4 Май, 2021 05:08 8 195 36

4 май 1966 г. - ЧРД на "Жигули" и "Лада"

  • лада-
  • жигули

След разпада на СССР "АвтоВАЗ" изпада в дълбока криза

4 май 1966 г. - ЧРД на "Жигули" и "Лада" - 1

На 4 май 1966 г. в СССР започва производство на леките коли "Жигули" и "Лада" по лиценз на Fiat. До 80-те год. на миналия ХХ в. марката "Лада" се използва само за автомобилите предназначени за износ, докато на вътрешния пазар се продават като "Жигули".

Първият модел, носещ номер 2101, е разработен по лиценз на "Фиат" на основата на модела "Фиат 124". Впоследствие се оказва, че обикновената за руснаците дума „Жигули“ (кръстена на Жигульовските възвишения , намиращи се в близост до поречието на Волга край завода-производител) звучи неприлично на много езици (близка е до gigolo - жиголо, сводник) и името на експортния вариант се сменя на „Лада“. Това наименование обикновено се асоциира с търговския знак на завода ВАЗ — стилизирано изображение на древна речна платноходка (на руски — ладья (ладия)), въпреки че съществува и старо руско женско име Лада. ВАЗ 2101 е с класическо задно предаване, двигател 1200 куб. см. с 58 к.с., има максимална скорост от 135 км/ч и ускорява от 0-100 км/ч за 22 сек.

През 1972 г. в производство влиза по-мощна версия ВАЗ 2103 с двигател 1500 кубика с 72 к.с. и максимална скорост 147 км/ч. От средата на 70-те години до 1986 година в производство е комби-вариант ВАЗ 2102 с 1,2- и 1,3-литрови двигатели, съответно с 60 и 63 к.с. и максимална скорост 130 км/ч. През 1977 г. в производство заляга моделът ВАЗ 2121 (Нива), който модел се произвежда и до момента. През 1982 г. излиза Лада 2107, която се слави като „върхът на класиката при ладите“. Този модел се предлага с 1,5-литров двигател с 72 к.с., има максимална скорост 145 км/ч и ускорение от 0 до 100 км/ч за 17 сек. В края на 1984 година е представен моделът ВАЗ 2108 (Самара) хечбек с 3 или 5 врати, който модел поставя началото на втори етап в развитието на руския автомобилен производител с новото моделно семейство „Самара“. Това е първият модел Лада с предно предаване, произведен в бившия СССР. Самара се предлага с двигатели 1,3 и 1,5 л съответно с 63 и 72 к.с. и максимална скорост 145 и 150 км/ч.

След разпада на СССР "АвтоВАЗ" изпада в дълбока криза и само основното преструктуриране на фирмата позволява в средата на 90-те години автомобилният производител да обнови и разшири производството си. На Парижкия автосалон през 1994 г. за първи път е представен моделът ВАЗ 2110, който впоследствие се оказва родоначалник на третото поколение моделни семейства – 110.

Производството на четвъртото моделно семейство - „Калина“ (111) - стартира през 2004 г. с три модификации – ВАЗ Калина 1118 (седан), ВАЗ Калина 1119 (хечбек) и ВАЗ Калина 1117 (комби) с базов, изцяло модернизиран 1,6-литров двигател, 8 клапана.

От 2007 г. вече се продава новият модел „Лада Приора“ - седан, 1,6 л., 16 клапана, инжекторен.

В края на декември 2011 година „АвтоВАЗ” започна продажбата на новата кола „Лада Гранта”, построена на платформата на „Лада Калина”.Lada Granta е автомобил с предно предаване, създаден на основата на Lada Kalina, за да замени едновременно Lada 2107, Lada Samara и Lada Kalina. Новият модел се отличава с просторно купе и голям багажник, а конструкцията му е разработена с помощта на цифрови технологии и методика на Renault-Nissan. Специално за Гранта е разработен нов 1,6-литров двигател с 8 клапана. Той изисква средно по 7,2 литра на гориво на 100 км и позволява движение с максималната скорост от 167 км/час.

През 2012 година Алиансът Renault-Nissan придоби дял от 75% от АвтоВАЗ , като Renault ще инвестира в смесеното дружество през следващите 2 години 300 млн. долара, а Nissan – 450 млн. долара.В рамките на споразумението автомобили Renault и Nissan може да бъдат произвеждани заедно с модели на Lada в завода в руския град Толиати.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 21 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 no name no face no number

    48 12 Отговор
    Много добър автомобил

    Коментиран от #18

  • 2 Даката

    46 28 Отговор
    Българ Рено бяха най добрите заедно с Шкода в соца.До 1970 ги правехме в Пловдив,завода беше на Асеновградско шосе.Имаше интерес от Румъния Полша Унгария.После от Москва ни забраниха производството за да си продават техните.България беше държава без капка суверинитет.

