На 19 юли 1966 г. Политбюро на ЦК на БКП решава да се сключи договор с френската фирма Renault за производство в България на леки коли от същата марка. През 1967 г. тогавашното Държавно стопанско обединение (ДСО) “Металхим” подписва контракт с право на производство и продажби с френската фирма Renault.
В Казанлък в сегашния завод “Арсенал” се сглобяват първите три двуместни спортни коли Renault Alpin. В началото дори го наричат “Булгар Алпин”. След като вече са сглобени първите автомобили, специалисти започват да водят преговори с французите за построяването на монтажен завод за производство на 10 000 коли годишно в Пловдив. Само за девет месеца, рекордно кратко време, се построява монтажен завод в Пловдив.
В годините 1967 - 1970 г. в България се завършват общо около 5500 автомобила с марка Renault. През 1970 г. излиза решение на Министерския съвет за прекратяване на този “производствен лукс” и заводът се закрива окончателно през 1971 - 1972 г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Анджо
Коментиран от #3, #6, #35
03:16 19.07.2024
2 Ха ха
Коментиран от #24, #25
03:28 19.07.2024
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 щерев
Коментиран от #7, #20, #42, #43
04:12 19.07.2024
6 Европеец
До коментар #1 от "Анджо":
Далече си от истината... Тогава съм бил малък, но си спомням, че на майка ми чичото имаше булгаррено Чувал съм от баща ми и роднини, че истината е такава каквато е написана в коментари 2и3..... Статията ми хареса и може много да се коментира.....22 години след девети септември 1944 правим автомобил, макар поради българския тарикатлък всичко завършват не добре.... За 45 години социализъм България правеше и произвежда happy много неща..... Сега на всички е ясно на какво ниво сме... Няма държава, няма държавници, има само неграмотни политици, които непрекъснато ни облъчват с глупости и се опитват да ни промиват мозъците, особено преди избори....04:20 19.07.2024
7 Европеец
До коментар #5 от "щерев":
А сега какъв суверенитет има територията България и чия марионетка е.... Остават още десетина години и ако сме живи ще направим равносметка и анализ какво сме постигнали преди и сега....Коментиран от #28
04:26 19.07.2024
8 Сесесере
04:52 19.07.2024
9 не ви ли се струва странно
Коментиран от #14
05:20 19.07.2024
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 СССР не можеше да преживее
06:21 19.07.2024
12 Гориил
До коментар #3 от "Град Козлодуй":
Не сте ли загрижени за смущението на световния оръжеен пазар от контрабандните съветски оръжия? Според вашите европейски правила чуждата интелектуална собственост трябва да бъде лицензирана.Или сте податливи на този порок, вдишвайки опияняващия въздух на свободата на ръба на беззаконието и произвол ?Но рано или късно решенията на арбитражните съдилища ще трябва да бъдат изпълнени. Изплащане на астрономическа компенсация.Но рано или късно решенията на арбитражните съдилища ще трябва да бъдат изпълнени. Изплащане на астрономическа компенсация. Москва няма да отслаби натиска.06:34 19.07.2024
13 Един
Коментиран от #31, #38
07:00 19.07.2024
14 Дядо Стою
До коментар #9 от "не ви ли се струва странно":
За, КПСС вижда, че пазарите на Жигулата е застрашени от Рено и се разпорежда ва БКП да се закрият заводите.А Рено Булгар Алпин е моделът Алпин, произведен в България. Докато моделите 8 и 10 се водят Булгар Рено
Коментиран от #39
07:01 19.07.2024
15 инж. с опит
Коментиран от #34
07:27 19.07.2024
16 Булпсихопатъ
07:30 19.07.2024
17 робски сърца
Коментиран от #18, #26, #37
07:52 19.07.2024
18 провинциалист
До коментар #17 от "робски сърца":
Затова ли в момента произвеждаме пластмасови зеленчуци?08:01 19.07.2024
19 АрхНикола Пеев
СИВ и КРЕМЪЛ не търпят конкуренция за Москвич и Запорожец
08:21 19.07.2024
20 ЧОВЕК ВЪТРЕ В НЕЩАТА
До коментар #5 от "щерев":
Много накратко. И друг път съм го писал. На авто соц.изложение в Москва Илия Чубриков закарва трите коли Рено 8 Рено 10 и Рено Алпин. Произведени ТУК. В БЪЛГАРИЯ. Братята виждайки ги онемяват и не разрешават да участват в изложението. След големи молби пускат само Рено 8. Веднага след това...тютяяаа няма завод в Пловдив..Ето това е истината. От извора. Бях много вътре в в нещата. Всичко друго е измишльотини за да се замажат нещата.. По същия начин беше закрито и производството Пирин Фиат 124 по лиценз на Фиат 124. Прозводство в Ловеч. Същия Фиат 124 по който се произвежда Жигули. А ние започнахме да произвеждаме в Ловеч Москвич. Това е историята на автомобилостроенето ни. Без украса и шикалкавене.Коментиран от #21, #29, #30
09:32 19.07.2024
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Напомям
12:05 19.07.2024
23 "Производствен лукс"
Коментиран от #40
12:09 19.07.2024
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Ха ха,грешиш
До коментар #2 от "Ха ха":
Това са лъжи на комунистическата пропаганда от този период. За да оправдаят чакането по10-15 г. да ти излезе редът за Жигули или пък Москвич. Защо не посочат конкретни данни,документи и доказателства?Например за какъв период колко автомобили Рено и на кои държави сме продали. С което уж сме правили нелоялна конкуренция на Франция.
