19 Юли, 2024 03:12 8 744 43

19 юли 1966 г. БКП реши: Renault влиза в България

  • renault-
  • влиза-
  • българия-
  • бкп-
  • автомобилна промишленост

В годините 1967 - 1970 г. в родината ни са произведени общо около 5500 автомобила

19 юли 1966 г. БКП реши: Renault влиза в България - 1
Снимка: Bazar.bg

На 19 юли 1966 г. Политбюро на ЦК на БКП решава да се сключи договор с френската фирма Renault за производство в България на леки коли от същата марка. През 1967 г. тогавашното Държавно стопанско обединение (ДСО) “Металхим” подписва контракт с право на производство и продажби с френската фирма Renault.

В Казанлък в сегашния завод “Арсенал” се сглобяват първите три двуместни спортни коли Renault Alpin. В началото дори го наричат “Булгар Алпин”. След като вече са сглобени първите автомобили, специалисти започват да водят преговори с французите за построяването на монтажен завод за производство на 10 000 коли годишно в Пловдив. Само за девет месеца, рекордно кратко време, се построява монтажен завод в Пловдив.

В годините 1967 - 1970 г. в България се завършват общо около 5500 автомобила с марка Renault. През 1970 г. излиза решение на Министерския съвет за прекратяване на този “производствен лукс” и заводът се закрива окончателно през 1971 - 1972 г.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 24 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Анджо

    50 29 Отговор
    Руските ку.....ви са се уплашили.

    Коментиран от #3, #6, #35

  • 2 Ха ха

    45 46 Отговор
    Не.Франсетата видяха,че правиме по добри коли от тях.Бързо намерихме пазар в Близкия Изток за Булгар- Алпина и това не им се хареса

    Коментиран от #24, #25

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 щерев

    65 36 Отговор
    Хубави коли бяха. Сега щяхме да сме с традиции в автомобилната индустрия. Закриха завода по нареждане от Москва за да купуваме техните боклуци. Тогава България беше с нула суверинитет, руска марионетка

    Коментиран от #7, #20, #42, #43

  • 6 Европеец

    51 18 Отговор

    До коментар #1 от "Анджо":

    Далече си от истината... Тогава съм бил малък, но си спомням, че на майка ми чичото имаше булгаррено Чувал съм от баща ми и роднини, че истината е такава каквато е написана в коментари 2и3..... Статията ми хареса и може много да се коментира.....22 години след девети септември 1944 правим автомобил, макар поради българския тарикатлък всичко завършват не добре.... За 45 години социализъм България правеше и произвежда happy много неща..... Сега на всички е ясно на какво ниво сме... Няма държава, няма държавници, има само неграмотни политици, които непрекъснато ни облъчват с глупости и се опитват да ни промиват мозъците, особено преди избори....
  • 7 Европеец

    48 15 Отговор

    До коментар #5 от "щерев":

    А сега какъв суверенитет има територията България и чия марионетка е.... Остават още десетина години и ако сме живи ще направим равносметка и анализ какво сме постигнали преди и сега....

    Коментиран от #28

  • 8 Сесесере

    43 6 Отговор
    Тогава и най големия тараЛясник беше лукс и се чакаше години за него, ако имаш левове! С гущери, веднага! За равните говоря, по-равните не чакаха!
  • 9 не ви ли се струва странно

    38 6 Отговор
    някой забеляза ли че са построили завод за 10 000 коли годишно и за 3 години завода е произвел 5500 коли?!?!? като бях малък им викаха булгар рено а не булгар алпин…

    Коментиран от #14

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 СССР не можеше да преживее

    38 13 Отговор
    Че България произвежда коли в сътрудничество с френска фирма....трябваше да купуваме съветските коли, чакайки по 5-10 години.
  • 12 Гориил

    5 12 Отговор

    До коментар #3 от "Град Козлодуй":

    Не сте ли загрижени за смущението на световния оръжеен пазар от контрабандните съветски оръжия? Според вашите европейски правила чуждата интелектуална собственост трябва да бъде лицензирана.Или сте податливи на този порок, вдишвайки опияняващия въздух на свободата на ръба на беззаконието и произвол ?Но рано или късно решенията на арбитражните съдилища ще трябва да бъдат изпълнени. Изплащане на астрономическа компенсация.Но рано или късно решенията на арбитражните съдилища ще трябва да бъдат изпълнени. Изплащане на астрономическа компенсация. Москва няма да отслаби натиска.
  • 13 Един

    13 9 Отговор
    Помня навремето през 90-те един даскал постоянно повтаряше, как Роувър щели да правят фабрика някъде май около Варна беше, ама явно се е разсъхнала работата. Абе за държава произвеждаща автомобили не ставаме и това си е. Даже и ПростотоКиро не успя :). Трябват си традиции затова нещо.