    Коментиран от #3, #5, #6, #8, #10, #21, #31

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Знаещия

    30 4 Отговор
    Автора на статията не знае , че това е една от най-големите сделки между соца и запада. Основната заслуга за тази сделка е на Палмиро Толиати - Главен секретар на Италианската компартия. За това и основното производство на Ладата е съсредоточено в едноименния град - кръстен на Палмиро , в знак на уважение. На времето - 1962-63-64г. официалната стойност на сделката е била около 1 млрд.долара , а неофициалната е около 2-2.5 млрд.
  • 5 Икономика

    60 23 Отговор

    До коментар #2 от "Даката":

    Не ме разсмивай ..да не би сега да имаме суверенитет. не знам за производството на бг. коли, но знам, че из цяла България , тогава имахме фабрики и заводи , а сега имаме чужди военни бази.Правиш ли разлика ?

    Коментиран от #12

  • 6 Щерев

    22 4 Отговор

    До коментар #2 от "Даката":

    Помня това време.Във блока имахме една такава.Беше поне десет годишна..Ние с москвичи и жигулита завиждахме.
  • 7 Пацо

    31 23 Отговор
    Боклуци,ама нямахме избор.
  • 8 Ерец

    15 20 Отговор

    До коментар #2 от "Даката":

    За мен най- доброто от бившето соц. автопроизводство беше полския Фиат (125p). Продаван е и в западни страни .
  • 9 Даката

    26 19 Отговор

    До коментар #3 от "Знаещия":

    Незнаещ си и няма как да пробутваш тия глупости.Изнасяхме Булгар Рено в Югославия и Австрия,малко бройки за Ирак.Спряха ни с нареждане от Москва,защото ги биехме по качество в пъти.Бяха почнали москвичите и жигулита и ние им пречехме.Още веднаж ти повтарям,изнасяхме и за Австрия,която можеше да внесе всякакви и от всякъде.Бяхме конкурентни дори и на техния пазар.
  • 10 Точно така

    21 7 Отговор

    До коментар #2 от "Даката":

    Рожден ден за Жигули и некролог за ПИРИН-ФИАТ 124, който трябваше да се произвежда в Ловеч. Само че братушките ннатикаха това недоразумение Москвич с технология от 30те г.
  • 11 Панов

    16 13 Отговор
    За времето визирано от статията най-добрите коли в соца бяха Булгар Рено 10 и шкода фелиция.Фелицията излезе една година след нашата.

    Коментиран от #22

  • 12 Другия с коня

    35 34 Отговор

    До коментар #5 от "Икономика":

    Ако Руснаците се бяха прибрали в държавата си след Втората Световна Война,съдбата на окупираните от тях държави щеше да е Различна....Но да държиш в Окупация половин Европа за половин век....Да унищожиш Пазарните им Икономики и да наложиш Планова Икономика и забрана за частна собственост и Комунизъм....Унищожиха ни!!Съсипаха ни!!!Гнусни Комунистически Престъпници!!!

    Коментиран от #13, #14, #17

  • 13 БАЙ Х@Й ‼

    40 16 Отговор

    До коментар #12 от "Другия с коня":

    А нещо за войските на САЩ които още не са се изтеглили от победената във ВСвВ Германия‼

    Коментиран от #15

  • 14 икономика

    33 12 Отговор

    До коментар #12 от "Другия с коня":

    От къде ги извадихме при соца , тия фабрики и заводи ... които сега ги няма . А сега , като има частна собственост, къде ни е икономиката ? Изобщо не ми декламирай лозунги.
  • 15 Умен по цялата глава

    15 19 Отговор

    До коментар #13 от "БАЙ Х@Й ‼":

    Ми пазят Най- мощната Европейска Пазарна икономика от Комунистическия Агресор,бе...Победена Германия няма право на армия и въоръжаване...Да си чувал нещо за Студена война и Желязна завеса....За разделен на две Народ и Държава...И защо Руснаците не дължат сега Репарации на Окупираните държави????
  • 16 ДА ИЗМЕТЕМ ГЕРБ

    17 6 Отговор
    ВАЗ 2103 беше 75 к.с., а не - 72.
    В трима човека в колата съм вдигал 162-163 км/ч
    по тогавашните пътища...

