":
Виж сега младежта Т55 чиста не АМ2 никъде не е била снаряжена с пълния си боекомплект който прай собств.тегло от 38т с 1360л гориво та при това тегло и коеф на съпротивл при търкаляне от 20- 30% прай 2400кг сила опънова -за сравнене 131 собств тегло 5000кг по коеф на сцепление с почва 0.6 прай 3000кг тъй че марш бързо в ъгъла и отдай чест на старияКоментиран от #203, #204
20:58 05.11.2021
203 Този коментар е премахнат от модератор.
204 Зелен джураб
До коментар #202 от "един армеец оз":
кви ги пле щеш, тея сметки вървят в класното. На къра 55-та я дърпахме с влекач, трактор или друг танк. Със ЗиЛ може да я дръпнеш по надолното, и то ако ти и още 3-4 пияни народни офицери бутате. Васи ту па ня си.Коментиран от #206
23:05 05.11.2021
205 КАКЪВ
До коментар #191 от "Българин":
социализъм и комунизъм те бие в плоската шапка?! Я кажи изчисти ли лака от ноктите първо,че после да се дървиш по клавиатурата?!15:17 06.11.2021
206 За двете
До коментар #204 от "Зелен джураб":
години които съм танкист нито,ама нито веднъж не съм виждал джуган да тегли Т-55!!! Джугана е славна машина и вървеше с нас навсякъде! Но да помръдне Т-55 от калта ми се вижда доста трудно!Бих се съгласил ако е К-700 или Т-150!!!15:26 06.11.2021
207 HA ДИВАЦИТЕ
До коментар #34 от "РАЗДАТКИТЕ ЗА БАВНИ ОБОРОТИ":
от торфищата само бързи маршове, десанти и залпове на "Аврора" са ви под ушанките. Алоууу, ватник, ела в XXI в., климент ворошилов отдавна умре!17:00 06.11.2021