    Коментиран от #31, #38

  • 14 Дядо Стою

    24 9 Отговор

    До коментар #9 от "не ви ли се струва странно":

    За, КПСС вижда, че пазарите на Жигулата е застрашени от Рено и се разпорежда ва БКП да се закрият заводите.

    А Рено Булгар Алпин е моделът Алпин, произведен в България. Докато моделите 8 и 10 се водят Булгар Рено

    Коментиран от #39

  • 15 инж. с опит

    40 5 Отговор
    Французите са ни дали лиценз да правим Рено 8 и10 само за вътрешен пазар. Но нашите тарикати са решили да продават навън от алчност. Булгар-Реното беше автомобил с невероятно качество и надеждност, който по мека возия,тишина в купето, икономичност, лекота на упревлението и ремонтопригодност-тръшка в земята повечето автомоболи,които слизат от конвейра в момента. Едно Булгар-Рено 10, при елементарна поддръжка и компетентно шофиране и днес може да е в пълноценна работоспособност.

    Коментиран от #34

  • 16 Булпсихопатъ

    28 1 Отговор
    Версии за спиране на производството много. Но ,истината е някъде по средата. По онова време отношенията на Москва и Париж с били доста затоплени. Системата за цветна телевизия секам , Висоцки и френските жени и т.н. Гледахме френски филми в кината и по тв през 70-80 те. Италиански също. И дори съветско-италиански. Нашите състезатели участваха в световни ралита. Печелехме световни първенства. БулгарАлпин беше суперкар.
  • 17 робски сърца

    24 6 Отговор
    Роба няма правото да произвежда по качествено от господаря си

    Коментиран от #18, #26, #37

  • 18 провинциалист

    17 6 Отговор

    До коментар #17 от "робски сърца":

    Затова ли в момента произвеждаме пластмасови зеленчуци?
  • 19 АрхНикола Пеев

    19 10 Отговор
    Решението за спиране на монтажа на автомобили Рено идва от МОСКВА>>
    СИВ и КРЕМЪЛ не търпят конкуренция за Москвич и Запорожец
  • 20 ЧОВЕК ВЪТРЕ В НЕЩАТА

    29 3 Отговор

    До коментар #5 от "щерев":

    Много накратко. И друг път съм го писал. На авто соц.изложение в Москва Илия Чубриков закарва трите коли Рено 8 Рено 10 и Рено Алпин. Произведени ТУК. В БЪЛГАРИЯ. Братята виждайки ги онемяват и не разрешават да участват в изложението. След големи молби пускат само Рено 8. Веднага след това...тютяяаа няма завод в Пловдив..Ето това е истината. От извора. Бях много вътре в в нещата. Всичко друго е измишльотини за да се замажат нещата.. По същия начин беше закрито и производството Пирин Фиат 124 по лиценз на Фиат 124. Прозводство в Ловеч. Същия Фиат 124 по който се произвежда Жигули. А ние започнахме да произвеждаме в Ловеч Москвич. Това е историята на автомобилостроенето ни. Без украса и шикалкавене.

    Коментиран от #21, #29, #30

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Напомям

    12 6 Отговор
    В периода,когато започна производството. на Рено в България,СССР все лиценз от Италия и на основата на ФИАТ 124 започна производството на Жигули. Отрязаха ни от Франция,за да пласират в България скапаните си таралясници,за които чакахме по 10-15 г. да ни излезе редът след първата вноска. Румъния обаче не се поддаде на натиска и още през 70-те години на миналия век масово произвеждаше Дачия(на основата на Рено 12).
  • 23 "Производствен лукс"

    12 4 Отговор
    Обаче още в този период бай Тошо се возеше в луксозен брониран Мерцедес,независимо че е произведен в държава от "загниващия капитализъм,който ще рухне всеки момент". Както ни учеха по времето на комунизЪма.

