Националната галерия представя за първи път в България изложба на Кристо и Жан-Клод

4 Ноември, 2025 13:59 3 043 30

  • кристо-
  • жан-клод-
  • изложба-
  • квадрат 500-
  • национална галерия

Изложбата е посветена на 90-тата годишнина от рождението на Кристо и Жан-Клод

Националната галерия представя за първи път в България изложба на Кристо и Жан-Клод - 1
Снимки: БГНЕС/ EPA

Мащабната изложба „Кристо и Жан-Клод. Опакованият Райхстаг, Берлин (1971–1995)” ще бъде представена за първи път в България. Експозицията, посветена на 90-годишнината от рождението на знаковия артистичен тандем, ще бъде открита днес, 4 ноември, и ще продължи до 22 март 2026 г. в „Квадрат 500“, съобщават организаторите от Националната галерия.

Изложбата отбелязва и 30 години от реализирането на проекта „Опакованият Райхстаг“ в Берлин и 40 години от „Опакованият Пон Ньоф“ в Париж. Куратор на изложбата е Гергана Михова, пояснява БТА.

Националната галерия представя за първи път в България изложба на Кристо и Жан-Клод

Сред експонатите е и първата оригинална придобивка на Националната галерия, свързана с творчеството на Кристо – „Опакованият Райхстаг (Проект за Берлин, 1971–1995)” от 1986 г., както и колажи, фотографии, видеоматериали и архивни документи, проследяващи дългия път на реализация на този изключителен проект.

От екипа посочват, че осъществяването на този проект отнема цели 24 години, през които Кристо и Жан-Клод реализират други осем проекта, включени в изложбата – „Портите“ в Сентръл Парк, Ню Йорк Сити, (1979–2005); „Чадърите“ в Япония и САЩ (1984–1991); „Опакованият Пон Ньоф“ в Париж (1975–1985); „Обградените острови“ в залива Бискейн, Маями, Флорида (1980–1983); „Опаковани алеи“ в Мемориалния парк „Джейкъб Луус“, Канзас Сити, Мисури (1977–1978) „Бягаща ограда“ в окръзите Сонома и Марин, Калифорния (1972–1976); „Океански бряг“ в Нюпорт, Роуд Айлънд (1974); „Стената – Опакованата римска стена“ във Виа Венето и Вила Боргезе, Рим, Италия (1973–1974)и „Завеса в долината“ в Райфъл, Колорадо (1970–1972).

Архивните видео материали, снимки и документи от опаковането на Райхстага – емблематичната сграда, която и до днес остава символ на демокрацията – е своеобразен исторически разказ на този проект, уточняват от Националната галерия.

Събитието се осъществява съвместно с фондация „Кристо и Жан-Клод“, в партньорство с Френски институт в България и Гьоте-институт България. БТА е медиен партньор.

Българската телеграфна агенция посвети броя си през юни тази година на Кристо и Жан-Клод. „Кристо и Жан-Клод на 90 във вечността“ ще бъде издаден на английски, френски и немски език до края на годината.


Поставете оценка:
Оценка 1.9 от 20 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 този уруд

    31 8 Отговор
    е мразел, че е българин

    Коментиран от #6

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Последния Софиянец

    20 2 Отговор
    Изложба на Жан Клод ван дам
  • 4 Българин от Русе

    27 5 Отговор
    ПЪЛЕН МОШЕНИК, ПОКРИВА ПРЕКРАСНИ ПАМЕТНИЦИ, ДВОРЦИ, СТАТУИ С БЕЛИ ЧАРШАФИ И ПРАВИ "ИЗКУСТВО", ДОКЪДЕ СТИГНАХМЕ?! ПЪЛЕН УПАДЪК.- В НАЧАЛОТО НА МИНАЛИЯ ВЕК ХИТРИЯТ ИСПАНЕЦ ПИКАСО РАЗРУШАВА КРАСИВАТА ФРЕНСКА И ЗАПАДНА ЖИВОПИС И ГЛУПАВИТЕ СНОБИ ГО ОБЯВЯВАТ ЗА ГЕНИЙ, ТАКА ЗАПОЧВА РАЗРУХАТА В СВЕТОВНАТА ЖИВОПИС. С ТОЗИ ИЗМАМНИК. А НАШИЯТ ХРИСТО ЯВАШЕВ В ГАБРОВО, КОЙТО СЕ СРАМУВА ОТ БЪЛГАРИЯ, Е ПЪЛЕН МОШЕНИК И ИДИОТ.
  • 5 Механик

    21 5 Отговор
    Гледам му "изкуството" на тоя бездарник и цъкам с език...
    Ама то какво ли се чудя, като преди година един друг "художник" продаде за милион и петстотин хиляди долара, един банан залепен със строително тиксо за една стена.
  • 6 !!!?