12:25 19.07.2024
26 Баце
До коментар #17 от "робски сърца":
Колко хора разбират, че са роби от 80г.?14:08 19.07.2024
27 ДОПЪЛНЕНИЕ КЪМ N 20
по късно 1972г излиза книгата АВТОМОБИЛЪТ ДНЕС И УТРЕ. Автомобилно ревю от световен мащаб. Няма даже и намек за български автомобили. Супер подробна информация даже за бъдещи автомобили в областа на фантастиката. НЕ И ЗА БЪЛГАРИЯ. НЯЯМААА!
14:11 19.07.2024
28 Баце
До коментар #7 от "Европеец":
Сега суверенитет на България е под въпрос но от 44г. си оставаме под руско иго.14:16 19.07.2024
29 ПРИПОМНЯНЕ
До коментар #20 от "ЧОВЕК ВЪТРЕ В НЕЩАТА":
ВЕЧНА ДРУЖБА...! Само да спомена за 12. (дванадесетте) завода в КТМ "Червена могила, оборудвани от "Кобе индъстри" , преведени към МК "Новокрематорск", два часа преди да влезе сила договора за мениджмънт с японците...20:28 19.07.2024
30 Човек от вън
До коментар #20 от "ЧОВЕК ВЪТРЕ В НЕЩАТА":
То сега имаш заводи .Имаш , но са руини .
98% ЕС ги ликвидира .
09:01 20.07.2024
31 Втори
До коментар #13 от "Един":
Роувър направи завод във Варна .Дори пусна партида , която ръждяса за
две години .
09:27 20.07.2024
32 Мухаа ха!
13:55 20.07.2024
33 Анонимен
15:49 20.07.2024
34 Ляв бек
До коментар #15 от "инж. с опит":
Това е абсолютната истина! Всички други слухове,за Чубриков,и подобни съветски забрани,са тинтири-минтири...Те след 89-та,за всичко са ни виновни,че и за това ли да не са?18:10 20.07.2024
35 Анджо
До коментар #1 от "Анджо":
Е, Яз разбираш ли, съм завършена и абсолютно продажна американо украинска ку.....ваИ нямам плашене
"Цента", си го гълтане редовно и по краварски доволно.
22:36 20.07.2024
36 Фактите
23:51 20.07.2024
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Никси
До коментар #13 от "Един":
не , правиха Роувър Маестро за кратко време и затвориха завода след това и беше за кратко време , или не харесаха продкцията или некой убърка нещата , по възможно да е първото !!!.12:44 05.08.2024
39 Никси
До коментар #14 от "Дядо Стою":
ама Дедо Стою , те жигулите и ладите по целия Соц Лагер се продаваха , чак до Куба са стигали и тука тия наще Балкански народе , ако са го докарали до наз само , те тогава са били зле нещата , ама причината е май другаде , Жак Ширак казал на Бай Тошко , браво бе аз ви давам да си правите коли за вътрешния пазар за ваз да си ги ползвате , а вие ги изнасяте за , Либия , Тунис , Алжир и Мароко , я марш тогава от тука никви Рена не заслужавате ганьовците , това ли ни пишеше в договора бе Бай Тошо и те от кумова срама затварят завода , после се явяват едни господа за да не се изложат и наслагват вятър на ушите на целия народ и започнаха тогава да внасят първите жигули в Мототехника , а не че русняка ни е забранил , в Сърбия се правеше Заставата , в Полша фият и полонез , в Чехия шкодата и лека кола татра , в Унгария не се правеха коли , и пак се караха руски коли , в Румъния се правеше дачия и там имаше Лади и Жигулки и Волги , така че мантрите с претоплените манджи вятър между ушите си го запазете за ваз , Пропагандата съществува и Днес както и преди , но народа нали е все заспал и блее като овца , на къде тръгне овъна и тя по него търчи , и като сме правили в Мадара Шумен чешкия камьон Шкода Мадара и Лиаз , защо тогава Русняците не са ни забранили да правиме а да ни дадат да пройзвеждаме Камаз или Супер Маз или Урал , ето видиш ли че не е вината У Русняците , то по тази логика вместо Чавдар и Сетра в Ботевград да правиме Паз или Лаз !!!.13:04 05.08.2024
40 Никси
До коментар #23 от ""Производствен лукс"":
те всичките държавници се возеха в Мерцедеси от целия Соц Лагер не само бай Тодор!!!.13:13 05.08.2024
41 Никси
15:30 05.08.2024
42 Никси
До коментар #5 от "щерев":
да бе , то щеше много работи да има ако не се беше появил Приватизатора Иван Костов заедно с Конспираторите , он едно Магаре не може да съпреили Маска , ами докарал от Америка Кон-спиратори , та ойдея коньовете у ряката другите са пущени на паша , а третите се издавиа и мълния ги удари !!!.15:40 05.08.2024
43 Никси
До коментар #5 от "щерев":
а , забравих да ти кажа има още едни коне дет са се заврели под капака , ама при наз нещо ги нема Заводите дето влизат конете под едни капаци ламаринени , защо ли ? !!!.15:44 05.08.2024