28 Септември, 2002 00:00 945 0

Вечно втори

  • стърлинг мос

Мечтата на всеки спор­тист без съмнение е да достигне върха в своя спорт. Разбира се една нищожна част от всички с такава амбиция успяват. Само този, който достигне върха знае какво е усещането там: хората го запомнят завинаги, всеки иска да е на негово място. Такава ли е обаче съдбата на втория, този, който също е достигнал върха но бързичко е паднал. Този, който често е единственият, доближил се по величие до шампиона, и е имал шанс да заеме неговото място. Но спомня ли си някой за втория? Задавали ли сте си въпроса: Кой загуби финала на световното преди 20 години? Кой завърши втори на 100 м гладко бягане на Олимпийските игри? Кой изпусна титлата във Формула 1 и т.н. Свърши ли състезанието, единственият, който остава в спомените на хората, е победителят. Именно затова съдбата на завършилия втори е толкова тежка. Той остава в спомените като победен. Той е бил най-близо до успеха, но е изпуснал. Тези, достигнали до 3-то, 5-то, 10-то място, са си просто 3-ти, 5-ти, 10-ти и т.н., но вторият е загубилият. Такава нерадостна съдба преследва през целия му живот Стърлинг Мос. Независимо от това, че никога не е бил световен шампион в света на автомобилния спорт неговото име се нарежда до тези на Тацио Нуволари, Хуан Мануел Фанхио, Джаки Стюарт, Ники Лауда, Ален Прост, Аертон Сена, Михаел Шумахер и се числи към най-добрите пилоти за всички времена.

Кариерата на Стърлинг Мос не започва особено обещаващо. Първите две години след дебюта си през 1951-ра не печели нито една точка. Британецът се числи към навлизащото след Войната младо поколение пилоти. Втората световна война е попречила на развитието на много автомобилни пилоти и именно затова в зората на Формула 1 шампиони са ставали състезатели между 35 и 45 годишна възраст. Това са пилоти, които са били изградени като състезатели още преди 1939 г. Мос е един от първите младоци, имали дързостта да се противопоставят на тогавашните шампиони. Стър­линг Мос е роден през 1929 г. До края на кариерата си през 1962-ра има зад гърба си 66 старта във Формула 1. От тях той е завоювал 16 победи, 16 първи позиции на старта и прави 19 най-бързи обиколки, като събира общо 186.5 точки. От 1951 до 1962-ра кара за отборите на HWM, ERA, Connaught, Cooper, Maserati, Mercedes, Vanwall, BRM и Lotus. След 1955-ра той завършва втори в шампионата четири поредни години, а след това на три последователни пъти е трети. Кариерата му приключва след свирепа катастрофа, в която без малко не загива.

Светослав НАУМОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА