Last news in Fakti

12 Октомври, 2002 00:00 1 531 0

Първична сила

  • range ro­ver-
  • hartge-
  • bmw x5is

Обичате да гледате кървави схватки между мускулести типове с ръст над два метра, със злобни физиономии и безброй татуировки, нали? Ако това е така, значи сте човек склонен към агресия и в сулчай че се интересувате от автомобили, то главният герой на този материал ще Ви допадне. Огромното возило представлява всъдеход с перфектна проходимост, изсечени черти и злобна муцуна, който само с вида си би уплашил бременна жена, малко дете или възрастен човек. Стандартното му изпълнение е достатъчно впечатляващо, но след намесата на тунинг фирма всъдеходът се превръща в истински звяр. Марката е Range Ro­ver, а доработката се извършва от известната фирма Hartge.

След развода на Land Rover с BMW AG и последвалия брак с Ford Motor Company се разделихме с надеждите да видим след време огромния звяр Range Rover оборудван с 4.6-литровия двигател от BMW X5, а това беше запланувано. Тази история обаче си има и своята хубава страна. Всъдеходът веднага се превърна в любимец на тунинг фирмите, занимаващи се с продукцията на баварския концерн.

Инженерите от Hartge интегрират, при това доста успешно, петлитров агрегат от модела BMW X5iS. Доработката се състои в увеличаване на диаметъра на цилиндрите с 2 милиметра и удължаване на хода на буталото с 6.1 милиметра. В резултат на тази “операция” степента на сгъстяване става от 10.1:1 на 10.8:1. Двигателят получава и нови колянов и разпределителни валове, както и нови бутала. Клапаните също търпят изменение, а газоразпределителните механизми са изцяло сменени. Естествено тези промени налагат и коренна преработка на софтуера, управляващ процесора. За да може и автоматичната трансмисия да се приспособи към изменените показатели на двигателя е прибегнато и до промени в алгоритмите є на управление. Нормално е след всички тези тунинг-операции в “сърцето” на Range Rover Hartge да бъде направена и промяна по окачването. Тя обаче е минимална и се състои в монтирането на 22-цолови лети джанти, “обути” в гуми Pirelli Scorpion Zero, със странния размер 265/35 R 22 102V. Спирачките и кормилното управление остават без изменение. Повишената динамика не се отразява отрицателно на яката спирачна система и перфектното окачване. Може би се впечатлихте от дотук казаното, но неминуемо си задавате въпроса: Какви са резултатите? Сухата статистика може да се намери на сайта на Herbert Hartge Gmbh. Там обаче има забележка която гласи: “Tehnical data subject to changes” откъдето става ясно, че техническите данни могат да бъдат променяни. Това е обяснимо, защото е известно, че тунингът е индивидуална и гъвкава работа, която се мени непрекъснато. Основните динамически характеристики до този момент обаче са направо потресаващи. Максималната мощност е нараснала до 365 к.с., благодарение на които 2.5-тонното чудовище ускорява от 0 до 100 км/ч. за 6.9 секунди. Електронният ограничител на скоростта се включва при положение, че стрелката на скоростомера опре до отметката 250.

Може би ви е странно, че не обръщам внимание на външния вид на Range Rover Hartge. При екстериора, както и при ходовата част измененията са малко, но точно на място. Предните и задните светлини са променени, вследствие на което “злобният” всъдеход придобива силно екстравагантен вид.В заключение трябва да се наблегне на факта, че инженерите от Hartge са сътворили едно малко чудо. Да намалиш времето, за което автомобил с тегло 2.5 тона достига до 100 км/ч. с цели две секунди е сериозно постижение. Като се има и предвид, че аеродинамиката на Range Rover е сравнима само с обтекаемостта на масивна мебел от бароковия стил, спокойно можем да говорим и за рекорд.

Радослав Славчев
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА