Мащабната изложба „Кристо и Жан-Клод. Опакованият Райхстаг, Берлин (1971–1995)” ще бъде представена за първи път в България. Експозицията, посветена на 90-годишнината от рождението на знаковия артистичен тандем, ще бъде открита днес, 4 ноември, и ще продължи до 22 март 2026 г. в „Квадрат 500“, съобщават организаторите от Националната галерия.
Изложбата отбелязва и 30 години от реализирането на проекта „Опакованият Райхстаг“ в Берлин и 40 години от „Опакованият Пон Ньоф“ в Париж. Куратор на изложбата е Гергана Михова, пояснява БТА.
Сред експонатите е и първата оригинална придобивка на Националната галерия, свързана с творчеството на Кристо – „Опакованият Райхстаг (Проект за Берлин, 1971–1995)” от 1986 г., както и колажи, фотографии, видеоматериали и архивни документи, проследяващи дългия път на реализация на този изключителен проект.
От екипа посочват, че осъществяването на този проект отнема цели 24 години, през които Кристо и Жан-Клод реализират други осем проекта, включени в изложбата – „Портите“ в Сентръл Парк, Ню Йорк Сити, (1979–2005); „Чадърите“ в Япония и САЩ (1984–1991); „Опакованият Пон Ньоф“ в Париж (1975–1985); „Обградените острови“ в залива Бискейн, Маями, Флорида (1980–1983); „Опаковани алеи“ в Мемориалния парк „Джейкъб Луус“, Канзас Сити, Мисури (1977–1978) „Бягаща ограда“ в окръзите Сонома и Марин, Калифорния (1972–1976); „Океански бряг“ в Нюпорт, Роуд Айлънд (1974); „Стената – Опакованата римска стена“ във Виа Венето и Вила Боргезе, Рим, Италия (1973–1974)и „Завеса в долината“ в Райфъл, Колорадо (1970–1972).

Архивните видео материали, снимки и документи от опаковането на Райхстага – емблематичната сграда, която и до днес остава символ на демокрацията – е своеобразен исторически разказ на този проект, уточняват от Националната галерия.
Събитието се осъществява съвместно с фондация „Кристо и Жан-Клод“, в партньорство с Френски институт в България и Гьоте-институт България. БТА е медиен партньор.
Българската телеграфна агенция посвети броя си през юни тази година на Кристо и Жан-Клод. „Кристо и Жан-Клод на 90 във вечността“ ще бъде издаден на английски, френски и немски език до края на годината.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 този уруд
Коментиран от #6
14:00 04.11.2025
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Последния Софиянец
14:05 04.11.2025
4 Българин от Русе
14:20 04.11.2025
5 Механик
Ама то какво ли се чудя, като преди година един друг "художник" продаде за милион и петстотин хиляди долара, един банан залепен със строително тиксо за една стена.
14:23 04.11.2025
6 !!!?
До коментар #1 от "този уруд":
Кристо не е мразел, че е българин, но Копейките са тези които мразят българите...!Коментиран от #9
14:23 04.11.2025
7 Др.Тодор Живков 🇧🇬
14:30 04.11.2025
8 Един
14:51 04.11.2025
9 Всъщност
До коментар #6 от "!!!?":
От интервю на български:„…реших, че няма да се върна в България… …в „тъ.па.т.а България“.”
Тук използва силен, негативен език („т.ъп.а.та България“), което показва негодувание и недоволство — отново не само към конкретната система, а към средата, в която е израснал.
В обобщение: той е направил негативни коментари — към режима, към ограниченията, към начина, по който изкуството е било третирано — но това не е същото като да каже, че мрази родината си.
Коментиран от #21
14:56 04.11.2025
10 Цитати
„Беше история на ужасите, когато един тийнейджър искаше да стане художник. ... Избягах и се почувствах толкова свободен... Никога, никога няма да дам и милиметър от свободата си.“
Споменава също:
„Няма да създам произведение на изкуството, което има цел. ... Напуснах комунистическа страна, за да имам тази ирационална свобода на твореца.“
Това е ясна критика към изкуството, което служи на пропагандата или режима — и не към родината като такава, а към системата на социалистическия режим.
14:59 04.11.2025
11 Истината
„Аз не избягах от България, избягах от страха. От липсата на свобода.“
15:02 04.11.2025
12 Затова
За него България е свързана с ограничение, страх и цензура.
Дори посещение би го върнало към тези негативни спомени.
В интервю казва, че предпочита да запази положителната си енергия и свободата, вместо да се връща към среда, която е асоциирана с потискане и унижение.
15:02 04.11.2025
13 Любов към България, но без връщане
Той казва, че страната му е дала началото на живота и изкуството му, но връщането би било емоционално и психологически тежко.
15:03 04.11.2025
14 Личен опит и травма
Връщането дори за кратко би било свързано с тези спомени и би нарушило емоционалния му баланс.
Това не е акт на високомерие, а съзнателно избягване на травматична среда.
15:05 04.11.2025
15 Друга гледна точка:
15:11 04.11.2025
16 За „опаковането на сгради“
• Прави познатите обекти нови, странни, забележими.
• Подчертава формата, обема и пространството по начин, който обикновената архитектура не прави.
• Създава преходно преживяване, което изчезва след дни или седмици, което е ключовата концепция — транзиторност и ефемерност като изкуство.
15:12 04.11.2025
17 Изкуството е субективно
Основната му идея е да накара хората да видят света по различен начин, което е ценност за изкуството, дори ако лично не го харесваме.
Коментиран от #24
15:13 04.11.2025
18 Сандо
15:24 04.11.2025
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 12340
Но Жорж Папазов и Жул Паскин по-важат.
15:39 04.11.2025
21 !!!?
До коментар #9 от "Всъщност":
Той е имал предвид Копейките, които са откраднали имотите на дядо му, да направят от България съветска република, а самия Христо обявили за невъзвращенец...!!!?15:44 04.11.2025
22 Коня Солтуклиева
.... Та там те, двама чисти българи--си говорят на чист английски! :))
Безценно! :)
15:47 04.11.2025
23 Перо
15:54 04.11.2025
24 Перо
До коментар #17 от "Изкуството е субективно":
Само усвояваше пари от общините по света, които имаха перо за културно развитие на района! Лично съм виждал “опаковането” на Сентрал парк в NYC! Бяха забити едни диреци на пътеките, под формата на буквата П, като отгоре висяха едни найлонови чаршафи, до земята и се минаваше през това П. Селски тарикатлък, при наивни хора, заблуждавани, че това е изкуство и той е “велик” култур-трегер, а всичко организираше жена му и осъществяваше неговите фантазии и простотия! Тя имаше авторитет и той злоупотребяваше с това! Мислих, че отдавна е забравен, но простотията се чуди как да се изявява!16:04 04.11.2025
25 Било, каквото било.
19:05 04.11.2025
26 Риторичен въпрос
Коментиран от #28
07:07 05.11.2025
27 плевен
13:45 05.11.2025
28 Факти
До коментар #26 от "Риторичен въпрос":
До когато ни плащат. Ти да не мислиш, че тока и водата са без пари?13:56 05.11.2025
29 Мухаа ха!
17:51 07.11.2025
30 Добри Колев
12:11 09.11.2025