    2 23 Отговор

    До коментар #1 от "този уруд":

    Кристо не е мразел, че е българин, но Копейките са тези които мразят българите...!

    Коментиран от #9

  • 7 Др.Тодор Живков 🇧🇬

    21 3 Отговор
    Този мразещ България сър вул какво го рекламирате.
  • 8 Един

    16 1 Отговор
    ... венец на едно безсмислие ...
  • 9 Всъщност

    3 15 Отговор

    До коментар #6 от "!!!?":

    От интервю на български:
    „…реших, че няма да се върна в България… …в „тъ.па.т.а България“.”
    Тук използва силен, негативен език („т.ъп.а.та България“), което показва негодувание и недоволство — отново не само към конкретната система, а към средата, в която е израснал.
    В обобщение: той е направил негативни коментари — към режима, към ограниченията, към начина, по който изкуството е било третирано — но това не е същото като да каже, че мрази родината си.

    Коментиран от #21

  • 10 Цитати

    4 16 Отговор
    Да — Кристо Явашев е правил някои критични и негативни коментари, предимно свързани с режима, под който е израснал, и с ограниченията върху изкуството, които е преживял. По‑конкретно:

    „Беше история на ужасите, когато един тийнейджър искаше да стане художник. ... Избягах и се почувствах толкова свободен... Никога, никога няма да дам и милиметър от свободата си.“

    Споменава също:
    „Няма да създам произведение на изкуството, което има цел. ... Напуснах комунистическа страна, за да имам тази ирационална свобода на твореца.“

    Това е ясна критика към изкуството, което служи на пропагандата или режима — и не към родината като такава, а към системата на социалистическия режим.
  • 11 Истината

    4 15 Отговор
    В интервюта Кристо многократно подчертава:
    „Аз не избягах от България, избягах от страха. От липсата на свобода.“
  • 12 Затова

    4 13 Отговор
    Връщането би създало психологическо напрежение
    За него България е свързана с ограничение, страх и цензура.
    Дори посещение би го върнало към тези негативни спомени.
    В интервю казва, че предпочита да запази положителната си енергия и свободата, вместо да се връща към среда, която е асоциирана с потискане и унижение.
  • 13 Любов към България, но без връщане

    4 17 Отговор
    Въпреки всичко Кристо остава българин по произход и не критикува народа или културата.
    Той казва, че страната му е дала началото на живота и изкуството му, но връщането би било емоционално и психологически тежко.
  • 14 Личен опит и травма

    5 15 Отговор
    Кристо напуска България като млад човек, израснал в режим с цензура, страх и ограничения.
    Връщането дори за кратко би било свързано с тези спомени и би нарушило емоционалния му баланс.
    Това не е акт на високомерие, а съзнателно избягване на травматична среда.
  • 15 Друга гледна точка:

    2 11 Отговор
    Много хора мислят така: „Негативен човек, който се оплаква, и творби, които изглеждат странно или дори безсмислено“.
  • 16 За „опаковането на сгради“

    4 19 Отговор
    Това е т.нар. инсталационно изкуство или „environmental art“. Идеята не е просто да се „покрие сграда с чаршаф“, а да се промени начина, по който хората я възприемат:
    • Прави познатите обекти нови, странни, забележими.
    • Подчертава формата, обема и пространството по начин, който обикновената архитектура не прави.
    • Създава преходно преживяване, което изчезва след дни или седмици, което е ключовата концепция — транзиторност и ефемерност като изкуство.
  • 17 Изкуството е субективно

    6 16 Отговор
    Както всяко модерно изкуство, Кристо предизвиква разделение: едни виждат красота и концептуална дълбочина, други виждат само „чаршафи върху сгради“.
    Основната му идея е да накара хората да видят света по различен начин, което е ценност за изкуството, дори ако лично не го харесваме.

    Коментиран от #24

  • 18 Сандо

    17 2 Отговор
    Бяхме ги забравили тия тарикати.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 12340

    1 0 Отговор
    Абе, важи си...
    Но Жорж Папазов и Жул Паскин по-важат.
  • 21 !!!?