    Коментиран от #29, #33

  • 17 Пазарна аномалия

    25 7 Отговор

    До коментар #12 от "Другия с коня":

    Бедничкият, да го ожалиш!!! Какви неща са ти причинили на времето с тая планова икономика. Добре че дойде капитълизЪма, та да блесне стопанската инициатива на гражданите. Е то цените пак се регулират на ниво държава, а пазарните квоти на ниво международни договори, ама сме свободни. И като се замислиш преди 45 години са псували капитализма и са строили комунизъм. Сега 32 години строим капитализъм и псуваме комунизма. Тоест все някой ни е виновен. Важното е друг да е виновен, а междувременно да врътнем далавера, да изпреварим колоната на светофара. Абе тарикати да сме

    Коментиран от #20

  • 18 ХАХАХАХА

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "no name no face no number":

    ПРЕКРАСЕН
  • 19 Начо

    22 17 Отговор
    Няма какво да ми сравняват и хвалят соца.През 1939 България е пред Гърция и Португалия.За 45 години соц и 30 години Мутро соц на внуците на комунета ни върнаха сто години назад.И още продължаваме единствени да плащаме данък русия

    Коментиран от #23

  • 20 Чегевара

    24 4 Отговор

    До коментар #17 от "Пазарна аномалия":

    Въобще не е дошъл капитализма.Дойдоха наследниците на комунистите партийци.Огледай се,навсякъде синовете и внуците им
  • 21 Йонко Евреина

    17 7 Отговор

    До коментар #2 от "Даката":

    Пълни глупости. Спряхме ги, защото французите си взеха лиценза, заради драстични нарушения от наша страна. А руснаците винаги са имали глад за леки автомобили и нашият пазар въобще не ги засягаше.
  • 22 Йонко Евреина

    2 2 Отговор

    До коментар #11 от "Панов":

    А Пирин ФИАТ в Ловеч. И Рено и Фиат обаче, само ги сглобявахме. Забравяш и Полски Фиат от 67г.
  • 23 Ааааа ти приравняваш соца и

    6 1 Отговор

    До коментар #19 от "Начо":

    Мутрополитиците........?!?!?!?!? Нищо че ините съзидаваха а другите скрапираха и концесионираха/ подаряваха/ благата създадении преди това...!?!?!?!!!
  • 24 Читател

    7 1 Отговор
    Така е, но мнозина от пишещите по-горе професори не правят разлика между производство, кооперирано производство и сглобяване.
  • 25 Joko

    1 0 Отговор
    Все разбирали а 2106 не е ли имало не че е много стока
  • 26 абе

    2 1 Отговор
    какво ли ще пише след време за китайските коли де правихме в ловече


    Great Wall или там как се казваше зелената ограда
  • 27 ЧРД

    4 3 Отговор
    300 г руска балалайка
  • 28 Петко Таков

    7 5 Отговор
    Руснаците ни съсипаха държавата !!!
    И днес ни крадат яко,а половината ни икономика е в руски ръце !
    А родните ни,,политици"до един са руски ибрикчии,начело с Мунчо-зеленият чорап !

    Коментиран от #30

  • 29 Баш майстора

    3 0 Отговор

    До коментар #16 от "ДА ИЗМЕТЕМ ГЕРБ":

    Недей да дрънкаш глупости като не знаеш тогава имаше два стандарта световен и руски едното е по световния стандарт а другото е по руския руснаците винаги завишава Ха защото никога не можеха да постигнат данни по световните стандарти А иначе за километрите съм съгласен аз даже съм вдигал повече имах Жигула с 1 и 6 мотор скорости от седмица и диференциал 10 на 39 беше се получила много добра комбинация пълнеше километража ако може да се вярва на руските уреди километража беше седмица и седалките също имаше два шибидаха на тъмно хората като се качиха питаха в каква кола се возят идеални си бяха колите за времето си мога да спомена доста западни коли Кои които бяха с 30 години по нови технологии като Рено 5 Peugeot 104 Fiat Panda Fiat Uno Daewoo Tico и още куп други глупости а Помните ли как се хлъзга хме Жигула торите пред Японския Айде Аман от разбирачи
  • 30 Баро

    1 2 Отговор

    До коментар #28 от "Петко Таков":

    В статията става въпрос за коли а не за политика
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 Ам Чи

    2 1 Отговор
    МНОГО ВАЖНА ДАТА ДА ВИ ИМАМ НОВИНИТЕ
  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Пешо змея

    2 3 Отговор
    Карам си Жигулета с кеф и ми не дреме за кухите лейки дето не знаят какво има в един карбуратор Weber. Всяка година някой ми предлага сделка като спра някъде или го закарам на преглед...ама не си давам КОЛАТА, която ще ме закара навсякъде! Ей това е Sport Utility Vehicle, а не сегашните тридупкови извращения от пластмаса!
  • 35 краси

    0 1 Отговор
    Чакахме 10 ДЕСЕТ години за "Жигули"!-комунизъм!

    Коментиран от #36

  • 36 hhq

    0 0 Отговор

    До коментар #35 от "краси":

    не 10 - почти 20 се чакаше и пак не се знаеше кога можеш да вземеш Лада, за Москвич беше около 10 год