    Коментиран от #40

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Ха ха,грешиш

    15 3 Отговор

    До коментар #2 от "Ха ха":

    Това са лъжи на комунистическата пропаганда от този период. За да оправдаят чакането по10-15 г. да ти излезе редът за Жигули или пък Москвич. Защо не посочат конкретни данни,документи и доказателства?
    Например за какъв период колко автомобили Рено и на кои държави сме продали. С което уж сме правили нелоялна конкуренция на Франция.
  • 26 Баце

    6 2 Отговор

    До коментар #17 от "робски сърца":

    Колко хора разбират, че са роби от 80г.?
  • 27 ДОПЪЛНЕНИЕ КЪМ N 20

    4 0 Отговор
    За да не бъда голословен който иска да се увери да потърси книгата СЪВРЕМЕННИ АВТОМОБИЛИ издание т е х н и к а от 1968г. Подробна информация и снимки на поточната линия на РЕНО 8 и много информация за БЪЛГАРСКИТЕ АВТОМОБИЛИ. След това 4 год
    по късно 1972г излиза книгата АВТОМОБИЛЪТ ДНЕС И УТРЕ. Автомобилно ревю от световен мащаб. Няма даже и намек за български автомобили. Супер подробна информация даже за бъдещи автомобили в областа на фантастиката. НЕ И ЗА БЪЛГАРИЯ. НЯЯМААА!
  • 28 Баце

    4 5 Отговор

    До коментар #7 от "Европеец":

    Сега суверенитет на България е под въпрос но от 44г. си оставаме под руско иго.
  • 29 ПРИПОМНЯНЕ

    5 0 Отговор

    До коментар #20 от "ЧОВЕК ВЪТРЕ В НЕЩАТА":

    ВЕЧНА ДРУЖБА...! Само да спомена за 12. (дванадесетте) завода в КТМ "Червена могила, оборудвани от "Кобе индъстри" , преведени към МК "Новокрематорск", два часа преди да влезе сила договора за мениджмънт с японците...
  • 30 Човек от вън

    3 2 Отговор

    До коментар #20 от "ЧОВЕК ВЪТРЕ В НЕЩАТА":

    То сега имаш заводи .
    Имаш , но са руини .
    98% ЕС ги ликвидира .
  • 31 Втори

    3 0 Отговор

    До коментар #13 от "Един":

    Роувър направи завод във Варна .
    Дори пусна партида , която ръждяса за
    две години .
  • 32 Мухаа ха!

    3 1 Отговор
    Далновиден държавник беше бай Тошо.Доказва го нагледно,това решение.Да построиш завод за монтаж на автомобил,с цялата необходима техника, поточна линия,за толкова кратко време,е уникален рекорд,дори за Запада.Бяха идеални коли,за онова време.Рено8"и Рено -10.По нищо не отстъпваха на оригинала- Рено,произвеждан във Франция.Имахме договор с Африка - Азия за експорт на 15- х автомобила годишно.Изработваха ги с усъвършенствани системи за охлаждане - и на двигателя,и на купето."Отказахме" се,заради ,и под давление на СССР - основен производител на коли за СИВ( съюз за икономическа взаимопомощ), в който имаше строго разпределение на отделни производства- кой какво да произвежда приоритетно.И заради Чехи и Поляци- с техните полски фиати и шкоди.Бай Тошо, изобщо не беше съгласен,защото буквално превзе Африка,с проектодоговори за милиони долари( по второ направление) И трите държави,се уплашиха,че ще ги изместим от пазара.И във рамките на СИВ,и във Африка - Азия.Абе ,същата система,както сега ,с Евросъюза.За един може,за друг е абсурд! Ако бяхме съхранили и до днес,този завод( със сигурност щеше да се разшири многократно) и сега чехи,поляци да ни дишат прахта, включително доста европейски производители на автомобили. Както винаги: Нямаме загубена битка, но винаги губим войната!
  • 33 Анонимен

    2 0 Отговор
    Хубава кола беше за времето си, като дете съм се возил,140 си ги хващаше..Ами Алпина, дизайна му е все още актуален! Грешки..,такъв ни бил късмета!
  • 34 Ляв бек

    1 1 Отговор

    До коментар #15 от "инж. с опит":