    3 15 Отговор

    До коментар #9 от "Всъщност":

    Той е имал предвид Копейките, които са откраднали имотите на дядо му, да направят от България съветска република, а самия Христо обявили за невъзвращенец...!!!?
  • 22 Коня Солтуклиева

    15 2 Отговор
    Имаше интервю на Тома Томов с Кристо, дълго, близо час....
    .... Та там те, двама чисти българи--си говорят на чист английски! :))
    Безценно! :)
  • 23 Перо

    16 2 Отговор
    Тоя олигофрен официално се отрече от БГ и до края на живота си не я посети, нито проговори на български и най-големия соросистки боклук му чества някаква годишнина на човек, който е срам за нацията!
  • 24 Перо

    16 0 Отговор

    До коментар #17 от "Изкуството е субективно":

    Само усвояваше пари от общините по света, които имаха перо за културно развитие на района! Лично съм виждал “опаковането” на Сентрал парк в NYC! Бяха забити едни диреци на пътеките, под формата на буквата П, като отгоре висяха едни найлонови чаршафи, до земята и се минаваше през това П. Селски тарикатлък, при наивни хора, заблуждавани, че това е изкуство и той е “велик” култур-трегер, а всичко организираше жена му и осъществяваше неговите фантазии и простотия! Тя имаше авторитет и той злоупотребяваше с това! Мислих, че отдавна е забравен, но простотията се чуди как да се изявява!
  • 25 Било, каквото било.

    4 1 Отговор
    Кристо (Христо Явашев, роден в Габрово) мразеше България. Не проговори на български дори, когато даваше интервю на един известен български журналист, май беше Тома Спространов. Не знаеше как е думата "хамал" на английски и затова замълча, а после я добавиха в превода. Нито един път не дойде в България. Няма нужда да го величаете. Той остави името си в историята чрез своето странно, но много впечатляващо изкуство. Подобен човек няма как да бъде приет и да се развие в нашата малка страна, чието традиционно общество не приема полета на фантазията. Този който се интересува от наука и от знания, тук го наричат "Мара подробната", а за хора като него съществува една единствена, убийствена като куршум в главата дума "луд".
  • 26 Риторичен въпрос

    5 0 Отговор
    До кога ще ни занимавате с този субект ?

    Коментиран от #28

  • 27 плевен

    4 0 Отговор
    Да си мразен в Родината си, сигурно значи нещо. Но да си презиран от сънародниците си, както е презирано това нещо, просто е тъжно.
  • 28 Факти

    1 0 Отговор

    До коментар #26 от "Риторичен въпрос":

    До когато ни плащат. Ти да не мислиш, че тока и водата са без пари?
  • 29 Мухаа ха!

    4 0 Отговор
    Липсват ми страшно, онези линии от чадъри в Япония.Жълт,червен,жълт ,червен! През три метра на плажната ивица,с километри.И исетрясалите сноби,от цял свят,снимат,ахкат и въртят очи..Уауууу! Или другата му " фантастична гледка" варели от петрол ,боядисани в зелено и червено, наредени във вид на конуси.И пак тълпи от комплексари ( но с пачки) снимат,ахкат, въртят очи.Най големият пунта Мара " творец" ,напипал златна мина.Да предлага сурогат,като върховно изживяване и изкуство.Срешу много солидни пачки- в милиони долари.
  • 30 Добри Колев

    5 0 Отговор
    Кой им дава пари, за да правят тези глупости? Знаете ли колко оранжерии могат да бъдат направени с този найлон? Опаковали Райхстага!!! И какво от това? Как решиха проблемите с детските градини в София, със скапаните улици, с липсата на тротоари, с мръсотията и незаконните сметища, с нелегалната емиграция, с демографския проблем, с кражбите в здравната система, с ниското качество на образованието, с липсата на работна ръка, което е повсеместно явление в цяла социалистическа Европа, с ниската конкурентноспособост на европейските изделия, спрямо Китай и т.н. и т.н., мога да изброявам проблеми от тук до края на света, както се казва. А те, опаковали сгради! Много важно! Абсолютно безсмислени проекти, без никаква икономическа ефективност, нищо, ама нищо. Не бих дал и 10 кв.см. място в мое издание, да да популяризирам тези глупости.