    Това е абсолютната истина! Всички други слухове,за Чубриков,и подобни съветски забрани,са тинтири-минтири...Те след 89-та,за всичко са ни виновни,че и за това ли да не са?
  • 35 Анджо

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Анджо":

    Е, Яз разбираш ли, съм завършена и абсолютно продажна американо украинска ку.....ва
    И нямам плашене
    "Цента", си го гълтане редовно и по краварски доволно.
  • 36 Фактите

    2 1 Отговор
    Интервюто с Чубриков може да се намери в нета. Всъщност на официалното откриване на това изложение в Москва лично Брежнев се спира на нашия щанд с Булгарено и направо видимо побеснява, следва заповед да се прекрати сглобяването в Пловдив. Легендите за подбиване на пазара се пускат от ДС за да за мажат тоя позор. Впрочем как ние ще подбиваме пазар с 5500 бройки за 3год.Колите идваха почти сглобени тук само ги досъбираха, единствено тук се правеше каросерията от фибро стъкло за Алпин - а От тук завода отиде в Румъния. Пирин беше Фиат 850 купе. и него бастисаха по заказ от МАсква.
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Никси

    1 0 Отговор

    До коментар #13 от "Един":

    не , правиха Роувър Маестро за кратко време и затвориха завода след това и беше за кратко време , или не харесаха продкцията или некой убърка нещата , по възможно да е първото !!!.
  • 39 Никси

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "Дядо Стою":

    ама Дедо Стою , те жигулите и ладите по целия Соц Лагер се продаваха , чак до Куба са стигали и тука тия наще Балкански народе , ако са го докарали до наз само , те тогава са били зле нещата , ама причината е май другаде , Жак Ширак казал на Бай Тошко , браво бе аз ви давам да си правите коли за вътрешния пазар за ваз да си ги ползвате , а вие ги изнасяте за , Либия , Тунис , Алжир и Мароко , я марш тогава от тука никви Рена не заслужавате ганьовците , това ли ни пишеше в договора бе Бай Тошо и те от кумова срама затварят завода , после се явяват едни господа за да не се изложат и наслагват вятър на ушите на целия народ и започнаха тогава да внасят първите жигули в Мототехника , а не че русняка ни е забранил , в Сърбия се правеше Заставата , в Полша фият и полонез , в Чехия шкодата и лека кола татра , в Унгария не се правеха коли , и пак се караха руски коли , в Румъния се правеше дачия и там имаше Лади и Жигулки и Волги , така че мантрите с претоплените манджи вятър между ушите си го запазете за ваз , Пропагандата съществува и Днес както и преди , но народа нали е все заспал и блее като овца , на къде тръгне овъна и тя по него търчи , и като сме правили в Мадара Шумен чешкия камьон Шкода Мадара и Лиаз , защо тогава Русняците не са ни забранили да правиме а да ни дадат да пройзвеждаме Камаз или Супер Маз или Урал , ето видиш ли че не е вината У Русняците , то по тази логика вместо Чавдар и Сетра в Ботевград да правиме Паз или Лаз !!!.
  • 40 Никси

    1 0 Отговор

    До коментар #23 от ""Производствен лукс"":

    те всичките държавници се возеха в Мерцедеси от целия Соц Лагер не само бай Тодор!!!.
  • 41 Никси

    1 0 Отговор
    това на снимката е Рено 10 , и двамата ми вуйчовци имаха такива Рена едното беше 8-ца тъмно сиво металик с кръглия фар а другото беше 10-ка небесно синьо с квадратния фар, много перфектни за времето си коли бяха , двигателите им бяха отзад като на чешките шкоди , това им беше недостатъка !!!.
  • 42 Никси

    1 0 Отговор

    До коментар #5 от "щерев":

    да бе , то щеше много работи да има ако не се беше появил Приватизатора Иван Костов заедно с Конспираторите , он едно Магаре не може да съпреили Маска , ами докарал от Америка Кон-спиратори , та ойдея коньовете у ряката другите са пущени на паша , а третите се издавиа и мълния ги удари !!!.
  • 43 Никси

    1 0 Отговор

    До коментар #5 от "щерев":

    а , забравих да ти кажа има още едни коне дет са се заврели под капака , ама при наз нещо ги нема Заводите дето влизат конете под едни капаци ламаринени , защо ли ? !!!.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове